Sinds Dead Rising: Case Zero verwelkomen we elk initiatief dat ons alvast warm wil laten lopen voor wat er komen gaat. In het geval van Red Faction: Battlegrounds hebben we echter niet te maken met een spel dat op kleine schaal het uiteindelijke product weerspiegelt, het is namelijk een totaal ander type game. Het heeft buiten de mate van vernietiging zelfs helemaal niks met de overige spellen in de serie gemeen. Dat zegt natuurlijk niks over de kwaliteit van een game, maar in het geval van Battlegrounds hadden de ontwikkelaars waarschijnlijk beter bij het bronmateriaal kunnen blijven.

Red Faction: Battlegrounds is een twinstick schietspel met een isometrisch camerastandpunt waarin voertuigen de hoofdrol spelen. Met je linker analoge stick kun je een variatie aan voertuigen besturen, van vlugge, maar lichtbepantserde wagens tot logge, zwaarbewapende tanks, terwijl je met de rechter stick de kogels en raketten op je vijanden en de omgeving afvuurt. Net als in de rest van de serie is elk bouwwerk in het spel volledig te verwoesten. Echter, waar dat in Red Faction: Guerrilla een mooi schouwspel is van instortend metaal, is het in deze game voornamelijk oppassen geblazen dat je niet te dicht in de buurt van de ontploffingen staat, want dan loop je het risico om jezelf ook op te blazen.

Geluksfactor

De nadruk in dit spel ligt op de multiplayer. Met vijf spelmodi heeft de game een ruim aanbod, bestaande uit standaard modi als Deathmatch, Team Deathmatch, King of the Hill, Capture the Flag en Flag Frenzy. Dat er weinig creativiteit aan te pas is gekomen, is uiteraard geen probleem wanneer de spelmodi zelf goed uitgewerkt zijn. Het probleem is echter dat het niet bepaald leuk is om online tegen andere mensen te spelen. Dat komt voornamelijk door de kleine maps en de vernietigbare omgeving. Er zijn zoveel objecten in de omgeving die kunnen ontploffen en door de smalle paden in elke map is er weinig kans om aan een ontploffing te ontsnappen. Dit zorgt ervoor dat je vaak snel een plek opzoekt die ‘veilig’ is om vanaf dat punt de tegenstanders te bestoken. Hierdoor komt er weinig tactiek bij een online potje kijken, maar is het vooral een kwestie van geluk wie er wint.

Het enige echt positieve punt dat de multiplayer met zich meebrengt is dat je de mogelijkheid hebt om op één console met meerdere spelers tegelijk online te gaan. Tot vier spelers kunnen zich uitleven in de multiplayermodi, dus wanneer je maar twee vrienden voorhanden hebt, kun je online nog een vierde speler opzoeken om de strijd in evenwicht te brengen. Buiten dat heeft het spel te weinig te bieden om 'm na de eerste speelsessie nog eens op te starten.

Weinig vlees aan het bot

Voordat je jezelf in het online gedeelte stort, kun je eerst je vaardigheden oefenen in de singleplayer. Hierin kun je alle maps alvast verkennen, jezelf laten wennen aan de ontploffingsradius van de voorwerpen in elke map en ervaringspunten verzamelen om met sterkere voertuigen de multiplayer te betreden. De campagne moet gezien worden als een trainingsgebied voor de multiplayer en niet als op zichzelf staand onderdeel van het spel. Het voelt aan als een veredelde tutorial, die bestaat uit zestien uiterst korte missies waarin je vier spelmodi leert kennen. Binnen een uur ben je door alle opdrachten heen en ondanks de medailles van brons tot goud die je kunt verdienen, is er weinig om voor terug te komen. De verschillende modi zijn saai, de opdrachten vallen snel in de herhaling en de kunstmatige intelligentie is niet bepaald uitdagend.

Dit zijn de problemen waar het hele spel mee te kampen heeft. Het kan namelijk niet gezegd worden dat het spel er niet goed uitziet, maar het is gewoon oersaai. Het is alsof de creatieve mensen er na een korte tijd van ontwikkeling de brui aan hebben gegeven en de rest van het spel hebben laten afronden door een paar stagiairs. Er zijn dan wel items vrij te spelen voor Red Faction: Armageddon, maar zelfs dat moet niet als basis dienen voor de aanschaf. Voor acht euro zijn er zoveel betere spellen beschikbaar dat Red Faction: Battlegrounds maar snel vergeten moet worden.

De review van dit spel is gedaan op basis van de Xbox 360-versie. Het spel is verkrijgbaar via Xbox Live (800 Microsoft Punten) en PlayStation Network (€ 7,99 of gratis voor PlayStation Plus-abonnees).