Petje af voor Firemonkeys. Real Racing 3 is namelijk een hele vette en vooral ook hele mooie game geworden. Het is bijna niet voor te stellen dat de jongens en meisjes van de Australische ontwikkelstudio een game zoals deze op je iPhone-scherm kunnen toveren. En Real Racing 3 is nog gratis ook. Het moet niet gekker worden.

Real Racing 3 onderstreept direct met welk enthousiasme en precisie Firemonkeys zijn games maakt. Vanaf de eerste race voel je dat het weggedrag van de wagens meer dan oké is. Wie kiest voor de standaard instellingen kan door middel van lichte bewegingen met de iPhone sturen en met een aanraking op het scherm kort remmen. Deze besturing luistert goed en geeft je direct al het gevoel dat je serieus aan het racen bent. Dit gezegd hebbende is er met alle hulpmiddelen aan weinig eer te behalen, aangezien de kunstmatige intelligentie dan voor je remt, stuurt en zorgt voor tractiecontrole. Zet je alles uit, dan wordt het een heel ander verhaal. En precies op dat moment merk je hoe goed de game dat ultieme racegevoel benadert.

In totaal zijn er 46 wagens, verdeeld over 12 fabrikanten. De bolides rijden stuk voor stuk als een zonnetje. Het verschil tussen een standaard Ford Focus RS en een Ford GT FIA GT1 is gigantisch. Bovendien laat de game je niet toe om als een halve zool en met het gas erop door alle circuits te rijden. Hoe sneller je wagen, hoe meer je moet spelen met je gas en je (hand-)rem. Neem bijvoorbeeld de dalende bocht in Laguna Seca of het altijd uitdagende circuit van Spa-Franchorchamps. Suk voor stuk zul je met alle hulpmiddelen uit contant op je hoede moeten zijn op iedere baan. En o ja, hadden we ook al gezegd dat er geen racelijnen zijn die je even helpen met op tijd remmen en gas geven? Het gaat te ver om te zeggen dat de game net zo goed is als een Gran Turismo of een Forza Motorsport, maar voor een simpel ‘telefoonspelletje’ is het verdomd goed te spelen.

Niet te langzaam rijden

Overigens ziet er game er ook bijna net zo goed uit als bovengenoemde games, al zij het dan wel op een veel kleiner scherm en misschien niet in vergelijking met de meest recente uitgave van beide games. Wat Real Racing 3 toont, kan met gemak het mooiste genoemd worden wat er tot nu toe op je smartphone te zien is. De wagens ogen superstrak en zelfs de cockpit-camera laat werkende toeren- en kilometertellers zien. De omgevingen, allemaal bekende racecircuits, lijken in veel op hun grotere variant en dat in een zeer hoge framerate. Dat je soms wat blokkerige textures en lege tribunes spot, komt waarschijnlijk doordat je op dat moment veel te langzaam rijdt.

Natuurlijk horen we je nu denken: “Hoe zit dat nu met dat gratis spelmodel? Nu moet ik zeker weer iedere dag euro’s in de game pompen om zo lekker te kunnen spelen?” Je hoeft je echter geen zorgen te maken, want wie niet wilt, hoeft in Real Racing 3 geen enkele euro uit te geven om plezier te hebben. De opzet van de game is simpel: je hebt in totaal 900 evenementen, verdeeld over verschillende raceklassen. Je begint met 35.000 in-game racedollars waarmee je een eenvoudige Nissan Silva of een Ford Focus kunt kopen en je ziet direct aan welke evenementen je mag deelnemen met de wagen(s) die je op dat moment bezit.

Tijdens iedere race slijten vervolgens diverse onderdelen van je wagen, waaronder je remmen, olie en ophanging. Na zoveel races dien je deze te verversen/vervangen. Op dit punt komt het freemium-model om de hoek kijken, omdat deze onderdelen tijd kosten om te vervangen. Met goudstukken (die je kunt kopen met echt geld, maar ook mondjesmaat zijn te verdienen door te stijgen in rang) kun je deze verplichte vervangingen direct uitvoeren. Het addertje onder het gras: als je niet kiest om direct in goud te betalen, zul je moeten wachten tot de olie ververst is of een van de andere onderdelen vervangen zijn.

Geld hoeft niet te rollen

Dit laatste geeft alleen problemen als je slechts de beschikking hebt over een of twee wagens. Zodra je er meer in je garage hebt staan, kun je eenvoudig overstappen op een andere wagen terwijl je versleten barrel in de garage staat. Gelukkig heb je al na een uurtje of anderhalf een nieuwe Nissan Skyline bij elkaar gespaard. Daarbij duren de reparaties voor je wagens gemiddeld ‘slechts’ een minuutje of vijftien, dus met een aantal auto’s heb je de kwestie al ondervangen. Wij hebben in ieder geval nooit het gevoel gehad dat we lang moesten wachten om weer een paar rondjes Suzuka te maken. Hiermee dwingt Firemonkeys niemand om daadwerkelijk geld uit te geven, mits je wat geduld hebt en een beetje handig omspringt met het uitvoeren van je reparaties.

Het enige waar je misschien wat wrange gevoelens bij krijgt, is dat je auto’s tijdens het racen ook schade oplopen, die je vervolgens moet repareren om niet langzamer te worden in je volgende race. Deze reparaties kosten weer tijd én virtueel geld en kunnen ervoor zorgen dat je af en toe niet heel veel overhoudt van je zuurverdiende prijzengeld. Vooral wanneer je door de kunstmatige intelligentie een paar keer flink wordt aangepakt, kunnen de dollars die je vervolgens moet uitgeven best een beetje steken.

Toch zit er genoeg balans in deze aanpak, waardoor je niet verplicht wordt om geld uit te geven. Sterker nog, wij zijn inmiddels een tijdje bezig, hebben nog geen euro gespendeerd en zijn al een paar racemonsters en evenementen rijker, ook al moesten we soms iets teveel van het gewonnen prijzengeld afstaan aan dure reparaties. Uiteindelijk hark je bij de meer uitdagende evenementen voldoende dollars binnen om al redelijk snel weer een nieuwe wagen (of upgrades) aan te schaffen. Bovendien zullen de betere coureurs minder brokken maken en dus ook meer geld overhouden onderaan de streep.

Wie direct wil knallen met een Audi R8 LMS Ultra, kan uiteraard besluiten een paar euro te spenderen. Wie weet vind je 17.99 euro voor drie van de snelste racewagens, vijf series en tien goudstukken ook wel een goede deal. Maar wie bekend is met de grote racegames zoals Forza en Need for Speed, weet dat het vrijspelen van al dat racegeweld veel leuker is dan je weg naar de top kopen.

Multiplayermodus

Wat ontbreekt in Real Racing 3, is een multiplayermodus. Althans, deze is niet aanwezig in de gebruikelijke vorm. Wat de game wel biedt, is een Time Shifted Multiplayer waarbij van iedere menselijke racer wordt onthouden wat hij of zij gedaan heeft. Deze ‘ghosts’ worden vervolgens ingeladen in de game en daar mag jij dan tegen racen. Het is grappig om al die spelers voorbij te zien komen tijdens je race, waardoor je ergens het gevoel krijgt daadwerkelijk tegen menselijke tegenstanders te racen. Wie zich aanmeldt via Facebook krijgt daarnaast alle tijden te zien van zijn vrienden, met als gevolg dat het competitieve karakter van de game nog groter wordt. Er zijn dus geen traditionele speler-tegen-speler-potjes, maar dat compenseert de game ruimschoots met een uitstekende singleplayer die niet puur afhankelijk is van computergestuurde coureurs.

Deze game is getest op iPhone 5. 

Real Racing 3 - Electronic Arts