Rayman Legends: Definitive Edition | Gamer.nl

In 2011 werd de Rayman-franchise nieuw leven ingeblazen met Rayman Origins, een prachtige tweedimensionale platformer draaiend op de UbiArt Engine. Twee jaar later werd deze hit opgevolgd met Rayman Legends, dat inmiddels op vrijwel elk platform te spelen is. Met de release van de Switch kon een versie voor Nintendo’s nieuwe hybride console daarom niet uitblijven.

Rayman Legends: Definitive Edition is de meest complete versie van de game tot nu toe. Het bevat alle extra content van de PlayStation 4- en Xbox One-versies en neemt de touchscreenfuncties van de Wii U en Vita over zonder deze te verplichten. Dit betekent dat het de meest aantrekkelijke versie is voor nieuwkomers, maar niet noodzakelijk is voor diegenen die de game al eens hebben gespeeld.

Rayman Legends

Artistieke hoogvlieger

Het meest prijzenswaardige aan de Switch-versie van Rayman Legends is hoe goed de game nog altijd is. De prachtige pastelkleuren weten nog steeds te overtuigen en spatten van zowel het grote als het kleine scherm af. Ten opzichte van andere versies is er visueel niets aangepast, maar aan de schitterende tekenstijl die in zestig frames per seconde op het scherm wordt getoverd viel dan ook weinig te verbeteren. Het is niet voor niets dat elk level wordt gepresenteerd als een schilderij waar Rayman induikt.

Anno 2017 is het levelontwerp van de game eveneens hoogstaand. Na een introductie waarin Rayman en zijn vrienden uit hun slaap worden gewekt om Teensies te redden van kwaadaardige tovenaars, banen spelers zich een weg door zes zeer verschillende werelden. Omgevingen lopen uiteen van middeleeuwse landschappen en sprookjesachtige bo en, tot een persiflage op de Griekse oudheid en de Mexicaanse Dag van de Doden. Elk van deze magische werelden zit vol met geinige details, unieke vijanden en geheime gebieden met puzzels om Teensies te redden. Het vinden van Teensies in een level kan een behoorlijke uitdaging zijn, zeker als Rayman met een noodgang door omgevingen raast, maar is noodzakelijk om een volgende wereld vrij te spelen.

De hoogtepunten van Rayman Legends blijven de muzieklevels, waarin spelers op het ritme van bekende nummers de juiste acties moeten uitvoeren, zoals vijanden in hun gezicht stompen en sprongen maken. Het is jammer dat deze levels slechts zes keer worden voorgeschoteld, maar wie genoeg Teensies bevrijdt speelt een wereld met pittige 8-bit-versies vrij. De ‘flow’ die deze levels bevatten is ook te vinden in de rest van de game. Spelers worden vaak aangespoord in een flink tempo door de levels te rennen en springen en muursprongen en stoten exact te timen. Vooral omdat de besturing van de game nog steeds erg strak is, voelt elke keer dat de ledemaatloze held in een afgrond stort als je eigen schuld.

Rayman Legends

Fri e mix

De gameplay wordt fris gehouden door een mengelmoes van achtervolgingen, eindbaasgevechten en levels waarin Rayman in een hilarische eend verandert. Ook komt de vliegende kikker Murfy zo nu en dan in actie om de weg vrij te maken voor Rayman door bijvoorbeeld platformen te verplaatsen. Hoewel deze gedeeltes het tempo van de game niet ten goede komen, bieden ze wel de meeste uitdaging. Deze elementen komen ook terug in Murfy’s Touch. De aparte modus is een verzameling van de touchscreenlevels van de Wii U- en Vita-versies van de game, waarin spelers Globox door levels heen leiden. Als de vliegende kikker moeten spelers op het juiste moment platformen verschuiven of draaien en vijanden slaan of zelfs kietelen om ervoor te zorgen dat het logge wezen heelhuids het einde haalt.

Murfy’s Touch is een leuke manier om gebruik te maken van het touchscreen van de Switch, omdat het een andere uitdaging biedt dan de rest van de game. Helaas is de modus wel enkel in handheldmodus te spelen, waardoor spelers die het platform dus voornamelijk als console zien worden gedwongen om de game uit de dock te halen. Aan de andere kant is de modus niet benodigd om de game uit te spelen.

Weinig nieuwe content

Waar Rayman Legends: Definitive Edition in tekortschiet is de substantie van de aangeboden extra’s. Naast Murfy’s Touch bevat de game enkel de Kung Foot Tournament-modus, in feite een toernooivorm van de voetbalminigame uit het origineel. Kung Foot is een leuke toevoeging op de coöperatieve pret die de game biedt, maar is geenszins een reden om de Switch-versie in huis te halen. Dit geldt ook voor de geinige skins van Mario Ray, A a in Ray en Splinter Ray, die eerder exclusief op andere consoles verschenen en nu onderdeel uitmaken van het gigantische aanbod.

Daarbij komt ook dat laadtijden curieus lang en überhaupt aanwezig zijn, aangezien ze ontbraken op de PlayStation 4 en Xbox One. Het laden van een volgend level duurt nét een paar seconden te lang om ze voor lief te nemen, waardoor ze een smet zijn op de game. Aan de andere kant zit Definitive Edition bomvol met content en zullen spelers zich niet snel vervelen. Naast de hoofdgame kunnen spelers aan de slag met nog eens veertig van de beste levels uit Rayman Origins, omgekeerde versies van levels, time trials en dagelijkse uitdagingen.

Geen van deze aspecten zijn uniek voor de Switch-versie, maar dat neemt niet weg dat Rayman Legends nog steeds tientallen uren gameplay biedt. Weinig games komen in de buurt van het vakmanschap waarmee deze prachtige platformer is gemaakt, waarmee het momenteel de beste game in z’n genre is op Nintendo’s platform. Het gebrek aan substantiële toevoegingen aan de game, maakt het echter niet meer dan een simpele port.

Rayman Legends: Definitive Edition is nu verkrijgbaar voor Nintendo Switch.