Raving Rabbids: Alive and Kicking | Gamer.nl

In het nieuwe Rabbids Alive and Kicking experimenteert profe or Rabbid naar hartenlust met chemische stoffen. Als hij een formule heeft gevonden om Rabbids te klonen, begint zijn ondergrondse lab wel erg uit te puilen. Voordat de profe or iets kan doen, is de gehele stad gevuld met konijnen.

Terwijl de wereld in het voorfilmpje overloopt met stuiterende konijntjes, worden de mogelijkheden van Kinect worden direct benut: in het filmpje wordt ingezoomd op een raampje waarin je jezelf in je huiskamer ziet staan. De Rabbids beginnen je nog niet te klieren, want eerst moet je in het menu kiezen wat je wilt doen. Echt veel keuze is er helaas niet, want Rabbids Alive & Kicking draait geheel om het voltooien van minigames.

Worteltje ap

In de Party Games-modus speel je met drie tot zestien mensen, maar daarin kun je slechts kiezen uit drie minigames, waaronder eentje waarin zoveel mogelijk worteltje ap naar binnen moet worden gegoten. Omdat de modus zo weinig content kent, ben je duidelijk aangewezen op de Quick Play die je met een tot vier spelers doet.

De meeste minigames in die Quick Play-modus, zo'n 35 van 40, zijn in je uppie te spelen, maar kunnen soms ook met twee tot vier anderen gespeeld worden. De ene variant is nog dwazer dan de andere. Zo beschik je op een gegeven moment over virtuele ‘elandenpoppenkastpoppen’. Je moet dan zorgen dat de bewegende viziers niet bij je elandhanden in de buurt komen, anders worden ze afschoten. Houd je het langer dan tien seconden vol, dan is de minigame voltooid.

De spelletjes zijn aardig uitgewerkt: je krijgt van te voren een klein filmpje als inleiding en elke minigame komt met een andere omgeving en opdracht. Die tu enfilmpjes zijn niet driedimensionaal, maar tonen de bijdehante konijnenklonen van hun tweedimensionale, cartooneske kant. Er worden wat ouderwetse spelletjes in een nieuw jasje gehuld, zoals Pong, waarbij je als een brandweerman brandende marshmellows tegen een muur slaat. Helaas vervelen die olijke remakes snel, zeker omdat je die bekendere spelletjes waarschijnlijk al eerder hebt gespeeld.

Rommel opruimen

Veel spelletjes spelen zich in het virtuele stadje af, maar regelmatig sta je middenin je eigen huiskamer. Bijvoorbeeld in Sauce Wars, waarin twee Rabbids je hele vloer onderspuiten met groene drab. Jij moet dat al voetvegend opruimen, terwijl de kwajongenkonijntjes een steeds grotere sausrommel maken. Het concept is grappig, maar in de praktijk zul je er niet zo om kunnen lachen. De meeste mensen Kinecten voor hun bank. Het gebeurt dan regelmatig dat je ter hoogte van je bank ook drab moet wegpoetsen. Daarvoor dien je half op de bank te staan, wat soms onmogelijk is. Bovendien worden de bewegingen op de bank niet goed geregistreerd.

Het is opmerkelijk dat dat niet lekker werkt, want sommige levels maken juist gebruik van de bank. Bijvoorbeeld de minigame waarin je in de darm van een knaagdier belandt. Zittend moet je van links naar rechts bewegen om je door zijn hele slokdarm via de mond naar buiten te manoeuvreren. Ondertu en omzeil poliepen op stembanden en andere slijmplekken en vieze bultjes. De bank is in die minigame best handig, maar verder is hij vooral een hoekzitter, euh, dwarsligger.

Dollarz

Behalve de minigames, is er ook een My Raving Rabbid-gedeelte. Je ziet je eigen woonkamer op het scherm en kunt daar vervolgens met een konijntje grapjes uithalen. Zo verdien je punten door de Rabbid flink in elkaar te slaan, maar je kunt hem ook voorzien van acce oires als een roze hartjesbril. Die kun je aanschaffen met je TP Dollarz, die je hebt verdient door mini-games goed te voltooien. Echt boeiend is het niet om je langoor gek uit te do en. Zelfs met gekochte 'interactieve' objecten als een koe doet het konijntje weinig.

Daarnaast kampt ook het My Raving Rabbid-gedeelte met meubelstukproblemen. Zo loopt het konijn regelmatig in de bank en verdwijnt het in een brei van dikke zwarte pixels. Hij wordt natuurlijk niet echt opgeslokt door je eigen bank, maar door haperende Kinect-technologie. Zelfs in het belangrijkste spelonderdeel, de mini-games, komt dit probleem voor. Erg jammer, want als Rabbids het van iets moet hebben, dan is het wel het vrolijke, kleurrijke en schattige uiterlijk. Nu wordt je constant door de zwarte gaten in beeld, en komen de grappige konijntjes minder goed uit de verf.

Of je Rabbids Alive & Kicking nu met of zonder anderen speelt, doet er eigenlijk niet toe. De raakt na verloop van tijd automatisch gedemotiveerd omdat er na de spelletjes geen leuke beloning volgt. Zelfs de highscores worden niet bijgehouden, je kunt enkel drie sterren behalen. Alive & Kicking ziet er vooral grappig uit, maar mist uiteindelijke competitievere gameplay en leuke beloningen.