Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Review

Ravenmark: Scourge of Estellion

Budget Saga

Geschreven door Wilbert Meetsma op

Conclusie

  • <p>Ravenmark: Scourge of Estellion is een uitdagende, maar toegankelijke turn-based strategiegame die je lekker lang bezighoudt. De tactische mogelijkheden zijn dik in orde en de handgetekende visuele stijl bekoort, al komt het verhaal niet helemaal uit de verf.&nbsp;</p>
    Score: 75 Goed
    • Eenvoudig te leren, uitdagend, doeltreffende visuele stijl, lange speelduur
    • Verhaal komt niet uit de verf, gebrekkige animaties, ietwat onhandige interface
Het keizerrijk van Estellion heeft het allemaal: golvende grasvlaktes, een goed boerende industrie, een tevreden bevolking van mensen en Halflings, en een legertraditie waar de Romeinen u tegen zouden zeggen. De regelmatige rooftochten van de naburige Lyri-stammen uit het oosten zijn een bron van zorgen, maar de cohorten van Earthbound-soldaten onder leiding van de Ravens zijn de barbaren de baas. Niemand vermoedt dat in het zuiden, voorbij de moerassen, een reusachtige horde van wilde elven en op wraak beluste fanatici zich verzamelt. Dit is slecht nieuws voor de kersverse Centurion Calius Septim, die in het zuidoosten van Estellion zijn eerste patrouille mag leiden.

Ravenmark: Scourge of Estellion bestaat uit een opeenvolging van pittige schermutselingen – onderverdeeld in zeven campagnes – waarbij je Calius en de zijnen aan de overwinning probeert te helpen. Vanuit een isometrisch perspectief kijk je neer op het slagveld, waar je bevelen geeft aan speerdragers, cavalerie, boodschutters en exotischer wapentuig. Tijdens de Command Phase mag je maximaal zes eenheden van instructies voorzien, waarna alle zetten tijdens de Battle Phase simultaan worden uitgevoerd. De volgorde is daarbij afhankelijk van de Initiative-statistiek van elke eenheid. 

De limiet van zes bevelen voelt regelmatig als een arbitraire beperking, maar dit leidt tegelijkertijd tot interessante tactische overwegingen. Zo help je tijdens een hinderlaag in een bos – ongetwijfeld geïnspireerd door de slag bij het Teutoburgerwoud – zeven cohorten ontsnappen en moet je elke beurt bepalen welke eenheid het zelf maar mag uitzoeken. De pijn wordt verzacht door de mogelijkheid om je troepen in vier verschillende standen te zetten. Met het bevel om elke beurt een stap naar voren te zetten of een vijand te achtervolgen, maak je ruimte vrij om het beperkte aantal commando’s te benutten voor specifieke instructies of speciale vaardigheden.

Alle neuzen dezelfde kant op

De meeste troepen onder je bevel nemen een enkel hokje in op het slagveld. Als je echter twee cohorten van het zelfde type naast elkaar hebt staan, mag je deze combineren tot een formatie. Formaties van twee of drie eenheden ontvangen sterke bonussen – helemaal als je een commandant toevoegt – maar zijn ook gevoelig voor aanvallen over de flank. Ook zijn formaties een stuk zwakker in manoeuvreren. Je zult dus regelmatig de overweging moeten maken tussen kracht en mobiliteit, want de overwinning staat of valt met de juiste plaatsing van je troepen.

Dankzij een ruim aanbod aan eenheden, met uiteenlopende speciale vaardigheden en passieve bonussen, en verschillende tactische puzzels weet Ravenmark: Scourge of Estellion de aandacht de volle dertig uur vast te houden. Het verhaal lukt dit minder goed. In nog geen uur tijd worden er bijna meer personages geïntroduceerd dan in een heel Lied van IJs en Vuur-boek en het aantal memorabele figuren is op een hand te tellen. Het schrijfwerk zelf is niet verschrikkelijk, maar de persoonlijkheid van de meesten reikt meestal niet verder dan een dik accent. Op den duur keken we maar naar de vorm van de neus om te bepalen wie de slechterik is. De campagnes wisselen regelmatig van perspectief en laten je ook als de agressor spelen, zoals Warcraft en Starcraft dat ook deden, maar zo goed als het werk van Blizzard wordt het verhaal nooit.

Een uitstekende iOS-app is nog geen briljante pc-game

Dat het verhaal aan overtuigingskracht te wensen overlaat heeft gedeeltelijk te maken met het beperkte budget van de game. De tekenstijl met manga-invloeden leent zich goed voor de fantasievolle en gedetailleerde portretten van de personages, maar tijdens de gevechten en de verhalende intermezzo’s zijn animaties praktisch afwezig. Omdat de game bovendien geen enkel gesproken woord bevat, blijft er buiten de geslaagde soundtrack weinig over om het verhaal mee tot leven te wekken. We kunnen ons voorstellen dat het opnemen van paar dozijn stemacteurs erg prijzig is voor een budgettitel, maar animaties die uit meer dan vier frames bestaan hadden wel gemogen.

Ravenmark: Scourge of Estellion kwam oorspronkelijk uit als app voor iOS, maar de besturing heeft de vertaling naar het pc-platform redelijk goed doorstaan. Het resultaat is overigens niet foutloos. Dat het beperkte aantal bevelen onlogisch aandoet is al genoemd. Ook kun je niet in een oogopslag de eigenschappen van een eenheid nakijken, maar moet je dit nalezen in de uitgebreide Codex. Verder hadden we graag een duidelijk overzicht van de volgorde waarop de troepen hun actie uitvoeren. De huidige interface neemt nauwelijks ruimte in en met de grotere beeldschermen van de pc is daar genoeg plek voor.

Het is jammer dat de verhaalvertelling aan kracht inboet door het lage budget, want een verhaal vol kronkels en talloze personages heeft meer aankleding nodig dan een paar portretten en tekstregels. Ravenmark: Scourge of Estellion haalt het daarom niet bij het vergelijkbare The Banner Saga, maar is desondanks tactisch diep genoeg om de aandacht erbij te houden. De visuele stijl is prima en de grote variatie in uitdagende situaties en legersamenstellingen staan garant voor uren plezier.

Ravenmark: Scourge of Estellion is sinds 2011 al beschikbaar op iOS, maar is sinds kort ook uit voor pc via Steam. Daar kost de game 14,99 euro.

Dit artikel delen:

Lees meer

Kyn 'Just Cause 3 is een sandbox voor physics'
3

Reacties op: Ravenmark: Scourge of Estellion

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • The Chosen One

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    Niks nieuws hierin? Weer typische retedure IOS port?
    Al was die Tiny Thief (?) van 1 euro naar 15 nog erger ofc.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    De pc-versie bevat een extra hoofdstuk, in de vorm van een epiloog. In de iOS-versie zit bovendien een in-app purchase (hogere animatiesnelheid, als ik het goed begrijp), dus de pc-versie is beter geprijsd dan het in eerste instantie lijkt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 2 jaren, 3 maanden geleden
    waarom ook op iOS ontwikkelen? Bij een modern OS hoef je geen meerdere versie te maken van je game en release je gewoon tegelijk op PC en telefoon/tablet en console :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.