Ratchet & Clank: Nexus | Gamer.nl

Ratchet & Clank: Nexus | Gamer.nl

Insomniac kreeg het (helaas, vinden wij) deze generatie maar niet voor elkaar om zijn Resistance-serie fatsoenlijk van de grond te krijgen en ook Fuse verdween sneller in de vergetelheid dan we ons kunnen herinneren. Momenteel werkt de studio aan het vooralsnog niet imponerende Sunset Overdrive en tóch staat het bedrijf te boek als een topstudio. Dat kunnen we in twee woorden uitleggen: Ratchet, Clank, punt. Wat op de PlayStation 2 een zeer verdienstelijke platformgame achter Jak & Daxter was, stal op de PlayStation 3 absoluut de show met de Ratchet & Clank: Future-trilogie. De exotische werelden, talloze gadgets, hilarisch wapentuig en heerlijke humor; het bleek een gouden combinatie. Na het laatste deel kwam Insomniac nog met het teleurstellende Ratchet & Clank All 4 One en we vermaakten ons oprecht met downloaddeeltje Q-Force, maar toch bleef het verlangen naar ‘een echte Ratchet & Clank’ knagen. Met Nexus krijgen we eindelijk waar we altijd op wachtten, qua gameplay in ieder geval.

Ratchet & Clank: Nexus

De Progjes

Van een subtiel geprijsde epiloog hadden we natuurlijk geen tientallen uren uitgebreid vermaak mogen verwachten en op dat front zijn er dan ook geen verra ingen. Nexus kent een introductielevel, vier korte werelden om te verkennen, een afsluiting en de terugkeer van de Battle Arena waarin lo e uitdagingen te vinden zijn. Met een uurtje of vijf, zes heb je alles dan ook wel gezien. Alle gouden bouten zijn verzameld, de plannen voor het extreme Rhino-wapen gevonden en ook het zeldzame zijmi ietje op de laatste planeet is dan achter de rug. Tegen die tijd heb je waarschijnlijk nog wel een berg Trophy-uitdagingen openstaan, maar zonder functioneel nut is het moeilijk voor te stellen dat iemand vermaak haalt uit het afvinken van die zielloze checklist.

Gedurende dat handjevol uren trekken Ratchet en Clank eropuit om broer en zus Prog achter de tralies te krijgen, die van plan zijn om een inter-dimensionale poort open te scheuren. Het is in alles duidelijk dat dit niet een epiloog is die vooraf al gepland was. Hier en daar zijn er wat knipogen naar de Future-trilogie, er zijn wat raakvlakken en qua thema liggen de twee dicht bij elkaar, maar dat was het dan ook wel. Deze verhaallijn wordt dan wel weer verteld met een gezonde dosis grappen en grollen en het zit werkelijk tjokvol met karakter, maar het is overduidelijk niet meer dan een excuus om ons nog even te laten smullen van de vertrouwde Ratchet & Clank-gameplay die we zo gemist hebben. Is daar iets mis mee? Absoluut niet.

Ratchet & Clank: Nexus

Beetje zweverig

Vanwege de korte speelduur wordt het verder leuk opgezette verhaal wat haastig verteld, iets dat we ook terugvinden in de nieuwe elementen die deze game rijk is. Er zijn specifieke puzzelomgevingen voor Clank te vinden, waarin de kleine robot met zwaartekracht moet spelen om door een doolhof heen te geraken. Ook krijgen we al vrij snel een gadget die zwaartekrachtpunten aan elkaar kan koppelen, waarna de energiestraal die deze punten verbindt een nieuw pad vormt waarlangs ons duo naar moeilijk bereikbare gebieden kan zweven. Prima ideeën, maar ze krijgen binnen de beperkte speelduur nooit écht de tijd om fatsoenlijk uitgewerkt te worden.

Wat resteert is een Ratchet & Clank-game zoals we die kennen, met hoverboots, wapens als Mr. Zurkon, exotische planeten, goed verborgen gouden bouten en een feilloze combinatie van schiet- en platformwerk. Wapens zijn ouderwets drie niveaus te upgraden simpelweg door ze te gebruiken en de jetpack uit All 4 One keert netjes terug, al worden de plekken waar deze te gebruiken is door de game op bijzonder artificiële wijze bepaald.

Ratchet & Clank: Nexus

Op naar de volgende

Nog voordat we het doorhebben bereiken we het laatste level van Ratchet & Clank: Nexus. Tot onze grote spijt, want eigenlijk hebben we de smaak dan pas net echt goed te pakken. Maar als onze helden op het allerlaatste moment door een museum rennen waarin herinneringen aan al hun avonturen netjes uitgelicht worden, is het makkelijk berusten in de wetenschap dat dit maar een relatief korte epiloog is. Als bescheiden afscheid is deze game namelijk meer dan geslaagd. Dit is een geste naar de trouwste fans, een bewijs van tijdloosheid richting iedereen die dacht dat de rek mi chien een beetje uit de serie was en over het algemeen bekeken gewoon een fantastische game met een logisch prijskaartje.

En wat nu? Nu wachten we af wat Insomniac op de volgende generatie gaat doen. Als Ratchet & Clank: Nexus één ding gedaan heeft, dan is het wel de hoop aanwakkeren dat Insomniac op de PlayStation 4 gewoon weer  verder gaat met dit duo. We hebben namelijk nog lang niet genoeg van die gekke Lombax en zijn giechelende maatje. Geen epiloogje dat daar verandering in brengt. Integendeel zelfs.