Rare Replay | Gamer.nl

Rare Replay | Gamer.nl

In de jaren 90 en de rond de millenniumwisseling vond je weinig gamers die de titels van ontwikkelaar Rare niét de hemel in prezen. Het Britse bedrijf dat al sinds de jaren 80 games maakt, maar vooral als partner van Nintendo beroemdheid verwierf, heeft een line-up waar de meeste studio’s alleen maar van kunnen dromen. Een collectie van Rare’s toppers is dan ook een inkoppertje.

Toch willen we benadrukken dat Rare Replay, ondanks het vanzelfsprekende uitgangspunt (dertig Rare-games in één collectie voor de Xbox One), alles behalve standaard is. In een tijd waarin we doodgegooid worden door collecties en remasters van enkele titels of hoogstens een trilogie hier en daar, is het prijzenswaardig dat je voor krap dertig euro dertig games in huis haalt.

Media has no description

In den beginne

De helft van de games in Rare Replay komen uit de tijd dat Rare vooral games maakte voor de NES en ZX Spectrum, en dat is te zien. Titels als Jetpac, Gunfright, Sabre Wulf en Snake Rattle ‘n’ Roll zullen niet bij elke gamer een belletje doen rinkelen, en de ene titel heeft de tand des tijds beter doorstaan dan de andere. Hoewel elke game zoals het origineel wordt afgebeeld op televisie, zijn we inmiddels twintig tot dertig jaar verder en wel wat meer gewend.

Toch is het de moeite waard om kla iekers zoals Jetpac (waar overigens ook een sterke Xbox Live-remake van op de disk staat) en Battletoads uit te proberen, al is het maar om je gamekennis bij te spijkeren. Mocht je echt niet geen fervente tijdreiziger zijn, dan kun je altijd nog de Snapshots-modus uitproberen, waarin je diverse, korte uitdagingen uit deze oudere games voor je kiezen krijgt. Dat is een leuke manier om kennis te maken met deze titels die ons erg deed denken aan Nintendo’s NES Remix.

Media has no description

Rare’s gouden periode

Pas écht intere ant wordt het wanneer we naar Rare’s Nintendo 64-periode kijken. Banjo-Kazooie (en in mindere mate ook het vervolg Banjo-Tooie) is zelfs vandaag de dag nog een heerlijke 3D-platformer die iedereen die ook maar een beetje feeling heeft met het genre gespeeld moet hebben. Conker’s Bad Fur Day is het gemene broertje, waarin de iconische eekhoorn zich door een bizar avontuur scheldt, zuipt en pist. De iets onbekendere N64-hits als Jet Force Gemini en Blast Corps zijn een genot om na al die jaren weer eens te spelen en hebben weinig van hun charme verloren.

Een groot gemis is natuurlijk Rare’s multiplayerkla ieker Goldeneye, die niet in de collectie zit vanwege ontbrekende licentierechten (evenals de Donkey Kong Country-reeks, omdat de harige aap natuurlijk van Nintendo is). Een waardige vervanger is het onofficiële vervolg Perfect Dark, waarvan hier de Xbox 360-remake op disk staat. We rekenen het Rare of Microsoft niet echt aan dat deze games niet in de collectie zitten, omdat het simpelweg niet mogelijk is, maar tegelijk voelt het als een feestje waarop de eregast niet te vinden is.

Media has no description

Rare goes Xbox

De Xbox 360-games in Rare Replay worden via de backwards compatibility-functie van de Xbox One gedownload en zijn nog precies hetzelfde zoals je ze herinnert. Perfect Dark Zero mag niet in de schaduw staan van het origineel, maar is tegelijk wel een fijne arcadeshooter voor tu endoor. Kameo is verra end origineel en ziet er nog altijd schitterend uit. Daarnaast staan ook de Viva Pinata-games en het ondergewaardeerde Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts op de collectie.

Een titel die vaak wordt vergeten maar die we iedereen aanraden om eens uit te proberen is de Xbox-game Grabbed By the Ghoulies. Het was één van de eerste games die uitkwam op Microsofts console nadat het bedrijf Rare had gekocht van Nintendo, maar door de controversie is deze game nooit echt op de voorgrond getreden. Het is nog absoluut de moeite waard om dit humoristische horrorspel eens op te starten.

Media has no description

De puntjes op de i

Verder is deze collectie heel netjes afgewerkt met een overzichtelijk en vrolijk menu. Er valt niet alleen een indrukwekkende Gamerscore van 10.000 punten te verdienen, spelers ontgrendelen ook diverse behind-the-scenes-video’s die absoluut de moeite waard zijn om te kijken. Dit is absoluut hoe collecties van games gedaan moeten worden: alles draait goed, de collectie barst van de games en de extra toevoegingen zijn alle geslaagd. We zouden al helemaal in de hemel zijn als deze collectie gewoon álle bekende Rare-games zou bevatten, voor het complete plaatje, maar tegelijkertijd is dat een logisch gebrek. Daarbij voelt het in een collectie van dertig games te idioot om te klagen over ontbrekende games. Deze overdaad aan kwalitatief hoogstaande content is een prima trip down memory lane voor de oudere gamers en een geweldige kennismaking voor nieuwkomers.

Rare Replay is nu voor 29,99 te koop voor Xbox One.