George de aap, Lizzie de hagedis en Ralph de wolf. De drie monsters zijn weer terug uit 1986 om in een remake van Rampage: Total Destruction chaos aan te richten. Het spel kwam een jaar geleden al uit voor de Playstation 2 en werd bijzonder slecht ontvangen. Toch zag Midway in de Wii weer een nieuwe ronde met nieuwe kansen.

Rampage: Total Destruction kwam eind april 2006 al uit voor de Playstation 2 en ook wij schreven een vernietigende review over de game. Zo besturen de monsters veel te traag en onnauwkeurig en is het spel gewoonweg saai. Elk level sta je weer een gebouw te molesteren, om in het volgende level weer hetzelfde te doen maar dan iets moeilijker. De verveling slaat al snel toe, zelfs in de coöperatieve mode. Snel wegstoppen en vergeten die game zou je denken. Maar nee, helaas. Midway zag reden om het spel nogmaals uit te brengen voor de Nintendo Wii. Biedt de nieuwe besturing dan wel hoop voor deze ellende?

Het spel Rampage uit 1986 was leuk. De opzet was simpel en helder: er zijn drie monsters die gebouwen moeten vernietigen. Ondertussen worden ze tegengehouden door de mensheid met helikopters, tanks en ander geschut. Om je health weer bij te vullen kon er fruit, kip of soldaatjes gegeten worden. Bij teveel schade veranderde het monster echter in een klein naakt mensje dat snel het scherm af rende. Rampage was vooral erg fun in multiplayer. En Rampage: Total Destruction? Wij concludeerden dat het spel de tand des tijds niet heeft doorstaan.

We moeten de Wii-gamers helaas ook teleurstellen, want er is een jaar later weinig tot niets veranderd aan het spel. Natuurlijk is er de besturing met de Wii-afstandsbediening, maar dat is zo minimaal. In het menu, bijvoorbeeld bij het invullen van je naam, kun je al niet eens meer de Wii-mote gebruiken. In de game zelf moet je de afstandsbediening op en neer en heen en weer bewegen zodat je monster slaat en schopt. Tevens kun je, na het ontkoppelen van de Nunchuck, lopen door het kantelen van de afstandsbediening.

Met de Wii-besturing wordt helaas alleen maar meer duidelijk hoe traag de monsters reageren. Als je dan moet wapperen, wil je wel dat het direct effect heeft zoals we gewend zijn op de Wii. Al met al is er te weinig veranderd aan de game. De besturing is zeker niet boeiend genoeg om het spel plots een hoger cijfer te geven. Hopelijk zet Midway met Mortal Kombat: Armageddon een betere port neer.