Rainbow Six: Lockdown (PS2) | Gamer.nl

De Rainbow Six games stonden aan de basis van het tactical shootergenre. Uitgebreide planningsopties en tientallen manieren om mi ies tot een goed einde te brengen, kenmerkten de eerste paar spellen in de reeks. Sinds Rainbow Six 3 op de Xbox is ontwikkelaar Ubisoft echter een andere weg in geslagen. De planning werd overboord gegooid. In plaats daarvan was er één pad van A naar B en de uitdaging bestond er vooral in je tegenstanders te zien, voordat ze jou zagen. Vooral de uitstekende sfeer en goede multiplayer hielden Rainbow Six na deze rigoureuze wijzingen nog overeind. Maar lukt ze dat nog een keer met Rainbow Six: Lockdown?

Voor Rainbow Six: Lockdown heeft Ubisoft een nieuwe terroristische organisatie in het leven geroepen die qua ideologie meer weg heeft van een liefdadigheidsinstelling. De terroristjes willen namelijk graag de schulden van de derdewereldlanden kwijtgescholden zien en gaan daarvoor niet over één nacht ijs. Men is namelijk bereid onschuldige burgers te doden om dit doel te bereiken. Iedereen weet dat onschuldige, westerse burgers meer waard zijn dan verhongerende Afrikaantjes en daarom wordt Rainbow Six erop uitgestuurd om de terroristen af te maken in locaties over de hele wereld, waaronder onze eigen hoofdstad Amsterdam.

Je zou het haast niet voor mogelijk houden, maar Lockdown is nog meer arcade dan Rainbow Six 3. Van een tactical shooter is totaal geen sprake meer. De enige eigenschap die nog aan het verre verleden van de reeks doet herinneren, is het Griekse alfabet dat constant naar je toe geschreeuwd wordt. Kon je bij de vorige Rainbow Six game voor de consoles maar een drietal kogels inca eren, in Lockdown mag je ongeveer een magazijn door je heen laten schieten voordat je plat gaat (op de normale moeilijkheidsgraad). Tegenstanders gaan overigens nog wel na één of twee kogels tegen de vlakte.

In Lockdown word je, zoals dat een Rainbow Six spel betaamt, bijgestaan door een aantal teamgenoten. Je kunt deze teammates in beperkte mate opdrachten geven, maar wel altijd als collectief. Het is dus niet mogelijk om één teamgenoot afzonderlijk ergens heen te sturen. De meest geavanceerde order die je je teamgenoten kunt geven, is het bestormen van een deur. De bekende opties als Breach, Bang & Clear en Flash and Clear staan uiteraard tot je beschikking. Teammates zijn ook in staat om te scouten. Ze kijken dan om een hoekje om te zien of er nog tegenstanders zijn. Helaas zijn niet alle hoekjes scout-compatible, waardoor deze optie al snel op de achtergrond verdwijnt. In plaats daarvan stuur je je teamgenoten gewoon de hoek om. Ze zullen dan vanzelf wel merken of er nog tegenstanders aanwezig zijn.

Je zult er waarschijnlijk achter komen dat je teammates regelmatig door jou toedoen sterven. Als het niet uit frustratie is, dan wel omdat ze tijdens het schieten door je line of fire heen lopen. De pathfinding van je teamgenoten laat soms wat te wensen over, vooral wanneer ze in formatie moeten gaan staan om een deur te bestormen. Het onderscheid tu en je teamgenoten en tegenstanders is ook niet al te groot, waardoor je (of in ieder geval, ik) nog wel eens per abuis je collega's neerschiet. Het is mogelijk om kadertjes te activeren (staan standaard aan) waarmee je tegenstanders gemarkeerd worden. Deze halen echter al het plezier en uitdaging uit het spel, omdat je in een oogopslag kunt zien waar het gevaar zich verschuilt en of de kust veilig is. Het was handiger geweest wanneer je je teamgenoten van zo'n kadertje kon voorzien.Niet alleen je teamgenoten doen soms domme dingen, de AI van de tegenstanders is helemaal een lachertje. Ze reageren traag, lopen je soms straal voorbij en zoeken geen alternatieve schuilplaats wanneer het overduidelijk is dat hun huidige onderdak geen overlevingskansen biedt. Later in het spel zal de AI nieuwe dingen aanleren, zoals flanken en je in een hinderlaag lokken, maar dat weerhoudt ze er niet van vooral door te blijven gaan met de stommiteiten waar ze ook in het begin van het spel al mee bezig waren.

De mi ies in Rainbow Six: Lockdown spelen zich over de hele wereld af, maar op de een of andere manier krijgt men het toch voor elkaar om elk level te doen ontaarden in een gangenstelsel afgewi eld met identieke kamertjes. Neem nu de mi ie in onze hoofdstad. In plaats van een prachtige buitenlocatie te bieden waar de terroristen zich in grachtenpanden verscholen houden, speelt de hele mi ie zich af binnen in een politiebureau. Alleen aan het begin mag je even de scherpschutter uithangen vanuit een helikopter, maar zelf rondlopen door de nauwe steegjes van onze hoofdstad is er niet bij. Het politiebureau is zo on-Nederlands als maar kan. Slechts één vertrek heeft een raam naar buiten waardoor je er nog enigszins aan herinnerd wordt dat de mi ie zich in Amsterdam afspeelt.

Je speelt in Lockdown in principe altijd met hetzelfde personage, Ding Chavez. Wi elen tu en je teamgenoten is er niet bij. Wel zijn er een paar momenten in het spel waarin je mag spelen als Dieter, de scherpschutter. Wanneer Team Rainbow bijvoorbeeld een gebouw moet binnen dringen dien je als sniper te zorgen dat ze heelhuids binnen kunnen komen door het gevaar van de daken af te schieten. Heel boeiend zijn de snipermi ies niet, maar ze zorgen wel voor een welkome afwi eling in het spel.

Grafisch is Lockdown wat wispelturig. Er zitten enkele prachtige locaties in verwerkt die duidelijk laten zien waartoe de nieuwe grafische engine in staat is. Het gros van de tijd bevind je je echter in bovengenoemde gangetjes die vaak niet meer zijn dan muren met grauw behang en wat verkeerd geplaatste objecten. De locaties zijn erg inspiratieloos en voelen totaal niet realistisch aan. Men heeft nergens de moeite gedaan het spel iets extra’s mee te geven in de vorm van leuke details, grappige situaties of onverwachte gebeurteni en. De physics engine, die met veel poeha werd aangekondigd, wordt nauwelijks gebruikt in het spel. Slechts enkele objecten kunnen worden omgestoten. Tegenstanders verdwijnen enkele seconden na hun dood en zullen dus niet bij een latere explosie nog in het rond vliegen.

Een punt waarin Rainbow Six: Lockdown wel goed uit de verf komt is de multiplayer, iets wat vooral op de Xbox een belangrijk spelonderdeel zal vormen. Rainbow Six 3 was immers enorm populair op Xbox Live en dit zal voor Lockdown waarschijnlijk niet anders zijn. Op de Playstation 2 betwijfelen we echter of het spel wel zo’n glansrijke toekomst tegemoet gaat, zeker nu SOCOM 3 voor de deur staat. Men heeft voor de Playstation 2 een nieuwe online mode, genaamd Rivalry, ontwikkeld waarin huurlingen het tegen de leden van het Rainbow team opnemen. Heb je geen beschikking over PS2 online dan moet je het qua multiplayer stellen met een coöperatieve mode, waarmee je de vrijgespeelde singleplayermi ies nog eens over kunt doen.

Rainbow Six: Lockdown is geen slecht spel in de vertrouwde zin van het woord. Er zitten geen grote bugs of echt irritante spelelementen in. Het spel is competent, maar daarmee is ook alles gezegd. Lockdown ontbeert het aan enige vorm van inspiratie, bezieling en pa ie. Het is een middelmatige arcadeshooter met een paar overblijfselen van een tactical shooter. Alleen voor het online multiplayergedeelte is de aanschaf van Lockdown nog te overwegen. Vooral als Rainbow Six fan van het eerste uur moet je met een wijde boog om Lockdown heen lopen. Met de kla iekers van weleer heeft dit namelijk weinig te maken. Wil je iets dat dichter aanleunt bij wat een Rainbow Six spel zou moeten zijn, wacht dan op Conflict: Global Storm of SOCOM 3.