Rainbow Six Extraction

Rainbow Six Extraction staat zichzelf in de weg

Maar herpakt zichzelf wel een beetje

Geschreven door Ron Vorstermans op

Rainbow Six Extraction combineert goede ideeën met slechte ideeën. De actie is zeer vermakelijk en de potjes zijn lekker behapbaar. Daar staat tegenover dat het design van de game zeer wisselvallig is en alles in de eerste uren enorm traag op gang komt. Als je op zoek bent naar een leuke coöperatieve shooter zijn er betere alternatieven - ook op Xbox Game Pass.
6
Score
60
Score: 60
  • Pluspunten
  • Kortje potjes, spannende missiedoelen, in principe lang herspeelbaar
  • Minpunten
  • Generiek design, matige introductie, het progressiesysteem
Soms maken games meteen een goede indruk, soms moet je je door tig menu’s en een saai begin worstelen terwijl je nog niet eens het gevoel hebt dat je bent begonnen. Rainbow Six Extraction valt in die tweede categorie.

Rainbow Six Extraction verknalt de inleiding behoorlijk. Er is nul opbouw van de spelwereld of het verhaal. De game gooit je na een kort filmpje zomaar in een eerste missie, zonder echte kennismaking met de Operators of de vijanden. Er is opeens een virusuitbraak en jij bent lid van een team dat naar de uitbraak moet om ‘onderzoek te doen’ (lees: de verschillende levels te spelen). Hier zijn trouwens opeens ruimtewezens. Succes hé!

Die missie, een vr-simulatie, dropt je bovendien in een van de meest inspiratieloze omgevingen van het spel. Natuurlijk, de tutorial is redelijk effectief. Maar jeetje, het had wel met iets meer opsmuk gemogen. Voor een game die op Game Pass staat, en die door veel mensen ‘gewoon maar even gedownload’ gaat worden, gaat Extraction wel héél nonchalant om met het begeleiden en verleiden van nieuwe spelers.

rainbow six extraction

Traditionele co-op-game

Het ironische is dat de game dit wel min of meer goedmaakt, alleen moet je dan wel eventjes doorzetten. De gunplay is net als in Rainbow Six Siege heel erg goed en de missiestructuur telt vrij veel lagen, waardoor je dezelfde levels in principe best lang kunt blijven herspelen. Het is enkel de vraag of mensen zover komen, want zoals gezegd doet Extraction er weinig aan om je vanaf het eerste moment van die potentie te overtuigen.

De opzet is op papier simpel. In Extraction doorloop je uiteenlopende levels, vaak gebouwen, die overwoekerd zijn door een soort buitenaardse schimmel en verschillende soorten ruimtewezens. De levels zijn ruim en verticaal gelaagd en zul je meermaals doorlopen op verschillende moeilijkheidsgraden, natuurlijk voor betere beloningen zoals betere gear en andere Operators.

Je kunt de game spelen met maximaal twee andere spelers, al kun je ook in je eentje door de levels heen. Dat laatste raden we niet aan. Rainbow Six Extraction is duidelijk een co-op-game die het moet hebben van tactisch samenspel. Daar ligt ook de kracht en een groot deel van de fun. Je kunt doelwitten markeren en dient samen punten te verdedigen, dan wel aan te vallen. In dat opzicht lijkt de game af en toe op de Terrorist Hunt-modi uit oude Rainbow Six-games.

Rainbow Six Extraction is duidelijk een co-op-game die het moet hebben van tactisch samenspel.

Rainbow Six Extraction kent een zeer vermakelijk twist. Zo bepaal je per level - dat bestaat uit drie doelen die oplopen in moeilijkheidsgraad - zelf hoeveel doelen je wilt behalen. Als je na twee doelen (en de daarmee verweven segmenten van een level) bijna geen levensbalk meer over hebt, kun je beslissen om een helikopter in te roepen en te ontsnappen. Je behoudt dan je ervaringspunten. Ga je verder, dan kun je exponentieel meer ervaringspunten verdienen.

Die balans is leuk en dat blijft-ie ook. De mogelijkheden om je leven (tijdelijk) aan te vullen in de levels zijn zeer beperkt, en de rush van nipt een missie behalen terwijl je nauwelijks nog leven over hebt, is erg lekker. Bovendien zijn de doelen, die triviaal zijn en dus per level rouleren, behoorlijk verschillend. Zo moet je soms een wetenschapper redden, een aantal bommen planten of een biopt nemen van een vijand of de schimmel. Het is best knap dat de game gevarieerd aanvoelt.

rainbow six extraction

Keuzes

Extraction dwingt je ook steeds andere Operators te kiezen. Na een missie zijn Operators meestal eventjes uitgeput. Sterker nog, als je Operator tijdens een missie ‘het loodje legt’ (lees: opgeslokt wordt door de schimmel), dien je later terug te gaan naar het level om die Operator te redden. Pas dan kun je hem of haar weer gebruiken. Dit is een effectieve manier om je bezig te houden, al is het soms ook balen. Af en toe wil je immers gewoon met je favoriete Operator spelen.

Rainbow Six Extraction bevat wel meer van zulke keuzes. Keuzes waarvan we snappen waarom ze zijn geïmplementeerd, maar of de game er ook daadwerkelijk leuker van wordt, is een tweede.

De levels zijn zeker na een fiks vuurgevecht bijvoorbeeld bezaaid met een soort zwarte smurrie die je loopsnelheid drastisch verlaagt. De drab dwingt je traag te zijn, maar soms ben je vooral op de grond aan het schieten en slaan om de smurrie weg te schieten. Dat is net zo ‘leuk’ als ‘t klinkt. Over vertragen gesproken: ook de progressie in het spel gaat redelijk langzaam. Het duurt meerdere uren voordat je echt het gevoel hebt dat je Operator beter wordt. Op zich niet erg, maar aangezien het begin al niet sterk is, werkt een traag progressiesysteem dan bepaald niet mee.

De buitenaardse tegenstanders zijn behoorlijk slim. Dat is vermakelijk, want ze flanken graag en komen soms uit het niets op je af rennen. Wel zetten we vraagtekens bij hun uiterlijk. Dat doen we niet snel, maar het voelt bijna alsof Ubisoft zelf ook niet meer wist hoe ze parasitaire ruimtewezens vorm moesten geven. Dat resulteert in een paar tegenstanders die ontploffen, een paar aliens die kunnen kruipen en verder vooral Humanoids die uit een sciencefictionepos naar keuze lijken te zijn weggelopen.

Het verhaal van de game is bovendien non-existent, terwijl de game je toch tussenfilmpjes laat zien die de levels aan elkaar rijgen. Iemand kijkt dan moeilijk in de camera, waarschijnlijk terwijl diegene in een helikopter zit, onderweg naar een andere uitbraak. Het zal wel. De game bevat overigens een uitgebreide index met lore, maar het universum van Extraction is veel te oppervlakkig om het lezen van zoveel tekst te verantwoorden.

Rainbow Six Extraction Protean Smoke

Flow

De negatieve ondertoon van deze recensie komt vooral omdat we steeds het gevoel kregen dat Rainbow Six Extraction zichzelf in de weg zit. Verder hebben we ons wel degelijk met de unieke opzet vermaakt. Er zit meer potentie in het missiesysteem dan we na een paar uur spelen hadden verwacht. En ook de gameplay is daadwerkelijk vermakelijk, ook op de lange termijn.

Als je deze game in co-op speelt, dien je echt samen te werken. De omgevingen zijn lekker destructief en het behalen van missiedoelen is bij vlagen oprecht spannend. Bovendien zijn de potjes lekker kort, waardoor je er vlot meerdere achter elkaar kunt spelen. Verder leunt de actie op alles wat Siege goed maakt, dus als je wilt experimenteren met gadgets en geweren, kun je met Extraction prima de diepte in.

Toch pakt niet ieder concept even goed uit. Dat is jammer, want als je eenmaal in de flow van Extraction zit, betreft het hier een vermakelijke en tot op zekere hoogte frisse co-op-shooter. We vragen ons alleen af hoeveel mensen dat mee gaan krijgen, want een matig begin en een slepend progressiesysteem helpen naast een generiek uiterlijk niet bepaald mee om de gemiddelde speler daarvan te overtuigen.

Rainbow Six Extraction is nu uit op pc, Google Stadia, Xbox Series X en S, Xbox One, PlayStation 5 en PlayStation 4. De game staat ook op Xbox Game Pass.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Staking Raven Software afgelopen, vakbondsvorming in de planning PlatinumGames-spel Sol Cresta komt in februari uit
17

Reacties op: Rainbow Six Extraction staat zichzelf in de weg

• Ziminar

• 24 januari 2022 12:00
    Jammer, was van plan deze game te gaan spelen vanaf game pass.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • GeorgeBaker

• 24 januari 2022 14:34
    @Ziminar Maar nu niet meer?

• Ziminar

• 24 januari 2022 14:36
    @GeorgeBaker goed geraden

• avatar

coola

• 24 januari 2022 14:44
    Een 6 is verre van slecht. Was op middelbare altijd blij als ik voor wiskunde een 6 kreeg.

• avatar

TheChief

• 24 januari 2022 22:27
    @coola Slecht? Nee. maar een 6 betekent uiteindelijk 'net voldoende' en da's toch niet echt een goed oordeel voor een game.

• avatar

Ashalar

• 25 januari 2022 12:31
    @TheChief Scores op review sites vallen altijd hoger uit. Een zesje op school is inderdaad voldoende, in de gamesbiz is het een titel die je zou moeten overslaan. Pas rond een 8 krijg je titels die je zou willen hebben.

• avatar

The_Stifmeister

• 25 januari 2022 18:25
    @Ashalar
    Precies, een 6 is gewoon kut.

• avatar

Ashalar

• 26 januari 2022 08:55
    @The_Stifmeister Dat dus. Zeer zelden zie je scores die onder een 6 vallen. Games die bewezen super kut zijn - Colonial Marines iemand? - omdat die mega buggy en niet af zijn na flinke opgeklopte hype scoren alleen zo laag. Gaf Gamer.nl die niet terecht een 4,5 destijds?
    Review outlets scoren een game alleen bagger als de hele industrie er overheen valt, dan is de kans op backlash (vb. geen tijdige review copies meer) van de uitgever namelijk ook veel kleiner.
    Nee, alles onder een 7 mag je eigenlijk al als prut beschouwen. De 7 is de nieuwe 5,5 - als het om reviews in de entertainment sector gaat.

• avatar

Aldodilly

• 27 januari 2022 11:42
    @Ashalar Ik geef een 6 omdat ik dit spel een 6 vind. Als jij denkt dat het me enigszins boeit wat jij of een uitgever van dat cijfer vindt kom je van een koude kermis thuis.

• avatar

Ashalar

• 28 januari 2022 10:21
    @Aldodilly Nou kerel, wat een flex, een echt lekkere inhoudelijk volwassen reactie is teveel om te verwachten.
    Nergens in de review wilt het echt positief worden. Het spel moet de speler pakken, maar dat gebeurt pas als je echt co-op gaat spelen. Biedt de game iets wat ervoor zorgt dat je dit langer dan een weekje gaat spelen? Leuk die toegang via game-pass, maar dit die overkomen alsof het hooguit een grabbelbak titel is; hier wil je de volle mep niet voor betalen. Co-op is dus de moeite waard, maar nogmaals: dan moet het wel alle spelers voldoening brengen - dit maak ik niet op het het artikel. Het komt niet eens over als een vermakelijk tussendoortje. De laatste paragraaf spreekt daarbij boekdelen.
    Dus de vraag is: is deze game echt wel een zesje waard? Een zesje is - zoals ik al eerder zei - al natuurlijk geen aanbeveling. Een zes is gewoon een onvoldoende in game review land. Nu wordt met veel superlatieven gewoon om de naakte waarheid heen gedraaid: met recht een titel voor game pass. Ik passeer op deze titel, terwijl ik mij prima vermaakt heb met Rainbow Six Siege.
    Daarnaast: Geef het spel een echte 5 en kijk wat gamer.nl ervan gaat vinden als Ubi begint te zeuren over het hebben van reclame op deze site - voor dit spel nota bene.
    Laat het je vooral niet boeien wat er dan gebeurt. Let wel: je bent geen Jeff Gerstmann.

• avatar

Aldodilly

• 28 januari 2022 12:28
    @Ashalar Dank voor de uitleg, maar je betoog doet niets af aan het feit dat het me als journalist niet boeit wat Ubisoft of anderen van mijn recensie vindt/vinden en dat ik Extraction een 6 vind, en geen 5. De argumenten daarvoor staan in de recensie. Verder heb ik als eindredacteur in mijn 15 jaar tijd in deze industrie een dergelijk scenario nog nooit meegemaakt. Maar misschien jij wel, daar kan ik verder weinig over zeggen. Fijne dag!

• avatar

xeros

• 24 januari 2022 18:03
    Vermaak me prima met de game.
    Het is niets bijzonders.

• avatar

Ceiro

• 25 januari 2022 09:31
    @xeros

add me, als je een potje in teamverband wilt spelen?
    ubiplay: Ceiro

• avatar

incarnatus

• 31 januari 2022 11:10
    @Ceiro Als je het goed vind voeg ik jou ook toe. Ik vermaak mij ook prima en zie het juist als een uitdaging om steeds moeilijkere missies te spelen.

mijn ubi name is geloof ik: RSilience of RSillience. weet even niet meer of ik 2x de L gebruikte.

• Rynelan87

• 25 januari 2022 07:52
    Rainbow Six Extraction is nu uit op pc, Xbox Series X en S, Xbox One, PlayStation 5 en PlayStation 4. De game staat ook op Xbox Game Pass.

En Stadia.

Ookal is het geen populair platform is het wel een platform waarop het beschikbaar is.

• avatar

Aldodilly

• 27 januari 2022 11:48
    @Rynelan87 dat is fair.

• avatar

Breadpit

• 31 januari 2022 11:27
    Heb totaal geen interesse in deze game maar heb wel een Ubisoft Connect/Uplay GameKey liggen voor de PC versie (standaard editie denk ik). Mocht iemand interesse hebben kun je mij een PM sturen met je email dan neem ik contact met je op. Ik wil er 30 euro voor hebben.