We kunnen er lang over prakkiseren, maar waarschijnlijk komen we er nooit achter waarom het eerste woord in RACE Pro in hoofdletters is geschreven. Is het een afkorting voor Rapidly Accelerating Car Excitement? Misschien, maar het is aannemelijker dat men gewoon wil benadrukken dat hun nieuwe project voornamelijk een racegame is. En daar is geen woord van gelogen.

RACE Pro draait om het racen en wel in zijn meest realistische vorm. SimBin heeft getracht de realiteit op zo veel mogelijk fronten na te bootsen. Dat valt allereerst te merken aan de licenties van de auto's en circuits. RACE Pro bevat dertien officiële FIA-banen (waaronder Zandvoort) en verscheidene bestaande cups, zoals de Formula 3000, WTCC en de Mini Cooper Challenge. Het autoaanbod is met 48 misschien wat karig, maar de onderlinge diversiteit tussen de auto's weet dit succesvol te compenseren Elke auto wordt écht gekenmerkt door z'n unieke rijgedrag. SimBin heeft duidelijk gekozen voor kwaliteit boven kwantiteit en dat valt ze moeilijk kwalijk te nemen.

Hoewel je op de laagste moeilijkheidsgraad door de wel erg lage intelligentie van je tegenstanders letterlijk moeite zult hebben een race te verliezen, zal het je op de professionele moeilijkheidsgraad enorm moeilijk gemaakt worden. De game wordt door de lage moeilijkheidsgraad toegankelijker, maar je haalt daarmee niet de volle potentie uit RACE Pro. Sterker nog, op deze graad verliest RACE Pro al zijn charmes en blijft er een uiterst middelmatige racegame over. RACE Pro speel je daarom op de middelste of hoogste moeilijkheidsgraad.  Wees ervan bewust dat deze game alleen voor de echte racefanaat is.

Voor die fanaten zit het met RACE Pro aardig snor. De auto's lijken in het begin onnatuurlijk veel over het wegdek te zwabberen, maar na wat gewenning met de besturing krijg je het weggedrag aardig onder de knie. Ook de AI vertoont op enkele vreemde inhaalbewegingen na, realistisch rijgedrag. Maar als je RACE Pro op de professional-modus speelt, zal niet alleen de AI je vijand zijn. De game confronteert je constant met alle lastige elementen in de autosport. Wanneer je net iets te laat het gas loslaat kan dat al een enkeltje grindbak tot gevolg hebben. De AI straft onmiddellijk. Na verloop van tijd zal er dan ook gegarandeerd een hechte band tussen jou en de herstartknop ontstaan.

Naast het racen is het bijstellen van je auto ook een belangrijk onderdeel van RACE Pro. Ook dit aspect is enorm realistisch en uitgebreid is. Toen wij 'eventjes' onze bandendruk wilden afstellen, werden we overdonderd door de vele balkjes en statistieken. Gelukkig is het sleutelen aan je auto geen verplichting en valt dit proces over te slaan, hoewel je zo niet de volle potentie uit je racebak zult halen. De mensen die het echter leuk vinden dagenlang aan hun auto te sleutelen, zullen een goede tijd tegemoet gaan in RACE Pro.

Qua modi gaat RACE Pro heel wat minder diep. Je zult het moeten doen met de gebruikelijke carrièremodus, tijdritten, toernooien en online modi. Deze ietwat saaie benadering van het genre hoeft niet per se een minpunt te zijn, maar dat is bij RACE Pro helaas wel het geval. Vooral de carrièremodus laat wat steekjes vallen. Deze werkt met een puntensysteem. Hoe meer je racet, des te meer punten je ontvangt. Met deze punten kun je je vervolgens aansluiten bij een team en krijg je van hun een auto ter beschikking. Deze auto zal ontgrendelen nadat je op succesvolle wijze een reeks races hebt voltooid. Helaas is dit systeem zo onduidelijk in het spel geïntegreerd dat je nauwelijks met de punten geconfronteerd zal worden. Je racet vrolijk door en hopt van team naar team. Wanneer je iets hebt ontgrendeld merk je dat vanzelf. Deze modus is weinig verfrissend en voelt als een aaneenschakeling van normale races. Er ontbreekt afwisseling en een stimulerende factor om door te blijven spelen is eigenlijk niet aanwezig.

Grafisch is RACE Pro ietwat achterhaald. De auto's en interieurs zijn met veel oog voor detail ontworpen, maar met name de omgeving komt er bekaaid vanaf. Het publiek is van karton, in de verte is pop-up waar te nemen en de schaduwen bestaan uit vreemde spikkeltjes. Forza 2 is bijna twee jaar ouder dan RACE Pro maar weet toch mooiere beelden op je scherm te toveren. Daarnaast zijn de omgevingen in RACE Pro enorm desolaat. Was een vliegtuigje of luchtballonnetje hier en daar nu echt te veel gevraagd? Het schadesysteem biedt ook weinig spectaculairs. Bij een crash vliegen af en toe wel onderdelen van je auto af, maar indrukwekkend worden de botsingen nooit.

Als we SimBin mogen geloven zou RACE Pro qua geluid enorm realistisch moeten zijn, maar omdat we nog nooit in bijvoorbeeld een Koeningsegg hebben gereden, kunnen we dat helaas niet controleren. Wat we daarentegen wel kunnen constateren is dat de auto's een enorm monotoon geluid produceren. Na verloop van tijd kwamen dan ook meerdere mensen klagen of we die 'koffiemolen' af konden zetten. Het mag dan misschien realistisch zijn, het is ook erg irritant. Ook ergerlijk is de stem van de gast die “You won” zegt na het finishen van een race. Was het nu echt zo moeilijk om die man het te laten uitspreken met enige vorm van enthousiasme? Hij doet het nu net klinken alsof het hem niets kan interesseren of ik gewonnen heb of niet.

SimBin is van origine een studio die exclusief games ontwikkelde voor de PC. RACE Pro is SimBin's eerste consolegame. Helaas is dit al vanaf de eerste minuut pijnlijk zichtbaar. De game speelt namelijk niet in op de wensen van het grote consolepubliek, maar blijft trouw aan de nicheachterban op de PC. Is dat storend? Ja, wel in het geval van RACE Pro. Alles heeft een steriele en zielloze uitstraling. De menu's, de omgevingen en de muziekjes; het mist allemaal pit. Hierdoor krijg je het gevoel dat je je een weg door het ziekenhuis baant, tevergeefs op zoek naar iets gezelligs of spannends.

Maar uiteindelijk draait het in RACE Pro om het racen zelf. De game mag er dan van de buitenkant weinig aanlokkelijk uitzien, binnenin schuilt een diepgaand spelconcept. Helaas weerhouden de slechte modi en het schaarse aantal banen of auto's RACE Pro ervan om écht uit te blinken. SimBin had iets meer de tijd moeten nemen om een duidelijke structuur aan te brengen en bepaalde aspecten te perfectioneren. RACE Pro voelt namelijk gewoon nog niet als een geheel.