We hebben er in Nederland even op moeten wachten, maar een dikke vier maanden nadat Race On in zowat alle andere landen is verschenen, mogen we deze week dan eindelijk aan de slag met Simbin’s nieuwste simulatie. Of is ‘nieuw’ misschien niet helemaal het juiste woord? De titel lijkt in dit geval wat beter op zijn plaats, want Race On is in feite een bundel van Race 07, STCC en de twee nieuwe toevoegingen WTCC ’08 en US Muscle. We pikken de draad dus gewoon weer op waar we zijn gebleven.

Dat Simbin het ontwikkelen van simulatieracers goed in de vingers heeft, is inmiddels wel duidelijk. In racers van Simbin komt het aan op echte stuurmanskunsten en in Race On wordt die lijn moeiteloos doorgetrokken.

Vernieuwing?

We zeggen nu wel moeiteloos, maar het is geen verrassing dat de hoge kwaliteit van het eerdere Race 07 ook in Race One wordt gehaald: de game is namelijk identiek. De vele uitbreidingen die nu als een bundel worden toegevoegd veranderen daar weinig aan. En ondanks de lage prijs (de game kost rond de 30 euro)  vinden we dat na drie jaar toch een beetje tegenvallen. De echte WTCC- en STCC- fans zullen maar wat blij zijn met de nieuwe extra’s, maar toch blijft het gevoel dat Simbin wel eens wat nieuws mag toevoegen aan de reeks, overheersen. Een ontwikkelaar die een sportreeks drie jaar na dato in feite niet veranderd, is eigenlijk not done. En in de game-industrie zijn er genoeg ontwikkelstudio’s voor minder op de fles gegaan. Waarmee we natuurlijk niet willen zeggen dat Simbin het concept en de besturing moet aanpassen, maar een nieuwe, frisse wind door de franchise zal zeker geen kwaad kunnen.

Dat neemt echter niet weg dat Race On een dijk van een simulatieracer is. Een game waar menig gamer zijn Waterloo zal vinden als racecoureur. Wie zich vastbijt in de game komt niet minder dan zeventien verschillende raceklassen tegen (natuurlijk de WTCC, maar bijvoorbeeld ook F3000, Caterhams, en Mini’s) met daarin 39 autotypes, variërend van een Peugot 308 en een Lada 110 tot een ’09 Cadillac CTS-V of een IFM 1.0 Formula Masters. Helemaal nieuw zijn de Amerikaanse Muscle Cars die duidelijk wat beter zijn bedeeld in paardenkrachten en wat minder in subtiel rijgedrag. In totaal krijg je 47 banen voorgeschoteld, waarvan Road America, Laguna Seca en Okayama (die pas sinds 2008 op het WTCC-programma staat) ook voor de ervaren Race-spelers helemaal nieuw zijn.

Tot in de puntjes

Hoewel de banen soms wat kaaltjes ogen, zijn de wagens stuk voor stuk tot in de puntjes afgewerkt. Het uiterlijk, het weggedrag, de bijbehorende geluiden: alles klopt. En ja, Forza Motorsport 3 en Gran Turismo 5 zien er nog beter uit en de wegligging is ook in die games van een hoog niveau. Race On gaat qua realisme alleen net een stapje verder. Er is geen schroefje dat je niet kunt afstellen en waag het niet om ook maar een klein strookje gras mee te pikken in de bocht. We plaatsen hier echter ook een kleine kanttekening bij Race On, want voor een ontwikkelaar die realisme hoog in het vaandel heeft staan, valt het schademodel wel een beetje tegen. Goed weergegeven schade in een racegame hoort er anno 2010 toch zeker een beetje bij.

Overigens klinkt het bovenstaande voor de nieuwkomer misschien wat overweldigend, maar ook voor onervaren rijders is Race On een prima game om bekend te raken met de Race-reeks. De game voorziet in genoeg opties om het racen een stuk eenvoudiger te maken. Het is alleen wel zo dat wanneer je gaandeweg het spel niet de moeilijkheidsgraad wat omhoog schroeft, er een hoop kwaliteit verloren gaat. Het spel is nu eenmaal niet de mooiste in het genre en ook de snelheden liggen in de meeste klassen beduidend lager dan in bijvoorbeeld een Need for Speed Shift of een Forza 3 het geval is.

Race One moet het voornamelijk hebben van het indrukwekkende rijgedrag en het tevreden gevoel dat je krijgt als je een race met alle hulpmiddelen uit tot een goed einde weet te brengen. Ben je zo ervaren dat je zelfs een kampioenschap op een hogere moeilijkheidsgraad weet te winnen, dan weet je pas echt wat racen is.