Eind '99 sloeg de bom in 3D shooter land in want amper een maand na de release van Unreal Tournament werd onder luid gejuich een nieuwe koning van de 3D shooters binnengehaald: Quake 3: Arena. Vanaf toen waren er 2 kampen, met aan de ene kant UT-ers en aan de andere kant de Q3-ers. Unreal Tournament werd populair door zijn vele gamemodes en mogelijkheden met de wapens, Quake 3 deed het met een perfect uitgebalanceerde DeathMatch mode en Capture The Flag, ookal had dit laatste speltype maar 3 maps in de retailversie. Quake 3 was een goed spel maar was het wel 99 piek waard als je alleen DM en beperkt CTF kon spelen? De benodigde cd-key bracht uitsluitsel, je had het spel sowieso legaal nodig om online te kunnen spelen. En daar was Q3 toch eigenlijk voor bedoeld. Twee versies van Tomb Raider later…..

Kwam Team Arena (TA) uit, de officiële uitbreiding voor Quake 3. Deze review wordt geschreven nadat in de vele media TA al door de reviewmolen is gehaald. Ook hier is een Black&White scheiding te zien, dit keer in de meningen of dit een eerlijk produkt is of niet. Het ene kamp zegt dat TA van goede kwaliteit is maar dat de speltypes rechtstreeks uit de mod-scene zijn gehaald, tevens zouden de additionele speltypes al in Q3 gezeten moeten hebben. Het andere kamp brengt daartegenin dat TA ook van goede kwaliteit is (daar is dus geen twijfel over (alhoewel?)) en dat als het lekker speelt, het verslavend is, je maar niet moet zeuren over de prijs en het maar gewoon moet kopen. Hoe dan ook, hier kom ik op terug in de conclusie van dit schoolrapport voor TA.