Het aantal verschillende puzzelgames waarin je blokjes van dezelfde kleur met elkaar dient te combineren, is niet meer op één hand te tellen. Steeds weer weten ontwikkelaars er net een andere draai aan te geven, met originele games als Lumines, Puzzle Quest en Meteos tot resultaat. Ook in Puzzle League DS moet je gekleurde blokjes met elkaar combineren, op een net iets andere manier dan in al die eerdere games. Weet ook deze spelformule te slagen? De bedoeling van Puzzle League DS is om drie of meer blokjes van dezelfde kleur te combineren. Je kunt blokjes naar hartelust schuiven in het speelveld, maar alleen in horizontale richting. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Meteos, waarin je alleen vertikaal kon schuiven. Wanneer je drie blokjes combineert, dan zullen ze opvallend langzaam verdwijnen. Dit geeft je de tijd om een combo voor te bereiden, want tijdens het verdwijnen van de blokjes kun je gewoon doorspelen. Door te kijken naar de nieuwe situatie die zal ontstaan, kun je ervoor zorgen dat opnieuw blokjes van dezelfde kleur gecombineerd worden als het speelveld weer in elkaar zakt. Nieuwe blokken komen in Puzzle League voor de verandering eens niet van boven het speelveld binnen, maar van onderen. Wanneer het veld de bovenkant van het scherm raakt, is het spel voorbij. Zolang je echter blokken aan het verwijderen bent, pauzeert het spel en zul je je niet druk hoeven te maken dat je plotseling Game Over bent. Met dit basisconcept heeft men in Puzzle League DS een uitgebreid pakket aan spelopties bedacht. Alleen al om de volledigheid van het product, zou je Puzzle League geen onvoldoende kunnen geven. Het spel is uitgerust met een eindloze spelmode, met losse puzzels, met een dagelijkse training, spelmodes met tijdslimiet, spelmodes tegen een computertegenstander waarin ook nog eens tal van power-ups om de hoek komen kijken en een spelmode waarin je rotzooi (grote blokken) dat bovenop het speelveld ligt moet weghalen door kleuren te combineren die deze rotzooi aanraken. Daarnaast zijn ook de multiplayeropties zeer volledig. Het spel is zowel offline als online te spelen, waarbij één exemplaar van het spel voldoende is. Ook kun je een demoversie sturen naar andere DS-bezitters. Het houdt gewoon niet op. En toch prijkt er geen dikke voldoende onderaan deze review. En daarvoor is eigenlijk maar één simpele reden: het spelconcept van Puzzle League DS is niet zo briljant als dat van pakweg Meteos of Lumines. Eigenlijk van meet af aan mis je enige vorm van uitdaging. Doordat het spel continu pauzeert wanneer je een combinatie hebt, kun je steeds het volledige speelveld wegspelen ongeacht hoe snel de blokken verschijnen wanneer het spel niet meer gepauzeerd is. Je moet in de meeste gevallen zelf op een knop drukken om te zorgen dat het speelveld weer een beetje gevuld is om de nodige combo's te kunnen maken, in plaats van dat je tegen de bierkaai vecht zoals in de meeste verslavende puzzelgames het geval is. Eigenlijk zit je vanaf het eerste potje al met het gevoel: waar zit de uitdaging? Zelfs op het moeilijkste niveau speel je het eerste half uur zonder dat het spel je ook maar enigszins het vuur aan de schenen legt. De enige manier waarop het eigenlijk mis kan gaan in Puzzle League DS, is wanneer je in een speelveld dat zich opnieuw van onderaan vult (dit gaat later in de hard-mode nog best snel) een nieuw beginnetje moet vinden. Doordat het allemaal erg snel omhoog scrollt is het namelijk vooral lastig om een patroon te vinden in de snel bewegende kleurtjes en om vervolgens met je stylus ook nog een combinatie van drie kleurtjes te maken. Lukt dat echter, dan kun je het hele scherm weer eenvoudig leegspelen om op het volgende moment te wachten waarop je weer snel een combinatie moet vinden. Dat is het enige punt waar het echt om draait, de rest van de tijd speel je eigenlijk voor niets, hoogstens zoekende naar combo's om dat dat je score sneller omhoog helpt. Er is overigens ook niet echt een motivatie om op een hoger niveau te beginnen, want je krijgt evenveel punten als wanneer je op easy speelt en op dat niveau heb je veel meer tijd om rustig combo's te maken en kun je zelf het speelveld met de knop aan het gewenste tempo vullen. Normaal gesproken zou je op een hogere moeilijkheidsgraad óf een aparte score moeten hebben, of wat meer loon naar werken moeten krijgen. Nu kun je net zo goed op easy beginnen als je de score van een andere speler wil verslaan, omdat het op dat niveau nou eenmaal makkelijker is. Bovenstaande kritiek is overigens vooral van toepassing op de eindeloze spelmode. Dit is echter wel de belangrijkste spelmode in singleplayer. Alle andere varianten zijn leuk voor een paar keer, maar weten niet zoals de verschillende spelvarianten in bijvoorbeeld Tetris, heel lang te boeien. De puzzels bijvoorbeeld worden op een gegeven moment zo complex dat je niet meer met inzicht, maar alleen met trial and error de oplossing kunt vinden. De dagelijkse speloptie waarbij je binnen twee minuten zoveel mogelijk blokken moet wegspelen of een zo hoog mogelijke score moet neerzetten, weet ook niet lang te boeien. Dit mede doordat er eigenlijk geen progressie meer te boeken valt op een gegeven moment. En zo is er op vrijwel elke spelmode wat aan te merken. Een ander probleem is dat van meet af aan vrijwel alle spelmodes beschikbaar zijn. Dit zorgt het de hoeveelheid opties in het begin wat overweldigend is en dat er geen echte drive is om verder te spelen behalve het halen van betere scores.

Alleen de multiplayer houdt wel goed stand en het is ook vooral die spelmode waarin de kracht van Puzzle League DS schuilt. Zoek je echter iets om vooral in je eentje mee te puzzelen (hoe vaak ben je immers onderweg bij een hot spot?) dan zijn Meteos of Picross, een beter alternatief.