Alleen de multiplayer houdt wel goed stand en het is ook vooral die spelmode waarin de kracht van Puzzle League DS schuilt. Zoek je echter iets om vooral in je eentje mee te puzzelen (hoe vaak ben je immers onderweg bij een hot spot?) dan zijn Meteos of Picross, een beter alternatief.
Review

Puzzle League DS
subtitle
Puzzle League DS is een erg volledige puzzlegame met tal van spelvarianten én een degelijke online mode, maar dit alles ten spijt weet het spelconcept zelf niet écht te overtuigen.
- Pluspunten
- Enorm compleet spel. Aantal geslaagde spelvarianten. Online multiplayer
- Minpunten
- Spelconcept mist aantrekkingskracht, verslavingsfactor. Inspiratieloze aankleding. Bijna alle opties heb je meteen al beschikbaar
intro text
Het aantal
verschillende puzzelgames waarin je blokjes van dezelfde kleur met elkaar dient
te combineren, is niet meer op één hand te tellen. Steeds weer weten
ontwikkelaars er net een andere draai aan te geven, met originele games als
Lumines, Puzzle Quest en Meteos tot resultaat. Ook in Puzzle League DS moet je
gekleurde blokjes met elkaar combineren, op een net iets andere manier dan in
al die eerdere games. Weet ook deze spelformule te slagen?
De bedoeling van Puzzle League DS is om drie of meer blokjes
van dezelfde kleur te combineren. Je kunt blokjes naar hartelust schuiven in
het speelveld, maar alleen in horizontale richting. Dit in tegenstelling tot
bijvoorbeeld Meteos, waarin je alleen vertikaal kon schuiven. Wanneer je drie
blokjes combineert, dan zullen ze opvallend langzaam verdwijnen. Dit geeft je
de tijd om een combo voor te bereiden, want tijdens het verdwijnen van de
blokjes kun je gewoon doorspelen. Door te kijken naar de nieuwe situatie die
zal ontstaan, kun je ervoor zorgen dat opnieuw blokjes van dezelfde kleur
gecombineerd worden als het speelveld weer in elkaar zakt.
Nieuwe blokken komen in Puzzle League voor de verandering
eens niet van boven het speelveld binnen, maar van onderen. Wanneer het veld de
bovenkant van het scherm raakt, is het spel voorbij. Zolang je echter blokken
aan het verwijderen bent, pauzeert het spel en zul je je niet druk hoeven te
maken dat je plotseling Game Over
bent.
Met dit basisconcept heeft men in Puzzle League DS een
uitgebreid pakket aan spelopties bedacht. Alleen al om de volledigheid van het
product, zou je Puzzle League geen onvoldoende kunnen geven. Het spel is
uitgerust met een eindloze spelmode, met losse puzzels, met een dagelijkse
training, spelmodes met tijdslimiet, spelmodes tegen een computertegenstander
waarin ook nog eens tal van power-ups om de hoek komen kijken en een spelmode
waarin je rotzooi (grote blokken) dat bovenop het speelveld ligt moet weghalen
door kleuren te combineren die deze rotzooi aanraken. Daarnaast zijn ook de
multiplayeropties zeer volledig. Het spel is zowel offline als online te
spelen, waarbij één exemplaar van het spel voldoende is. Ook kun je een
demoversie sturen naar andere DS-bezitters. Het houdt gewoon niet op. En toch
prijkt er geen dikke voldoende onderaan deze review.
En daarvoor is eigenlijk maar één simpele reden: het
spelconcept van Puzzle League DS is niet zo briljant als dat van pakweg Meteos
of Lumines. Eigenlijk van meet af aan mis je enige vorm van uitdaging. Doordat
het spel continu pauzeert wanneer je een combinatie hebt, kun je steeds het
volledige speelveld wegspelen ongeacht hoe snel de blokken verschijnen wanneer
het spel niet meer gepauzeerd is. Je moet in de meeste gevallen zelf op een
knop drukken om te zorgen dat het speelveld weer een beetje gevuld is om de
nodige combo's te kunnen maken, in plaats van dat je tegen de bierkaai vecht
zoals in de meeste verslavende puzzelgames het geval is.
Eigenlijk zit je vanaf het eerste potje al met het gevoel:
waar zit de uitdaging? Zelfs op het moeilijkste niveau speel je het eerste half
uur zonder dat het spel je ook maar enigszins het vuur aan de schenen legt. De
enige manier waarop het eigenlijk mis kan gaan in Puzzle League DS, is wanneer je
in een speelveld dat zich opnieuw van onderaan vult (dit gaat later in de hard-mode nog best snel) een nieuw
beginnetje moet vinden. Doordat het allemaal erg snel omhoog scrollt is het
namelijk vooral lastig om een patroon te vinden in de snel bewegende kleurtjes
en om vervolgens met je stylus ook nog een combinatie van drie kleurtjes te
maken. Lukt dat echter, dan kun je het hele scherm weer eenvoudig leegspelen om
op het volgende moment te wachten waarop je weer snel een combinatie moet
vinden. Dat is het enige punt waar het echt om draait, de rest van de tijd
speel je eigenlijk voor niets, hoogstens zoekende naar combo's om dat dat je
score sneller omhoog helpt.
Er is overigens ook niet echt een motivatie om op een hoger
niveau te beginnen, want je krijgt evenveel punten als wanneer je op easy speelt en op dat niveau heb je veel
meer tijd om rustig combo's te maken en kun je zelf het speelveld met de knop
aan het gewenste tempo vullen. Normaal gesproken zou je op een hogere
moeilijkheidsgraad óf een aparte score moeten hebben, of wat meer loon naar
werken moeten krijgen. Nu kun je net zo goed op easy beginnen als je de score
van een andere speler wil verslaan, omdat het op dat niveau nou eenmaal
makkelijker is.
Bovenstaande kritiek is overigens vooral van toepassing op
de eindeloze spelmode. Dit is echter wel de belangrijkste spelmode in
singleplayer. Alle andere varianten zijn leuk voor een paar keer, maar weten
niet zoals de verschillende spelvarianten in bijvoorbeeld Tetris, heel lang te
boeien. De puzzels bijvoorbeeld worden op een gegeven moment zo complex dat je
niet meer met inzicht, maar alleen met trial
and error de oplossing kunt vinden. De dagelijkse speloptie waarbij je
binnen twee minuten zoveel mogelijk blokken moet wegspelen of een zo hoog
mogelijke score moet neerzetten, weet ook niet lang te boeien. Dit mede doordat
er eigenlijk geen progressie meer te boeken valt op een gegeven moment. En zo
is er op vrijwel elke spelmode wat aan te merken. Een ander probleem is dat van meet af aan vrijwel alle spelmodes beschikbaar zijn. Dit zorgt het de hoeveelheid opties in het begin wat overweldigend is en dat er geen echte drive is om verder te spelen behalve het halen van betere scores.
Reacties op: Puzzle League DS
slayernl
BadJas
Ja sorry, maar dat is JOUW mentaliteit..
Erwie
ProEvo
Plus: Leuke deuntjes en leuk aangekleed
Zeer slechte review. Dit puzzel concept is juist geniaal, het combosysteem werkt perfect en het is nog verslavend ook (vooral in meerspeler modus). Naast Meteos en Tetris DS de puzzlegame voor de DS!
Dikke 9 sowieso!
NoXiC
Speel nu elke dag als ik mij verveel een paar potjes. En voor ik het weet ben ik weer 2 uur verder. Fantastisch spel om even te spelen en dan weer weg te leggen.
SilverGun
Perfecte toepassing van stylus input, waarvan de snelheid en flexibiliteit daadwerkelijk meerwaarde biedt ten opzichte van knoppen. Intelligent Systems begrijpt dat een game als deze om de highscores en multiplayer draait en vermoeit de speler niet met vergrendelde modes.
Dikke 8
LUPUS
LUPUS
Meteos leek leuk maar als je dan je DS uitleent en iemand haalt dezelfde highscore door doelloos over het scherm te krassen, is de lol er héél snel af. Doe mij maar de totale controle van Tetris of de diepgang van Tetris DS.
LUPUS
Deze laat ik liggen. Pokémon Link kreeg overal zevens en achten en triggerde me totaal niet. Ik wil 'm eerst eens proberen.
KaiZas
Goed, de snes versie (tetris attack) was wel wat leuker, bleek meer dynamiek in te zitten hoewel het concept perfect hetzelfde is natuurlijk. Zal wel aan de stylus liggen ofzo. (En ja, ik mis de yoshi figuurtjes een beetje…)
Maar, echt een spel waarin je voelt dat je beter wordt. Spelen, nachtje slapen, daags erop veel beter spelen. Althans, zo werkt dat bij mij.
Erwie
Het was ook niet perse nodig geweest dat je allerlei modes kon vrijspelen, maar iets van een streven is wel prettig. Dat je weet of je al aan je max zit, of dat er nog veel meer uit te halen is, bijvoorbeeld. Combo's maken zat wel leuk in elkaar, maar waar doe je het voor op een gegeven moment? Weeer eens mijn eigen score verslaan? Of de AI-speler? Oke, die paar kere dat ik thuis game kon ik online, maar het gros van de tijd ben je alleen veroordeeld tot je DS en dan vond ik Puzzle League weinig te bieden hebben. Of je moet er heel erg van houden jezelf steeds te verbeteren
Heinster
http://gamerankings.com/htmlpages4/938404.asp
(21 reviews en nog steeds 8.85 gemiddelt)
" Nieuwe blokken komen in Puzzle League voor de verandering eens niet van boven het speelveld binnen, maar van onderen"
Dit is al 11 jaar zo,,,,(zie tetris attack/puzzle de pon)
Dit spel valt onder "easy to learn, hard to conquer" Probeer maar eens een plus 10 combo te maken zonder zelfs gebruik te maken van een langszaam uit elkaar vallend blok. Ik speel al spellen sinds 1979 en dit is een titeltje die in mijn top 10 staat (tussen titels als Zelda OOT, WipeOutXL, mariokart64) Ik kan me niet voorstellen dat je echt de diepte en mogelijkheden van dit spel zelf heb uitgetest.
Niet dat ik het vervelend vind als een fanboy dat een spel dat " ik" goed vind een laag cijfer krijgt…. Ik ben nog steeds dol op SF3 maar als dat een 7 zou krijgen kan ik me er zelfs nog iets bij voorstellen en je geen ongelijk geven(kan me voorstellen wat veel mensen zou afstoten) maar een 6 voor dit spel?
Speel op zijn minst VS com met " garbage" en vertel me dan nog eens dat het niet leuk is alleen en " te makkelijk"…. Het enigste waar ik over kan klagen is dat het verschil tussen normal en hard te groot is. " very hard" op de snes(verborgen modus) was zelfs makkelijker.
Heinster
Erwie
Dat de blokjes nu voor de verandering van onderen komen, moet je niet zien als: er zijn geen eerdere games waarbij dit zo was, maar bij de meeste (tetris, bejeweled, puzzle quest, lumines) komen de blokken van boven. Ik wist overigens niet dat het om een bestaand spelconcept ging (blijkt uit niets in het spel zelf, ze doen net of het om iets nieuws gaat) maar ik heb wel veel vergelijkbare games gespeeld. Dingen als Zoo Keeper, Meteos, Lumines ed. trekken me toch meer. Die Pokemon puzzelgame deed mij bijvoorbeeld ook niet heel veel. Maar misschien stel ik eisen aan een puzzelgame die ik hier toevallig niet in terug vond, maar die het voor een ander wel een puike game maken hoor.
Heinster
Maar ik geef toe dat op easy en deels op normal de cpu vervelend dom kan zijn. Maar omdat ik beide modus vannwege mijn eigen ervaring met de andere delen in een ruk door liep heb ik me daar neit zo op gelet en valt het me op als ik andere het spel voor het eerst laat spelen " wat doet de cpu nu dan weer?". Maar ik erger me dood aan de trage spelgang van de lagere niveaus en dat alleen houdt mij ver uit de buurt dat te spelen.
Bejeweled (wat heb ik er een hekel aan als mensen het hiermee vergelijken, maar dat is persoonlijk) is lang niet zo oud als tetris attack. Het hard to master is dan ook dat je horizontaal, verticaal en zelfs "diagonaal" inzicht krijgt op het puzzlen en ook echt nodig is om de zwaardere tegenstanders te verslaan.
Daarbij aansluitend het kunnen doorgaan met combo's. Maar ik zou graag eens met je online willen spelen en misschien een klein beetje laten inzien waarom dit bij zoveel oudere gamesites zo geroemd wordt om de diepgang …
Als je maar 1 potje van me wint van de 20 dan ben ik gerust bereid een tegenprestatie te doen voor Gamer.nl. Ik ben zelf een illustrator/flashanimator (Heb via FunIndustries/Hallmark kaarten uitgegeven) dus misschien dat ik iets voor jullie kan betekenen .
Heinster
Erwie
Erwie
Heinster
Endless kan me bij geen een puzzler boeien :S (tetris, puzzlefighter, columns)
Heinster