Puzzle Craft | Gamer.nl

Puzzle Craft | Gamer.nl

Cro overs zijn er in alle soorten en maten. Soms zijn de combinaties zelfs zo vergezocht dat we onszelf even achter de oren krabben of er nog wel enige logica achter zit. Gelukkig bleek dit bij Puzzle Craft niet het geval, als was de combinatie drie-op-een-rij met een city builder op het eerste gezicht wel een vreemde.

Maar hoe mix je nu een drie-op-een-rij met een city builder? Simpel, je neemt een klein groen grasveldje met hier en daar een schattige boompje. Vooraf is bepaald waar je wat mag bouwen en uiteraard ook wat je kunt bouwen. Je begint met een klein dorpsplein, een huisje voor je broodnodige arbeiders, een kleine molen en een boerderij om in je eerste levensbehoefte te voorzien. Tot zo ver het basisgedeelte city builder-gedeelte.

Het drie-op-een-rij-gedeelte komt in actie om je te voorzien in je behoefte voor eten en bouwmaterialen. In Puzzle Craft komt er niet automatisch een brood uit je molen gewandeld. Voor ieder beetje eten of grondstoffen, moet er gepuzzeld worden. Je kunt kiezen uit twee verschillende drie-op-een-rij-puzzels, namelijk een platteland- of een mijnversie, waarbij de een de focus legt op eten en grondstoffen boven de grond (wortels en hout bijvoorbeeld) en de ander onder de grond (ijzererts en zilver bijvoorbeeld).

Begin je zo’n puzzel, dan krijg je een veld vol met grondstoffen te zien. Bij het platteland zijn dat  gras, graan, kippen en bomen. Niet allemaal tegelijkertijd overigens, want op het platteland werk je met seizoenen, verdeeld over 24 beurten. Voor ieder seizoen mag je zes zetten doen, waarbij je in het begin (de lente) vooral kippen en graan in het puzzelveld krijgt en later (in de winter) gras en bomen. In de mijn werk begin je met tien beurten en kun je deze upgraden naar een hoger aantal. Uiteindelijk is het de bedoeling om zoveel mogelijke grondstoffen te verzamelen door een zo lang mogelijke rij te maken in het puzzelveld. Iedere grondstof vertaalt zich namelijk naar een eindproduct en pas bij tien grondstoffen krijg je er daar slechts eentje van. Verdien je een eindproduct, dan komt deze vervolgens ook in het puzzelveld terecht en zul je hem eerst met minimaal twee andere moeten combineren om hem daadwerkelijk te claimen.

Simpel maar doeltreffend

Door in je dorpje de juiste gebouwen te plaatsen of de juiste arbeiders aan te nemen, kun je het aantal benodigde grondstoffen voor een bepaald eindproduct laten afnemen. Of je kunt er voor zorgen dat je er bijvoorbeeld met ijzererts in de mijn te vinden is. Er zijn zelfs gebouwen die eindproducten spontaan laten verschijnen tijdens je puzzels of gereedschappen die je in één keer alle grondstoffen van een enkel type laten oogsten. Uiteraard heb je voor al het bovenstaande wel grondstoffen én eindproducten nodig, dus zul je eerst als een gek moeten puzzelen om alles te bouwen.

En zo is het cirkeltje in Puzzle Craft eigenlijk weer rond. Je moet eerst puzzelen voordat je de benodigde producten krijgt, die je vervolgens weer investeert in gebouwen en arbeiders zodat je weer sneller en meer producten verdient tijdens het puzzelen. Natuurlijk neemt de kwaliteit en de waarde van je eindproducten toe en ga je van kippen uiteindelijk naar koeien en van simpele steenkool naar diamanten, maar het principe blijft onveranderd. En daar ligt dan ook direct de kracht én de zwakte van het spel. Het is erg verslavend en eenvoudig om je dorpje uit te bouwen en je hebt, vooral in het begin, een drang om maar meer en meer te puzzelen om verder te komen. Daar staat tegenover dat je na een uurtje of wat in Puzzle Craft niet echt het idee hebt dat het niveau omhoog gaat of dat er überhaupt een soort van niveau aanwezig is.

De game is eigenlijk niet echt uitdagend en is vooral een kwestie van dezelfde handeling te herhalen. Het city builder-gedeelte is eigenlijk alleen een schilletje, een HUB waar je upgrades voor je puzzels kunt kopen, terwijl het puzzelgedeelte eigenlijk te simpel voor de ervaren gamer is. Voor 79 eurocent is het zeker geen miskoop als je van drie-op-een-rij-games houdt, maar echt heel lang ga je deze game waarschijnlijk niet spelen. Dit gezegd hebbende, vinden we de gameplay van Puzzle Craft wel uitstekend uitgewerkt. De manier waarop de puzzels een extra laagje krijgen door het verschil van grondstof en eindproduct is goed bedacht en ook de drang om iedere keer weer een nieuwe upgrade te verkrijgen, blijkt vooral in het begin dé reden om te blijven spelen. Bovendien hoef je in Puzzle Craft geen enkele cent extra uit te geven om te genieten van het volledige spel en dat is in de App Store tegenwoordig eerder een uitzondering.

Deze game is is gespeeld op iPhone 5.