Pursuit Force | Gamer.nl

Ik sta in de file, maar dat doet mij niets. In plaats van me te irriteren, zing ik extra hard mee met de herkenbare liedjes die uit de autoradio schallen. Een vrouw in de auto naast mij lijkt hetzelfde te zingen. Ze ziet mij ook en we beantwoorden onze blikken met een glimlach. Ons moment wordt abrupt verstoord wanneer een rode auto over de vluchtstrook langs scheurt en de auto van de vrouw naast mij raakt. Uit pure woede spring ik uit mijn auto uit en trek ik mijn pistolen om het vuur te openen op de rode wagen. De tijd lijkt langzamer te gaan wanneer ik vanuit de lucht alle inzittenden vermoord. Ook de bestuurder moet het ontgelden wanneer ik al op de auto beland ben en vanuit het dakraam nog een aantal extra schoten los. Iedereen is dood en de auto is van mij.

Deze situatie zul je hopelijk niet snel meemaken, maar in het PSP spel Pursuit Force doe je niet anders. Je staat niet in de file en je kunt niet flirten met leuke vrouwen, maar schieten en tu en voertuigen springen lijkt de normaalste zaak van de wereld. Je neemt in het spel de rol aan van een agent van de Pursuit Force. Een groep elite agenten die er voor moet zorgen dat de wereld vrij gemaakt wordt van alle criminelen. Hierbij mag je alle middelen gebruiken die je nodig acht.

Het spel is onderverdeeld in verschillende modes. Je kunt een aantal simpele modes apart spelen, zoals Race en Time Trial, maar het belangrijkste is de carrière mode. Deze is onderverdeeld in verschillende criminele groeperingen. Zo heb je de maffia in de vorm van de Capelli Family en de Vixens als sexy criminelen. Er zijn vijf verschillende groeperingen welke elk weer onderverdeeld zijn in zes levels. In de levels heb je weer verschillende opdrachten die er allemaal op uitdraaien dat je alle criminelen moet neerschieten. Daarnaast moet je de ene keer weer bepaalde mensen levend zien te houden en de andere keer moet je oppa en dat je vijand niet ontsnapt.

Je bent in Pursuit Force constant in beweging en je start dan ook altijd in een bewegend voertuig. In een strakke wagen, een motor, een speedboot of zelfs een helikopter, het maakt niet uit. Alles gaat om de hoge snelheid van de wagens en het snel reageren op vera ende situaties. Hiermee bedoel ik voornamelijk het verspringen van voertuig naar voertuig. Dit blijft ontzettend spectaculair. Voornamelijk wanneer de meter gevuld is die bijhoudt hoe goed je het doet. Wanneer je dan overspringt, vertraagd de tijd en krijg je tijdens de sprong de kans om de inzittenden neer te schieten. Anders kun je dit pas doen wanneer je al op de wagen beland bent.

Pursuit Force biedt genoeg afwi eling. Sowieso in de voertuigen, omdat je telkens weer op een andere manier over de wegen, het water of door de lucht gaat. Ook zijn er stukjes te voet tu en het rijgeweld door. Deze loopstukjes zijn lang niet zo goed uitgewerkt als het rijgedeelte, maar geven toch net dat beetje afwi eling.

Het concept van het spel is erg simpel en de uitwerking is goed. Het speelt lekker vlot en grafisch ziet het er ook nog eens ontzettend goed uit. Toch is er iets wat de ervaring van Pursuit Force bederft. Het spel is gewoonweg te moeilijk. Er zitten levels tu en die juist weer erg makkelijk zijn, maar de meeste levels zijn te moeilijk. Een uitdaging is niet erg, maar je moet een level te vaak opnieuw spelen totdat je het goed doet. Onschuldige mensen mogen niet dood en alles moet binnen een strikte tijd gebeuren. Dit komt er op neer dat alles vrijwel perfect moet gaan om het te halen. Mis je net een afslag of een sprong aan het begin, dan kun je al gelijk weer opnieuw beginnen, want je zal het toch niet meer halen.

Toch heeft het spel iets waardoor je het telkens weer oppakt. Leg je de PSP de ene keer weer weg omdat je voor de zoveelste keer datzelfde level gespeeld heb, pak je het later toch weer op omdat je weet hoe snel, tof en leuk het spel is. Het is een typische handheld game door de snelle en makkelijk op te pakken gameplay, maar jammer genoeg is het vaak te moeilijk.

Grafisch ziet Pursuit Force er erg goed uit. Het spel laat nog eens zien waar de PSP allemaal tot in staat is. Ook qua geluid is er weinig te klagen, behalve de stem van je sergeant. Aanvankelijk is het grappig dat je baas je eens uitgescheld als je iets fout doet, maar al snel gaat dit onwijs irriteren. Bij elk klein foutje krijg je weer wat gescheld naar je toe geschreeuwd.

Pursuit Force is zo'n spel dat je tegelijk haat en leuk vindt. Het spel is snel, speelt lekker en ziet er erg goed uit, maar helaas zijn de meeste levels te moeilijk en moet je echt perfect spelen om het te halen. Dit is jammer, omdat je vaker gefrustreerd aan het spelen ben, dan dat je geniet van de snelle gameplay. Ben je in het bezit van een PSP, hou je van snelle games en ben je een doorzetter, dan is Pursuit Force zeker aan te raden. Het stijlvolle in slowmotion verspringen tu en snelrijdende voertuigen gaat nooit vervelen.

Gameplay: 7,5Graphics: 8,0Geluid: 8,0Totaal: 7,5