Psychonauts in the Rhombus of Ruin | Gamer.nl

Psychonauts in the Rhombus of Ruin | Gamer.nl

Ongelooflijk maar waar: het is twaalf jaar geleden dat de eerste – en tot nu enige – Psychonauts uitkwam. In dit vr-tussendoortje zien we eindelijk hoe Raz en de rest van zijn paranormale vrienden proberen om het hoofd van de Psychonauts, tevens de vader van Raz zijn vriendinnetje Lili, te bevrijden van een kwaadaardige ontvoerder.

De speciale krachten van Raz blijken zich extreem goed te lenen voor een vr-spel. Hij kan zich namelijk verplaatsen in de hersenen van iemand anders en zo hun gedachten lezen, maar ook de wereld vanuit hun oogpunt zien. In dit spel loop je nooit zelf rond, maar kies je een personage in de wereld uit en spring je in hun bewustzijn. Door rond te hupsen tu en de verschillende mensen en dieren in een kamer moet je de ene na de andere puzzel oplo en.

Kijk-en-click

Die puzzels lijken vrij veel op de standaard opgaven zoals we die kennen uit kla ieke point-and-click adventures. Er staat bijvoorbeeld een bewaker achter een computer die een hijskraan bestuurt, waar weer een andere bewaker op staat. Je springt in zijn hersenen en draait de kraan rond totdat de tweede wachter op een plek staat waar hij een geheime code kan zien. Even wi elen van hersenen en ook jij weet wat de code is. De puzzels worden gaandeweg iets moeilijker, maar zijn nooit onlogisch en maken bijna altijd leuk gebruik van de mentale krachten van Raz.

Naast gedachtehoppen kan hij namelijk ook schieten, dingen in brand zetten of voorwerpen verplaatsen met telekinese. Dat gebeurt op een vrij standaard point-and-click-manier, behalve dan dat het pointen hier vervangen is door kijken. Voorwerpen die je kunt gebruiken lichten op als je er naar kijkt en vervolgens kun je je paranormale vaardigheden er op loslaten.

Psychonauts

Puzzelen

Het is jammer dat niet elke puzzel daar goed bij aansluit. Zo moet je op een gegeven moment een weg vrijmaken voor een van je vrienden door een soort schuifpuzzel met blokken op te lo en. Dat zijn weinig inspirerende momenten waarin je alleen maar kunt concluderen dat het maken van een intere ante puzzel wel erg moeilijk moet zijn. Gelukkig balanceert het overgrote deel van de breinbrekers precies op die lijn tu en te makkelijk of te moeilijk. Je raakt nooit gefrustreerd omdat je na lang proberen maar niet verder komt, maar je blaast er ook niet in één keer doorheen omdat de antwoorden voor de hand liggen.

De game bestaat niet alleen maar uit de ene na de andere puzzel. Op bepaalde punten neemt het spel wat gas terug en laat het je vooral om je heen kijken. Er zijn mooie omgevingen te zien, maar de manier waarop je van puzzel naar puzzel beweegt is niet bijster intere ant. De wezens wiens hersenen je kunt binnendringen stellen zich om de een of andere reden netjes in een rijtje op, zodat jij naar de volgende locatie kunt komen.

Ik ben een rat!

Waar deze Psychonauts het meest in uitblinkt is echter het gebruik van vr. De meeste vr-games zijn tot nu toe aardige techdemo's die je laten zien waartoe de technologie in staat is, maar je wordt maar zelden meegesleept door een ervaring die je doet vergeten waar je bent. Psychonauts slaagt er bijzonder goed in om je neer te zetten in een geloofwaardige wereld. Het haalt allemaal kleine trucjes uit waardoor je de wereld echt vanuit een ander perspectief ziet. Hoofdpersoon Raz is nog een klein kind, dus als je vanuit zijn ogen kijkt lijkt de wereld een stukje groter. Wil je zijn volwa en vrienden aankijken tijdens een gesprek, dan moet je iets naar boven kijken. Dit effect wordt nog eens versterkt wanneer je de wereld ziet vanuit een klein dier, of juist vanuit een gigantische walvis.

Bovendien is de game bijzonder grappig, zoals we eigenlijk wel hadden verwacht. Het script werd geschreven door Tim Schafer, de man achter kla iekers als Day of the Tentacle en Grim Fandango. Je hoort Raz en zijn mede-Psychonauts constant in je oor babbelen en meestal hebben ze wel iets grappigs te zeggen. Ook de uiteindelijke slechterik van het spel – een bekende voor fans van het origineel – is prettig gestoord, en de manier waarop je hem verslaat heerlijk bizar. Het is knap hoe Schafer na al die jaren de draad probleemloos weet op te pakken en grappige aspecten van zijn oude personages in het zonnetje zet.

Media has no description

In the Rhombus of Ruin is een fijn tu endoortje voor iedereen die wacht op het échte tweede deel, en een goede reden om je vr-bril weer eens uit de kast te halen. Ook voor mensen die niet bekend zijn met de franchise is het en vermakelijke manier om kennis te maken met deze geschifte personages. De speelduur is met 2,5 uur mi chien wat aan de korte kant, maar hij ligt dan ook niet voor de volle mep in de schappen. Voor een zacht prijsje is het een heerlijke manier om een middagje door te komen.

Psychonauts In the Rombhus of Ruin is nu verkrijgbaar voor PlayStation VR.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou