Proun+ - Verdraaid goed | Gamer.nl

Proun+ - Verdraaid goed | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Indiegames en ‘kunst’ pa en bij elkaar: ogenschijnlijk laagdrempelige gameplay wordt opgefleurd met een uniek uiterlijk en plots krijgt het geheel een mooiere betekenis. In het geval van Proun+ bedoelen we dat op geen enkele manier denigrerend. Proun+ biedt een enerverende ervaring waar je op een fijne wijze in opgeslokt wordt. Het kunstzinnige uiterlijk, de relaxte soundtrack en de verslavende gameplay dragen bij aan een flow waar je steeds weer in wilt komen.

Kabel-racen

Proun+ is een lineaire ‘racegame’ waarin je een grijs bolletje over een kabelbaan bestuurd. Het is slechts mogelijk om naar links of naar rechts te draaien, terwijl de snelheid langzaam toeneemt en obstakels steeds dichterbij komen. Hoe meer objecten je achter elkaar ontwijkt, hoe sneller je uiteindelijk gaat. Een botsing met een obstakel betekent niet alleen een flinke slok uit je score of tijd, maar ook een frustrerende onderbreking van de flow.

Proun

Deze uitdaging is in feite de basis van elke modus, ook al zijn er verschillende manieren om in alle levels die gewilde drie sterren te bemachtigen. Er zijn racelevels, levels waarin je punten verzamelt en levels waarin je zo lang mogelijk moet zien te overleven zonder een object te raken. De racelevels lijken mi chien de meest logische voor een dergelijke game, maar de ietwat willekeurig gedragende tegenstanders laten het niet helemaal aanvoelen alsof je voor een eerste plek racet. In de levels voor punten dien je het bolletje door vakken te manoeuvreren. Hoe meer vakjes je achter elkaar raakt die hetzelfde puntenaantal vertegenwoordigen, hoe meer punten je uiteindelijk krijgt. Dit zorgt voor een net iets andere dynamiek en een leuke variatie. In de eindeloze levels word je uitgedaagd om de levels zo lang mogelijk volledig onder controle te krijgen. Dit is de ingewikkeldste taak.

Naast deze drie modi, die je moet doorlopen om nieuwe levels en moeilijkheidsgraden te ontgrendelen, is er een optionele time-trial modus. Eigenlijk past deze modus het best bij de mechanieken van de game: zo snel mogelijk zo veel mogelijk obstakels ontwijken. Ook al ontgrendel je er verder geen nieuwe levels mee, deze modus biedt wel de meest bevredigende uitdaging.

Uitdaging op uitdaging

Als je zo iemand bent die alles uit een game wil halen en niet rust voordat de 100% is gehaald, dan ga je met volle teugen genieten van Proun+. Als je alle 99 sterren van de normale moeilijkheidsgraad (die al uitdagend genoeg is) hebt ontgrendelt, volgt er nog een moeilijkheidsgraad. En daarna nog één. En daarna nog één. Deze moeilijkheidsgraden verdoezelen dat je Proun+ eigenlijk vrij snel alle banen wel doorlopen hebt, zelfs al beschikt de game over vijf extra banen ten opzichte van het originele Proun op de PC. Het is daardoor vooral de moeilijkheidsgraad die Proun+ op lange termijn intere ant houdt, en niet zozeer de hoeveelheid content.

Proun

Al met al is de flow de sterkhouder in Proun+. Hoe beter je de levels onder controle hebt, hoe uitdagender het wordt om ongeschonden het level te doorlopen. Je gaat immers steeds sneller naarmate je meer objecten ontwijkt. Op een natuurlijke wijze motiveert de game je om de flow zo lang mogelijk in stand te houden. De heerlijk wegkijkende omgevingen helpen daarbij de hypnotiserende ervaring te versterken, zelfs al kunnen de objecten nog wel eens een ietwat overweldigende chaos creëren. Dat doet echter weinig af aan het gegeven dat de App Store weer een Nederlands kunststukje rijker is.

Proun+ is voor 3,95 euro te downloaden in de App Store.