Project Zero 2: Crimson Butterfly | Gamer.nl

Stel je jezelf eens voor dat je helemaal alleen rondloopt, op een plek waarbij elke schaduw of geluid ervoor zorgt dat je nekharen recht overeind gaan staan. Waarna je met trillende, zwetende handen je zaklantaarn schijnt richting de plek waar het zachte gefluisterde gejammer vandaan kwam. Je kijkt met je bijna dicht geknepen ogen naar de plek en gelukkig, er is niks onheilspellends te zien. Je hartslag verlaagt zich weer; je bent veilig. Althans, dat denk je, want zodra je de eerstvolgende schuifdeur open doet, sta je in het gezicht te kijken van man wiens ogen en mond zijn dicht genaaid en wie niet meer tot de levenden behoort. Welkom in de wereld van Project Zero 2.

Project Zero 2 is zoals de naam al aangeeft, het vervolg op het eerste deel wat een aantal jaren geleden op de markt verscheen. Hoewel de titel er de schijn van heeft dat het om een direct vervolg gaat, hebben beide games alleen setting en gameplay met elkaar gemeen.

Het verhaal draait om de tweeling Mio en Mayu, die ongewild terecht komen in “The Lost Village”. Zoals de naam van de tweeling al doet raden, speelt deze game zich in een compleet Japanse setting af. Dit mysterieuze Japanse dorp is al geruime tijd compleet van de aardbodem verdwenen. Geruchten gaan dat dit gebeurd is tijdens een onbekend geheim ritueel. Hoe dan ook, de tweeling komt vast te zitten in dit verdwenen dorp, waar de omgeving bestaat uit verlaten huizen en waar duidelijk naar voren komt dat men wel erg dol was op het bestaan van tweelingen. Alles wat je tegenkomt tijdens je zoektocht om maar levend uit dit vreemde dorp te komen, vertelt langzaam het verhaal waarom tweelingen zo van belang zijn. En wat nu eigenlijk de oorzaak van de verdwijning van het dorp is.

Al snel wordt duidelijk dat er iets niet in de haak is. Een schijnbaar verlaten dorp, waar zijn de inwoners dan gebleven? Het antwoord hierop komt al snel aanzetten in de vorm van vele verdoemde, gekwelde geesten, die jou maar al te graag te grazen willen nemen. Of juist niet? Het lijkt er soms op dat ze het niet allemaal zo slecht met je voorhebben. Hoewel je met zijn tweeën in dit dorp zit, is je tweelingzus (op een enkele uitzondering daar gelaten) helaas niet speelbaar. Je speelt hoofdzakelijk met de oudste van de tweeling, genaamd Mio. Als je zusje Mayu niet voor geruime tijd van het toneel verdwijnt, dan loopt ze als tweede personage braaf achter haar twee minuten oudere zus aan.

Met zoveel gekwelde geesten in je buurt heb je vanzelfsprekend een goed wapen nodig om jezelf te kunnen verdedigen tegen hun “omhelzingen”. Deze is er aanwezig in de vorm van de camera “Obscura”. Deze speciale camera stelt je in staat de geesten pijn te doen en uiteindelijk te verslaan door een foto te maken in combinatie met goede timing. Op de inhoud van deze timing kom ik later op terug.

Om deze foto's te kunnen maken heb je natuurlijk filmrolletjes nodig, deze bestaan er in verschillende soorten en verschillen in de snelheid waarop je een foto maakt en in kracht. Een lagere soort film zorgt ervoor, dat per shot er niet veel schade wordt gedaan en dat de laadtijd nogal aan de lange kant is. Bij een hoge soort film is de laadtijd ontzettend snel en doet deze ook veel meer schade. Hoe beter de kwaliteit van de films, hoe zeldzamer ze te vinden zijn. Hoeveel schade je doet per shot, hangt niet alleen van de soort film, maar ook van hoe lang je de film laat laden.