Project Snowblind begon ooit als een PS2 game in het Deus Ex universum, The Clan Wars genaamd. Tijdens de ontwikkeling begon het spel steeds meer af te wijken van de speleigenschappen waar Deus Ex zo bekend om stond. Snowblind is namelijk meer op actie gericht en kent geen RPG elementen of lange conversaties. De grootste overeenkomsten tussen Deus Ex en Snowblind zitten hem in het universum, een toekomstvisie waarin mensen worden uitgerust met Biomods. Deze biologische extensies zorgen voor extra mogelijkheden en maken van een normale sterveling een super soldaat. In Snowblind neem je als speler de rol aan van zo'n super soldaat, Nathan Frost genaamd, Menswezen 2.0.

De openingsscène van Snowblind is alvast spectaculair. Je begint als de nog gewone Nathan zonder biologische extensies. Je maakt deel uit van de Libery Coalition, een internationaal leger dat in Hong Kong, anno 2065, vecht tegen een regime dat de wereld wil vernietigen. Tijdens een doordeweekse training vindt er een invasie van vijandelijke troepen plaats en raak je, tijdens een heldhaftige poging een van je kameraden te redden, zwaar gewond. Fade to black en weer beeld. Je scheurt op een brancard door de gangen van een ziekenhuis en kijkt wat om je heen. Doktoren krioelen om je heen. We're losing him! Het wordt wazig om je heen en de bekende witte tunnel doemt zich voor je op. Einde oefening, zou je denken, maar de wetenschap biedt in 2065 een oplossing: Biomods.

Biomods

Na de bijna-dood-ervaring ontwaakt Nathan en is hij voorzien van de nodige biologische extensies. Aanvankelijk heb je er maar één Biomod tot je beschikking, een nachtvizier waarmee je ook door muren kunt kijken. In plaats van even lekker tot rust te komen en wat te experimenteren met zijn Biomod in de buurt van het vrouwentoilet, kiest Nathan er voor om direct op pad te gaan. De plicht roept.

Nieuwe Biomods komen op bepaalde, vastgelegde tijdstippen in het spel tot je beschikking. De tweede biologische extensie die je krijgt, is de Reflex Boost. Dit is vergelijkbaar met bullet time zoals we dat uit talloze games kennen, al kun je nu zelf nog wel aan normale snelheid voortbewegen. Later krijg je nog de beschikking over een kogelvrij schild, onzichtbaarheid en, bijna aan het einde, een spectaculaire elektrische aanval.

In Snowblind zal je je door elf grote missies werken, met uiteenlopende doelen. In tegenstelling tot Deus Ex wordt het gevecht in Snowblind wel aan het oppervlak uitgevochten. Geen subtiele speldenprikjes en infiltraties, maar grootste gevechten in de straten, met tanks, mechs en hordes soldaten. Om alle tegenstand het hoofd te bieden kun je gebruik maken van een groot arsenaal aan wapens en gadgets, die in combinatie met je Biomods vernietigend uit kunnen halen.