Nederlanders eten te veel kaas, Belgen zijn oliedom en Fransen zijn arrogant. Stereotyperingen te over, maar even vaak ook onwaar. Behalve dat Fransen arrogant zijn. In ieder geval een klein groepje Fransen. Specifiek het groepje Fransen dat de Pro Cycling Manager-reeks maakt.

Misschien hadden we vorig jaar onze recensie beter in het Frans kunnen schrijven, want dan hadden onze Franse vrienden misschien wat meer moeite en tijd gestoken in alweer het achtste deel in hun toch redelijk succesvolle Pro Cycling Manager-reeks. Deze reeks gaat nu officieel gebukt onder het welbekende Fifa-virus dat enkele jaren geleden de kop opstak in virtueel voetballand.

Vanwaar onze negatieve houding? Om de simpele reden dat we na drie versies Pro Cycling Manager weinig verbetering zien. Sterker nog, we zien zelfs een paar irritante verslechteringen die het spelplezier behoorlijk in de weg zitten. Hoewel er op het oog weinig tot geen verbeteringen zijn aangebracht, heeft de game intern wel een fikse optater gekregen. Het zou verklaren waarom de game behoorlijk instabiel is en nu veel langere laadtijden kent of vaak gewoon crasht wanneer je een 3D-simulatie van een etappe wilt starten. Volgens de makers zou er al een patch zijn uitgebracht die dit euvel oplost, maar tot nu toe kunnen we 1 op de 3 potjes niet starten. En dat is gewoon teveel.

Football Cycling Manager

Maar zelfs met in het achterhoofd dat kinderziektes altijd voorkomen in net uitgebrachte games, voldoet de game gewoonweg niet aan onze eisen, behalve dat de game ontzettend uitgebreid is en je tot in de puntjes laat bepalen hoe jouw renners de eindstreep van een etappe, een complete koers of misschien wel een baanwedstrijd halen. Want dat is in deze game van ongekend niveau. Pro Cycling Manager 2013 zou met gemak de Football Manager van het wielrennen genoemd kunnen worden, afgaande op de hoeveelheid dingen die je kunt regelen tijdens een seizoen en de hoeveelheid renners die het spel telt (ook uit lagere competities en jonge talenten).

Waar Football Manager zich echter ieder jaar weer probeert te verbeteren en vooral ook kijkt naar gamers die nieuw zijn in het genre, daar lijkt Pro Cycling Manager zich weinig aan te trekken van de wensen van de gamer. Natuurlijk mag je als ontwikkelaar best een jaartje op je lauweren rusten als de game goed ontvangen wordt en je het vizier op een geweldige, nieuwe release legt een jaar later. Maar dat kun je niet een jaar of wat langer volhouden. En Cyanide Studios doet dat wel.

De enige echte verbetering die we zien, is alweer een aanpassing in de manier waarop je jouw renners kunt trainen en uiteindelijk klaarstoomt voor de belangrijkste koersen. En dat hoeven niet altijd de grootste te zijn. Iedere renner herkent nu zijn kwaliteiten beter en heeft ook specifieke koersen in gedachten die daarbij aansluiten. Via zijn persoonlijke doelen kun je de renners nu beter trainen, wat uiteindelijk ook een fittere atleet moet opleveren die op het moment suprême kan schitteren.

Maar buiten meer focus op de persoonlijke renner, is er bar weinig nieuws te ontdekken. Bovendien kent de game nog steeds een belachelijk hoge leercurve die voor weinig groentjes te overbruggen valt. En door ieder jaar weer extra tabellen en keuzemogelijkheden toe te voegen, stijgt die leercurve ook. Waarom geen tutorial? Of een uitgeklede versie zoals dit jaar van Football Manager verscheen?

Het idee dat iedereen maar weet wanneer je een aanval plaatst of wanneer een renner moet trainen om goed voor de dag te komen op de Tour de France is niet reëel. Cyanide Sudios vindt dat jammer genoeg wel. En ze vinden ook dat hun game al zo goed is, dat ze weinig hoeven te doen voor een nieuwe versie. Anders zouden ze wel met opvallende verbeteringen komen. Of het arrogantie is, laten we dan maar even in het midden. Maar het stereotype arrogante fransman zal nog wel even door ons hoofd blijven spoken.