Eigenlijk had ik deze recensie helemaal niet mogen schrijven. Althans, als ik een Duitser was. Want was ik een Duitser geweest, dan had ik de Tour de France en alles wat met wielersport te maken heeft aan de kant geschoven. De nuchtere Hollanders doen echter nog steeds verslag van de Tour, vandaar ook gewoon de beschouwing van Pro Cycling Manager 2007, de wielersimulatie van ontwikkelaar Cyanide.

Aan het begin van de Tour de France komt Cyanide steevast met een nieuw deel in de Pro Cycling Manager-serie. Terecht, want met alle heldendaden (en mindere daden, want wat er dit jaar allemaal gebeurt...) die in de Tour verricht worden kan zelfs de grootste automobilist 'fan' worden van de wielersport. Pro Cycling Manager 2007 is echter juist een game voor mensen die buiten de Tour de France het wielrennen ook op de voet volgen.

De game kent alle grote wedstrijden, de officiële Tour de France (incluis alle etappes uit de 2007-editie) en bevat ook een indrukwekkende lijst aan weetjes over de renners zelf. Smetje op dit geheel is dat niet alle namen kloppen, zo rijdt de Rabobank met Thomas Dakkor in de gelederen en is dopingkoning 'Vino' als Vanokourov in de game verwerkt. Bij veel andere renners zijn de feiten wel compleet en wordt er zelfs met leuke foto's bij de namen gewerkt. Ingame zelf worden de gezichten vervolgens gelost en moet je het doen met een standaard renner in de kleuren van zijn ploeg (of de trui die hij draagt vanwege de klassementen).

Pro Cycling Manager 2007 borduurt sterk voort op de sterk 2006-versie van het spel. De interface is gerenoveerd, maar bevat feitelijk niet veel meer dan in de vorige editie. Nieuw is de 'Vorm van de Dag', waarbij een renner nog een extra veer in z'n reet kan hebben om die dag goddelijke kunstjes te verrichten. Tijdens de koers zelf kun je alle renners in je ploeg (negen in totaal) geheel naar eigen smaak laten rijden. Wil je als Rabobank Oscar Freire naar voren duwen voor de sprint dan is dit mogelijk. Is het plan echter een treintje te vormen en Rasmussen in de bergen te lanceren dan kan dit op vrij gemakkelijke wijze ook uitgevoerd worden. De game geeft je daarmee behoorlijk wat controle over iets onvoorspelbaars als wielrennen. Toch blijft Pro Cycling Manager 2007 uitermate pittig en vereisen overwinningen, net als in een echte koers, meer dan alleen inzicht: de benen moeten ook meezitten en alle omgevingsfactoren moeten positief gezind zijn.

Inhoudelijk zit het dus wel snor met Pro Cycling Manager 2007. Toch zijn er een aantal facetten waardoor de minder wielerfanatici de game links kunnen laten liggen. Neem allereerst de graphics. Anno 2007 kan ik me werkelijk waar totáál niet voorstellen waarom een game er zo uit moet zien. Het is voor te stellen dat de ontwikkelaars geworsteld hebben met de animatie van een fiets, de talloze losse onderdelen maken het er immers niet makkelijker op, maar de animaties van de renners zelf mogen toch in orde zijn, evenals de omgevingen. Niets is minder waar. De renners zien er houterig uit, de omgeving is zo grauw en doods als het maar kan en wanneer renners van achteruit het peloton naar voren schuiven, rijden ze dwars door al hun koersgenoten heen. Noem me een zeikerd, maar dit ziet er gewoon niet uit.

Hetzelfde geldt voor het commentaar tijdens de wedstrijden. Een commentator met extreem kinderachtige stem probeert in korte zinnen je enthousiast te maken, maar komt zo gemaakt en nep over dat 'ie eigenlijk alleen op de zenuwen werkt. Tel daarbij de zenuwachtige muziekjes tijdens de koersen op en je bent een irritatie rijker.