Na een heftig rockconcert worden rocker Lewis en zijn vriendin Jennifer (kortweg Jen) aangevallen door een vreemd, meer dan twee meter hoog monster. Ze worden beiden buiten bewustzijn opgenomen in het ziekenhuis. Plots ontwaakt Jen uit haar coma maar ontdekt ze dat ze zich buiten haar lichaam bevindt. Een klein stenen demoontje genaamd Scree doemt op dat moment op en neemt Jen mee naar The Nexus, een wereld die achter de onze schuil gaat en waarin continu wordt gestreefd naar een balans tussen Orde en Chaos. Helaas begint Chaos de laatste tijd de overhand te krijgen wat voor een aantal complicaties heeft gezorgd in de vier realms waaruit The Nexus bestaat. Jen is uitverkoren om hier een stokje voor te steken.

Allereerst moet er orde op zaken gesteld worden in Solum, een koude, ijzige wereld waarin de dag plaats heeft gemaakt voor een eeuwig durende nacht. Terwijl Jen nog wat tegenstribbelt en eigenlijk het nut er niet echt van in ziet om de wereld te redden vertelt Scree haar de ingewikkelde vragen tot later te bewaren en gewoon te doen wat haar gezegd wordt. Als speler neem je controle over zowel Jen als Scree en verken je de vier prachtige realms vanuit een derde persoons perspectief.

Jen vindt Solum nogal koud. Trek dan wat warmers aan, zou je denken. Audiovisueel meesterwerk

Het eerste wat opvalt wanneer je Solum betreedt is de geweldige, eenzame en beklemmende sfeer die niet alleen wordt bewerkstelligd door de ijzige graphics met prachtige rook en sneeuweffecten, maar vooral door het denderende, grimmige achtergrondgeluid dat bij momenten overstemd wordt door kille klassieke muziek. Niet alleen de geluidseffecten en de muziek zijn echter van topniveau, ook de stemmen kunnen met de besten mee. Scree en Jen zijn beiden prachtig ingesproken en de dialogen die ze hebben komen zeer natuurlijk over (de reden daarvoor zal blijken uit een special feature die je na verloop van tijd zal unlocken). De stemmen zijn perfect gecast en weten de karakters meer diepte mee te geven dan je zou verwachten. Primal weet je meteen vanaf het begin mee te sleuren in een prachtige, mooi ontworpen wereld en dat is al een prestatie op zich.

Jen en Scree

Wandelend door de wereld kom je al snel je eerste puzzel tegen. Een grot vol gemene beestjes waar Jen op dat moment, zonder wapen in haar handen, geen raad mee weet. Gelukkig legt Scree uit dat de beestjes bang zijn voor vuur en stelt hij voor dat hij de grot betreedt en voor een oplossing zal gaan zoeken. In de grot vind je al snel een fakkel om de nodige kaarsjes mee aan te steken, waarna Jen veilig kan passeren. Even later krijg je een mes overhandigd van de koning van de Ferai, het volk dat in Solum huisvest, waardoor Jen ook met tegenstanders op de vuist kan.

Je kan op eender welk moment wisselen tussen Jen en Scree. Wanneer je een van de twee karakters onder je controle hebt zal de andere, zover mogelijk, achter je aan lopen. Want niet overal waar Jen kan komen, kan Scree komen, en omgekeerd. Want daar waar Jen door dunne kiertjes kan en over smalle richeltjes kan lopen, kan Scree de zwaartekracht trotseren door tegen stenen muren op te lopen. Daarnaast heeft Scree de mogelijkheid bepaalde standbeelden over te nemen wanneer hij in het bezit is van voldoende loadstones, terwijl Jen ervoor moet zorgen dat de tegenstanders uit de weg geruimd worden.