PoP: The Sands of Time (XB) | Gamer.nl

Als onze Prins nietsvermoedend The Sands of Time loslaat, gaat er iets goed fout in Perzië. Iedereen verandert in een kwaadaardig zandmonster, en... wacht eens, dat weten jullie allemaal al. Voor het complete verhaal en de historie van de Prince of Persia serie lees je natuurlijk gewoon de review van de PC versie op Gamer.nl. In deze recensie zal ik het voornamelijk over de feeling van de Xbox versie en de verschillen met andere versies hebben.

Laten we bij de graphics beginnen. Die zijn, zoals we eigenlijk wel gewend zijn van de Xbox, heel wat beter dan die van de PS2. De framerate is een stuk stabieler, de animaties (750 in totaal!) zien er erg soepel uit en ook de effectjes zoals de zonneschijn mogen er absoluut zijn. Toen ik na een lange tijd spelen op een mooi uitkijkpunt aankwam, zag ik de zon schitteren boven de Perzische torens. Een fantastisch tafereel op de PS2, maar nog een tikkie mooier op de Xbox. Ook het geluid kan een stuk beter zijn, mits je zo'n tof 5.1 setje in je bezit hebt. Ik heb het zelf niet kunnen testen, maar mocht je het hebben, ga dan voor de Xbox versie, deze heeft die mogelijkheid namelijk als enige. Andere extraatjes zijn de mogelijkheid om het eerste deel in de serie te unlocken (nostalgie!) en een making-of. Niet dat die making-of nou zo goed is, aangezien deze ongeveer anderhalve minuut duurt en je enkel wat nietige schetsjes te zien krijgt.

Voordat ik de Xbox versie speelde was ik bang dat de besturing mi chien niet goed overgezet zou worden van PS2 naar Xbox. Deze vrees bleek echter voor niets te zijn geweest: de Prins laat zich perfect besturen en binnen een kwartiertje ren je langs muren, spring je tegen muren op en zwaai je aan vlaggenstokken alsof het niets is. Je beweegt de Prins met de linker analoge stick, en de camera met de rechter. De twee triggers worden gebruikt voor het tegen de muur oprennen en het beheersen van de tijd. De overige knoppen worden gebruikt tijdens de vele momenten dat je ten strijde moet trekken tegen een waar leger aan zandmonsters, of het bijstellen van de camera, die af en toe wel wat kuren heeft.

Al met al kunnen we concluderen dat ook de Xbox versie van The Sands of Time een waar pareltje is geworden. De gameplay is perfect overgezet van de PS2 naar de Xbox, en de graphics en het geluid zijn er zelfs op vooruit gegaan. De 'extra's' die erbij zitten tellen niet écht mee, maar zijn toch mooi meegenomen, zeker voor de doorgewinterde Prince of Persia fan, die het tof vindt om het eerste deel nog eens te spelen. Overigens vergeet ik bijna nog iets belangrijks: deze versie ligt voor budgetprijs in de winkels! De game ligt in de meeste shops voor een eurootje of vijfenveertig in de schappen, en op internet is hij bij sommige zaken zelfs nog ietsje goedkoper.

Let wel, onderstaande score is puur mijn mening en staat dus niet in verhouding met de score die eerder aan de PC versie gegeven is.

Gameplay: 8,9Graphics: 9,3Geluid: 9,0Totaal: 9,0