Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor | Gamer.nl

Dat is de vraag die ik me stel als ik Pool of Radiance voor het eerst uit de maagdelijk witte envelop neem. Twee cd`tjes nieuwe trots van Stormfront Studios. Toen in 1988 Pool of Radiance (PoR) het levenslicht zag moest mijn leeftijd de 'double digits' nog halen, dus veel heb ik daar toentertijd niet van meegekregen. PoR wordt door de kenners wel in één adem genoemd met de Ultima serie, Eye of the Beholder en andere kla iekers. Verschil met deze spellen is dat PoR de eerste CRPG was die gebruik maakte van de AD&D regels. Dertien jaar later is er dus eindelijk een vervolg op PoR. Het spel is net als bijvoorbeeld Baldur's Gate gesitueerd in The Forgotten Realms setting. En natuurlijk is er een verhaal waar ik alleen het gedeelte zal verklappen dat zich afspeelt in de intro van het spel. Vanaf daar zijn jullie aan je lot overgelaten, muahahahaha…….

PoR: RoMD begint net als deel 1 in het plaatsje New Phlan. Deze nederzetting is ooit gebouwd op de overblijfselen van wat ooit een grote invloedrijke stad was. Jij en je groep medeavonturiers krijgen de opdracht van Elminster, één van de machtigste magiërs in de Forgotten Realms, om een portaal te bewaken in het rustige New Phlan. In Myth Drannor daarentegen is het veel minder rustig want daar is een nieuwe Pool of Radiance onstaan waar alle kwaad die een mens kan verzinnen zomaar naar buiten wandelt. Jij wordt vervolgens door Elminster door de portaal gestuurd naar Myth Drannor om een verloren groep avonturiers te zoeken en uit te vinden hoe het zit met de Pool of Radiance. Eenmaal aangekomen kan je nog net het laatste lid van de andere groep dood zien neervallen. Je vindt bebloede stukjes perkament beschreven door Athan, de leider van de groep die Elminster voor jou had gestuurd. Het avontuur is nu begonnen met allerlei vragen in het vooruitzicht: leeft Athan nog en wat is de bron van de Pool of Radiance?