Pool Hall Pro | Gamer.nl

Pool Hall Pro is een biljart- en poolspel voor de Nintendo Wii. Een tamelijk inspiratieloze openingszin, die geenszins uitnodigt om deze recensie daadwerkelijk te gaan lezen. Een zin, die echter perfect past bij het lamlendige karakter van Pool Hall Pro. Het betreft hier namelijk een heus frutsel dat minstens net zo inwi elbaar en kurkdroog is als de openingszin van dit lapje tekst.

Zoals de inleiding al suggereert is Pool Hall Pro allesbehalve een briljant biljartspel. Het mag dan wel mogelijk zijn een elftal variaties binnen de sport te doorlopen, op speltechnisch vlak laat het spel te wensen over. Sterker nog, door de fundamentele gebreken is het maar al te lastig om ook maar enige vorm van plezier te ervaren gedurende de speelse ies van Pool Hall Pro.

Dit komt ten eerste door de ongepolijste besturing. Het spel tovert de Wii-mote in wezen om in een keu, waardoor je dus bewegingen dient te maken om de witte bal met je virtuele stok in beweging te brengen. De registratie van je bewegingen is jammer genoeg niet al te accuraat, waardoor het meegeven van de gewenste richting aan de bal vooral een kwestie van geluk is.

Wanneer je bovendien gebruik maakt van het alternatieve besturing ysteem, dat het geheel een stuk realistischer zou moeten maken, is het huilen met de pet op. Dit besturing ysteem zorgt ervoor dat de stootkracht bepaald wordt aan de hand van de snelheid van je bewegingen. Aangezien de bewegingen echter nogal onsecuur naar het spel overgezet worden, gaat alle potentiële fine e van de besturing volledig verloren.

Mede hierdoor komen ook de overige elementen niet al te best tot hun recht. Dit neemt echter niet weg dat deze elementen ook op meerdere fronten tekort schieten wanneer de invloed van de besturing buiten beschouwing gelaten wordt. Zo steken de physics van de ballen nogal zwak in elkaar, wat geregeld tot gevolg heeft dat de ballen zeer onnatuurlijk reageren wanneer ze in aanraking komen met andere ballen. Ook neemt de camera keer op keer een zeer onoverzichtelijk standpunt in, wat de speelbaarheid zeker niet ten goede komt.

Daarnaast is Pool Hall Pro op audiovisueel gebied meer dan achterhaald. De biljarttafel is weliswaar voorzien van een mooi groen stofje en ook de ballen zijn lekker kleurrijk, maar het zijn toch vooral het algehele gebrek aan details en de oerlelijke afwerking die in het oog springen. En niet alleen de hoeveelheid animaties van de personages is erg beperkt, ook de daadwerkelijke bewegingen hadden gerust wat minder houterig gemogen. Om nog maar te zwijgen van de gedrochtelijke omgevingen en de steevaste aanwezigheid van storende kartels.

Ontwikkelaar Icon Games heeft Pool Hall Pro nog enigszins van een eigen smoel voorzien door enkele aanpa ingsmogelijkheden toe te voegen. Zo kun je een eigen personage creëren en is het mogelijk het interieur van je huis vorm te geven. Dit is nogal karig uitgewerkt. Op elk gebied is immers slechts een handjevol variaties aanwezig.

Daarbij komt ook nog eens dat de carrièremodus, waarin je objecten en consorten vrijspeelt, zich totaal niet weet te onderscheiden van de overige spelopties. De tegenstanders zorgen weliswaar continu voor de nodige tegenstand, maar het is in wezen niet meer dan een opeenstapeling van wat willekeurige wedstrijdjes, zonder dat je daadwerkelijk progre ie boekt.

Al met al moge het dan ook duidelijk zijn dat aan Pool Hall Pro geen voldoende wordt toegekend. Zelfs het gegeven dat het spel voor een gereduceerd bedrag in de winkelschappen terug te vinden is, weet dit niet te voorkomen. En iedereen die toch graag zou willen biljarten op de Nintendo Wii kan terecht bij Wii Play, waar deze sport wél op een alleraardigste wijze in een spelvorm gegoten is.