Puzzelgames doen het altijd uitstekend op een handheld gameplatform. De Nintendo DS biedt met de touchscreen vele nieuwe mogelijkheden voor snelle en uitdagende puzzelgames. Met Polarium speelt Nintendo handig in op deze mogelijkheden want het spel is helemaal bedacht met bediening via het touchscreen in het achterhoofd. De opzet van het spel is even eenvoudig als die van Tetris: verwissel zwarte en witte vlakken om zo horizontale rijen van één soort te laten verdwijnen. Kan Polarium voor de Nintendo DS worden wat Tetris voor de GameBoy was?

Het concept van Polarium is uitermate simpel. Het speelveld is vierkant of rechthoekig en gevuld met zwarte en witte blokken. Met de stylus trek je lijnen over dit speelveld. Deze lijnen hoeven niet alleen rechtdoor te gaan, maar mogen ook meerdere bochten van negentig graden bevatten. Nadat je de lijn getrokken hebt kun je door op het uiteinde van de lijn te klikken, de hokjes onder de lijn van kleur doen veranderen: zwarte hokjes worden wit, de witte worden zwart. Het is de bedoeling zo horizontale lijnen met alleen zwarte of witte blokken te laten ontstaan.

Polarium kent twee belangrijke spelmodi, namelijk Challenge en Puzzle. In Challenge draait alles om de punten. Het speelveld wordt continu aangevuld met nieuwe lijnen die van boven je scherm in vallen en je dient deze zo snel mogelijk weg te werken. Extra punten krijg je door, voordat er nieuwe blokken het scherm binnen vallen, het veld leeg te spelen, door witte en zwarte lijnen met elkaar af te wisselen en door meerdere keren na elkaar lijnen weg te halen.

Aanvankelijk zijn er in de blokken die het scherm binnen vallen duidelijke patronen te herkenen, zodat je met een simpel lijntje een groot vlak tegelijk weg kunt werken. Later worden deze patronen echter een stuk ingewikkelder, waardoor je vaak meerdere lijnen nodig hebt om je veld leeg te krijgen. Dit heeft tot gevolg dat je lijnen langzamer weg haalt dan dat ze er boven in vallen, wat al snel tot het einde van het spel leidt. Wanneer je lijnenstapel namelijk een rode streep in het bovenste scherm overschrijdt, dan is het spel voorbij.

Het behalen van hoge scores in de Challenge mode vergt heel wat oefening en de verdeling van de scores is soms wat discutabel. Vooral voor het leeghalen van het volledige veld bij acht of meer lijnen, krijg je buitenproportioneel veel punten. Doordat dit in de eerste levels vrij eenvoudig te doen is, kun je hiermee relatief veel punten binnen halen. Dit terwijl je in latere, moeilijkere levels met heel veel moeite maar een paar puntjes binnen kunt sprokkelen.