Pokkén Tournament DX | Gamer.nl

Pokkén Tournament DX | Gamer.nl

Voor wie altijd al eens als Pokémon heeft willen knokken met andere Pokémon is hier, wederom, Pokkén Tournament; ditmaal in de vorm van een ultieme DX-versie van het vechtspel dat eerder in Japanse arcadehallen en op Wii U te spelen was.

In Pokkén Tournament DX vliegen de bliksemschichten, vuurballen en rake klappen je om de oren. Bandai Namco heeft besloten de game opnieuw uit te geven en iedereen de kans te geven die ervaring ook onderweg te beleven, op de Switch. Pokkén Tournament DX haalt zijn inspiratie bij de Tekken-reeks, maar ademt in alles Pokémon: van het menu dat gevormd is als een Town Map tot de spectaculaire aanvallen van ieder individueel zakmonstertje. Het voelt fijn om eens de pokémon te zijn, in plaats van als trainer toe te kijken hoe jouw kleine of grote strijder al het zware werk voor je opknapt.

Pokken Tournament

Kleurexplosies

Qua presentatie slaat Pokkén Tournament de spijker op zijn kop. Ieder gevecht bevindt zich in typische Pokémon-omgevingen zoals een gym, stadion of groot grasveld. Alle 21 beschikbare zakmonsters bewegen op hun bekende manier en hun aanvallen worden op spectaculaire wijze weergegeven. Er gaat niets boven een lange combo van persoonlijke favoriet Gengar, die als een schaduw over de grond beweegt, tegenstanders met zijn lange tong likt en uit het niets enorme spookverschijningen tevoorschijn tovert. En loopt je super-meter vol, dan kun je een voor ieder personage unieke ultieme aanval op je tegenstander loslaten.

De kleuren spatten van je scherm en dankzij een resolutie van 1080p in tv-modus ziet deze DX-versie er aanzienlijk scherper uit dan het origineel op Wii U. Zelfs in handheld-modus ziet de game er prachtig uit. De rotsvaste framerate van 60fps zorgt daarnaast voor een soepele speelervaring.

Pokken Tournament

Tekken + Pokémon = Win

Iedere pokémon is uniek en je bent dan ook grotendeels van de tijd bezig met het ontdekken van welke vechter het beste bij jou past. De vijf nieuwe beesten om uit te kiezen (Croagunk, Scizor, Empoleon, Darkrai en Decidueye ) betekenen een flinke upgrade ten opzichte van de cast van zestien vechters in de Wii U-versie.

Ieder zakmonster is onderverdeeld in één van vier categorieën: standard, power, speed of technical. De basis van de combat werkt zoals in veel andere traditionele vechtspellen. Je hebt je standaard aanvallen, grijpaanvallen en counteraanvallen. Deze drie elementen brengen elkaar volgens het steen-papier-schaar-principe in balans door sterk te zijn tegen één en zwak tegen een ander. Al snel gebruik je lange combinaties, werp je tegenstanders de lucht in en raak je ze minstens drie keer voor ze de grond weer raken. Na flink wat oefenrondjes in de uitgebreide trainingmodus, waar je alles van de basis tot geavanceerde technieken leert, begin je door te krijgen in welke categorie jij thuishoort.

Je hebt ook de keuze uit een grote hoop support-pokémon. Deze zijn tijdens een gevecht in te zetten om je tegenstander schade te doen, jezelf een buff te geven of soms zelfs een flinke hoeveelheid health terug te krijgen. Het perspectief waarin je vecht verandert ook tijdens het gevecht. Zo ren je soms vrij rond en sta je op andere momenten recht tegenover elkaar. Wanneer je goed doorhebt hoe alles werkt, is het tijd voor het echte werk.

Pokken Tournament

Gevaarlijk eentonig

Centraal in Pokkén Toernament DX staan de onlinegevechten. Binnen de kortste keren sta je tegenover trainers van over de hele wereld. Het spel houdt daarbij rekening met jouw niveau en alleen door veel wedstrijden achter elkaar te winnen kom je aan de top te staan. Bandai Namco heeft na veel vraag van fans ook een 3v3-modus toegevoegd. Hier kies je drie pokémon en zet je ze om beurten in tijdens het gevecht. De hoop is dat deze nieuwe modus het spel een langere levensduur geeft. De Wii U-versie was na een maand namelijk online al bijna uitgestorven.

Dit is niet verbazingwekkend, omdat Pokkén Tournament in de basis niet zoveel variatie biedt. De standaardgevechten zijn een mix tu en Tekken en Street Fighter. Door bepaalde moves te gebruiken wi el je tu en een drie- en tweedimensionaal speelveld. Deze afwi eling is verfri end omdat je verschillende tactieken moet gebruiken om in iedere fase je tegenstander te kunnen verslaan.

Het probleem is echter dat ieder gevecht eenzelfde verloop heeft. Er zijn geen gevechten waar je alleen in een tweedimensionaal speelveld vecht en of verra ingselementen voor wat extra uitdaging. Uiteraard zit er ook een verhaalmodus in de game, maar die is niets meer dan een opeenvolging van bovengenoemde standaardgevechten. Je probeert kampioen van de Ferrum League te worden met als vrijwel enige beloning wat cosmetische troep waar je nooit meer naar omkijkt. Het is echter een goede training of warming-up voor online gevechten en dient wat dat betreft prima zijn doel.

Knokken waar je wil knokken

De Joy-Cons zijn een zegen voor Pokkén Tournament. De DX-versie is met een enkele Joy-Con te besturen en kan daardoor supergemakkelijk lokaal met twee spelers gespeeld worden. Het enige wat je hoeft te doen is je Switch op tafel neer te zetten, een Joy-Con aan een vriend of vriendin te geven et voilá. Het extreme gemak waarmee je een lokaal potje pokématten van de grond krijgt is een enorm pluspunt voor iedereen die graag op een bank met vrienden gamet. Eén klein nadeel blijft dat de Joy-Cons niet de ideale controllers voor snelheid en precisie zijn. Wij raden dan ook gewoon de Pro-Controller aan voor wie het uiterste uit de game wilt halen.

Pokkén Tournament DX is vanaf 22 september beschikbaar voor Nintendo Switch.