Pokémon: The Island of Armor is een leuke maar prijzige Pokédex-uitbreiding

Bijna alle Pokémon-titels missen wel enkele van de enorme hoeveelheid zakmonstertjes, maar nog nooit was de onvrede hierover zo groot als bij Pokémon Sword en Shield. Gelukkig is Game Freak met een remedie op de proppen gekomen: de Pokémon Sword and Shield Expansion Pass. Waar we voorheen dus een lichtelijk herziene versie van dezelfde game moesten kopen, krijgen we nu gewoon een handig dlc-pakket.

De eerste uitbreiding van dit tweedelige pakket is The Island of Armor en voegt een subtropisch eiland vol nieuwe pokémon aan het spel toe. De meest prominente toevoegingen zijn de regionale varianten van Slowpoke en Slowbro, maar ook de volledige nieuwe pokémon Kubfu. Deze laatstgenoemde steelt de show in het avontuur dat je in dit nieuwe gebied beleeft. Spelers worden namelijk opgedragen een sterke band te vormen met de verlegen maar vechtlustige Kubfu.

Dat betekent dat je het kleine beertje moet trainen, samen met hem het eiland moet bezichtigen en erop toeziet dat hij zowel een evolutie als een Gigantamax-transformatie ondergaat. Het is een vrij kort avontuur dat veruit het leukst is als Kubfu een centrale rol kan spelen binnen je team. Gezien het level waarop hij zich bij je voegt, kun je dit het beste doen vóórdat je de Pokémon League hebt gehaald. De levels van pokémon en trainers op het Island of Armor liggen dan qua level namelijk dicht in de buurt bij die van Kubfu. Voor veel spelers zal echter gelden dat ze de oorspronkelijke content van Sword en Shield al lang en breed hebben uitgespeeld. Helaas gaat in dat geval de impact van de nieuwe verhaallijn voor een groot deel verloren.

Pokemon

Nieuwe oude pokémon

Wat hoe dan ook leuk blijft is het verkennen van de nieuwe spelwereld die het eiland te bieden heeft. Deze vrij forse en rijkelijk gevarieerde omgeving is volledig in dezelfde stijl ontworpen als de Wild Area uit het oorspronkelijke spel, maar wel iets indrukwekkender. Je kunt vrij om je heen kijken terwijl je talloze pokémon ontdekt en overal zijn verborgen voorwerpen en Max Raid dens te vinden die je verkenningstocht de moeite waard maken. Het voelt zo fijn en natuurlijk om in deze omgeving rond te lopen, dat je je des te meer afvraagt waarom de gehele game niet op deze manier is opgebouwd. Het is duidelijk dat toekomstige pokémon-spellen deze aanpak gerust kunnen hanteren.

De belangrijkste nieuwe toevoeging in deze uitbreiding is eigenlijk ook helemaal niet het nieuwe avontuur, maar de behoorlijke verzameling pokémon - honderd maar liefst - die op deze manier aan Sword en Shield zijn toegevoegd. Daar zitten tal van geliefde bekenden bij zoals Jigglypuff, Psyduck en persoonlijke favoriet Alakazam. Venusaur en Blastoise zijn ook weer van de partij en hebben zelfs een nieuwe Gigantamax-vorm tot hun beschikking. Zeker nu ook de Alola-vormen van veel Pokémon weer beschikbaar zijn, is er een flinke stap gezet richting een complete Pokédex.

Desondanks zullen veel spelers het nog steeds zonder enkele van hun favoriete Pokémon moeten doen. Gelukkig voor iedereen die nog een monstertje mist weten we nu al dat er nog eens honderd Pokémon bijkomen wanneer later dit jaar het tweede deel van de Expansion Pass verschijnt, The Crown Tundra. Tevens lijkt het inmiddels niet meer ondenkbaar dat we uiteindelijk alsnog alle pokémon tot onze beschikking te hebben. Door een update zijn alle nieuwe wezentjes die op het Island of Armor leven ook beschikbaar voor spelers die de Expansion Pass zelf niet bezitten. Zij kunnen deze pokémon ook in hun bezit krijgen door met anderen te ruilen of ze over te zetten via Pokémon Home.

Het avontuur zelf duurt maar een handjevol uren en komt nauwelijks tot zijn recht als je het oorspronkelijke spel al hebt voltooid.

-

Pokemon

Typische uitdagingen

Voor spelers die aan het hoofdverhaal of het verzamelen van de nieuwe Pokémon niet genoeg hebben zijn er ook nog enkele nevenactiviteiten op het eiland te ondernemen. Zo kun je bijvoorbeeld honderdvijftig Alolan Diglett opsporen die door een overenthousiaste trainer zijn vrijgelaten en zich over het gebied hebben verspreid. Deze weinig uitdagende bezigheidstherapie is eigenlijk alleen de moeite waard omdat de beste man je beloont met Pokémon uit Alola. Die regionale vormen zijn niet op een andere manier beschikbaar, dus als je een coole Alolan Marowak wil heb je geen keus.

Wél echt de moeite is de Restricted Sparring-uitdaging die na het voltooien van Kubfu’s avontuur beschikbaar wordt. Tijdens deze modus word je verplicht een drietal Pokémon te gebruiken van hetzelfde type en moet je zoveel mogelijk concurrerende pokémon-trainers verslaan. Die tegenstanders hebben naarmate je verderkomt niet alleen pokémon van het door jou gekozen type, maar juist teams die daar effectief tegen zijn. Doordat je dit voor alle achttien types kan doen en er waardevolle beloningen te halen zijn is het een van de leukste uitdagingen die het uitbreidingspakket te bieden heeft.

Pokemon

Voor de liefhebbers

Maar maken al deze nieuwe toevoegingen de aanschaf waard? Dat hangt voornamelijk vanaf of je Pokémon competitief speelt of niet. Er zijn namelijk allerlei toevoegingen gedaan die het bouwen van competitieve teams makkelijker maken. Zo kun je bijvoorbeeld Max Soup bereiden om elke pokémon waarvan een Gigantamax-vorm bestaat, beschikking te laten krijgen over deze transformatie. Daarnaast zijn er ook enkele nieuwe aanvallen beschikbaar via een Move Tutor. Deze aanvallen hebben allemaal een uniek aspect dat nog niet eerder in de game voorkwam, zoals een grondaanval die tegenstanders kan verbranden of een grasaanval die altijd voor gaat wanneer de omgeving is beïnvloed door Grassy Terrain.

Deze mogelijkheden zijn voor competitieve spelers zo belangrijk dat voor hen het aanschaffen van de Expansion Pass haast onvermijdelijk is. Helaas is dat voor de meeste andere spelers niet het geval. Voor hen is de toegang tot oude favorieten waarschijnlijk de grootste trekpleister en daarvoor heb je dlc strikt genomen niet nodig. Het avontuur zelf duurt maar een handjevol uren en komt nauwelijks tot zijn recht als je het oorspronkelijke spel al hebt voltooid. Om zeker te weten of het uitbreidingspakket het waard is zullen we echter moeten wachten tot de aankomende The Crown Tundra-uitbreiding ook is verschenen. Dat tweede pakket zal meer substantie moeten hebben om de grootste deel van de spelers over de streep te trekken.

De Island of Armor-dlc is op dit moment verkrijgbaar voor Pokémon Sword en Shield als onderdeel van de Expansion Pass.

Laatste reviews op Gamer.nl:

Goed

De voornaamste pluspunten van de Island of Armor-uitbreiding zijn de toffe spelwereld en de grote hoeveelheid vertrouwde pokémon die aan het spel zijn toegevoegd. Helaas is het hoofdavontuur rondom Kubfu zó kort dat je nauwelijks de mogelijkheid hebt van al deze favorieten te kunnen genieten. Voor spelers die van het competitieve element houden is de dlc verplichte kost, maar voor de meesten biedt het net te weinig om het prijskaartje te rechtvaardigen.

Gevarieerde spelwereld

veel oude favoriete pokémon keren terug

Restricted Sparring is tof