Pokémon Link | Gamer.nl

Je zou verwachten dat wanneer je bijna alle Pokémon elementen uit een Pokemon game haalt, je weinig overhoudt. Pokémon Link bewijst echter het tegendeel. Hoewel de game niet heel erg vernieuwend is en veel weg heeft van Tetris, Dr. Mario en Puyo Pop Fever is het toch een op zichzelf staande game die origineel uit de hoek komt en zeer welkom is op de Nintendo DS.

Oke, er valt helemaal niets terug te herleiden naar het traditionele Pokémon universum. De hoofdrolspelers lijken nog het meest op personages uit de cartoon de Powerpuff Girls en de Pokemon die je voorbij ziet vliegen doen dat zo snel, dat je ze nauwelijks herkent. Maar who cares, daar gaat het helemaal niet om.

Doel van Pokémon Link is om rijen van minimaal vier gelijke Pokémons te maken. Dat daar een heel verhaal aan verbonden zit, neem je op de koop toe. Als je een rij van vier hebt gemaakt, door je Pokémon van links naar rechts en van boven naar beneden te schuiven, krijg je een Link Chance en kunnen er combo's gemaakt worden van 3 en dan van 2 Pokémon. Uiteraard krijg je bonuspunten als je het gehele veld leegt.

Pokémon Link bevat vier verschillende spelmodi waarvan er twee gebruik maken van de Nintendo WiFi connection en waarbij je tegen of met een ander kunt spelen. In de Battle modus speel je tegen elkaar en moet je proberen elkaars scherm zo snel mogelijk te vullen door zoveel mogelijk Links te maken. Hoewel dit direct gekopieerd is van Tetris blijft het gewoon leuk. Het is in een fris nieuw jasje gestoken en het is altijd een genot om je medespeler te zien lijden wanneer zijn schermpjes langzaam aan steeds voller raken.

De Pair Mode geeft je de mogelijkheid om samen met een vriend de high score te halen en te verbeteren. Hoe meer aan elkaar geschakelde Links je maakt hoe gemakkelijker je het maakt voor je medespeler want het aantal Pokémon in zijn/haar veld zal verminderen. Ditto is een marshmellow-achtige Pokémon die dienst doet als opvulblokje voor elke Pokemon. Handig als je maar drie Pokémon naast elkaar hebt staan. Als je in de Pair Mode gebruik maakt van Ditto om een combinatie te maken die groter is dan vier Pokemons dan zal Ditto bij je medestander in zijn scherm vallen. Zo kun je elkaar dus gemakkelijk een handje helpen.

Heeft niemand in jouw buurt Pokémon Link? Don't worry, want via Pokémon Link Mini kun je een beperkte versie van de game naar je vrienden sturen zodat je toch samen kunt spelen. De persoon die de versie ontvangt kan een soort proef versie van de game spelen tegen jou. Wanneer die persoon zijn DS uit zet is echte Pokémon Link Mini verdwenen.

Het verhaal krijgt een belangrijkere rol in de Adventure Mode. Profe or P. wil dat jij, Mi Fleetfoot, de Pokémon bevrijdt uit de handen van de Phobos Mobile troepen die de Pokémon proberen te stelen. Door velden leeg te spelen en Links te maken kun je speciale Pokemon vangen. In je Pokémon Index kun je zien welke er nog mi en. Als je de target van een veld haalt wordt je beloond met een gouden coin waarmee je naar Mr. Who kunt gaan en waar het gemakkelijker is om bijzondere Pokémon te vangen.

Dan rest er nog de Endle Mode. In deze optie kun je gaan voor de high score. Wordt het je allemaal te veel en zie je door de Pokémon het bos niet meer, dan kun je je DS dichtklappen en kom je in de pauze optie. En geloof me, die zul je wel nodig hebben! Endle Mode is heerlijk voor in de trein of tijdens een paar minuten wachttijd. Een zeer hoge verslavingsfactor!

Pokémon Link blinkt niet uit in grafische pracht, maar de cutscenes in de Adventure Mode zien er wel lekker flashy en dynamisch uit. Soms is het, door de snelheid, lastig om goed de Pokémon te onderscheiden, maar over het algemeen worden er zeer gevarieerde vormen en kleuren gebruikt waardoor het bijna intuitief aanvoelt om een Link te maken. Uiteraard hoort bij een enerverende puzzelgame een stre verhogende melodie. Eat your heart out in deze game. Persoonlijk zette ik liever het geluid uit.

Pokémon Link heeft me in positieve zin verbaasd. De moeilijkheidsgraad is precies goed en het feit dat je Pokémon moet verzamelen zorgt ervoor dat je het steeds opnieuw wil proberen to cath 'm all! De multiplayer optie is zeer goed uitgewerkt en is bijzonder leuk om tegen maar ook met elkaar te spelen. Het schattige Pokémon gehalte is niet terug te vinden in de game, wat voor een puzzel game wel zo prettig is. Als Pokémon Link niet op de DS was verschenen was het een middelmatige game geweest, maar doordat er zeer goed gebruik wordt gemaakt van de functionaliteiten van de DS is het een absolute aanrader geworden. We moeten alleen nog even wachten tot 5 mei.