Nadat we in Pokémon Diamond en Pearl een volwaardig avontuur hebben mogen beleven, geeft Nintendo ons met Pokémon Battle Revolution de kans om opnieuw met de populaire zakmonsters aan de slag te gaan. Laat je Pokéballs echter maar in de verpakking zitten, want deze Wii-game draait enkel en alleen rond de gevechten die tussen de kleurrijke beestjes plaatsvinden. Eigenlijk valt er niet veel te schrijven over Pokémon Battle Revolution. Als je het spel opstart krijg je een dame te zien die je laat zien wat er allemaal mogelijk is, alsof je zelf niet zou kunnen uitvissen op welke knop je moet drukken om een Poké-gevecht te laten beginnen. Eens de inleiding achter de rug is zijn er twee mogelijkheden: of je kopieert je gevangen Pokémon uit Diamond en Pearl via de DS naar je Wii, of je gaat aan de slag met de beestjes die reeds aanwezig zijn in het spel.

Om meteen met de deur in huis te vallen: als je niet in het bezit bent van minstens één van de twee meest recente draagbare Pokémon-games, dan moet je een héle grote fan zijn van de reeks wil je plezier beleven aan Pokémon Battle Revolution. Zonder de DS-games ben je namelijk verplicht om aan gevechten deel te nemen met telkens zes standaard monsters waarmee je totaal geen band hebt en die in het bezit zijn van aanvallen die je niet zelf hebt gekozen. De kracht van Pokémon komt voor een groot deel uit het feit dat je lang moet werken om een gevangen beestje tot een geoliede vechtmachine om te toveren, een activiteit die volledig afwezig is in Pokémon Battle Revolution. Het is vooral verschrikkelijk spijtig dat Nintendo zich niet heeft ingespannen om Pokémon Battle Revolution te voorzien van een RPG-achtige spelmodus, terwijl iets dergelijks wel in Pokémon Colosseum voor de GameCube terug te vinden was. In de plaats daarvan krijgen we nu te maken met een spel dat er enkel voor zorgt dat je de gevechten die reeds in Pokémon Diamond en Pearl te vinden waren nu op je televisiescherm kunt zien, in 3D.   En het moet gezegd worden, zo spectaculair ziet het er allemaal niet eens uit. Zo loopt de overgang tussen bepaalde animaties niet vlot en komen de verschillende aanvallen van de Pokémon vaak maar erg zwakjes uit de verf. Daarnaast is er tijdens de gevechten een commentator te horen die je na twee potjes spelen het liefst naar de maan wilt lanceren door de onzin die hij uitkraamt. Gelukkig is het mogelijk om de stem uit te schakelen, waardoor het blijkt dat ook de ontwikkelaar niet al te trots is op hetgeen deze blaaskaak allemaal door je luidsprekers laat galmen. Toch valt er ook nog wat goeds te vertellen over Pokémon Battle Revolution, met name de mogelijkheid om via WiFi online aan gevechten deel te nemen. Natuurlijk is het ook hier zo dat het plezier dat je beleeft er vooral vanaf hangt of je met je eigen, zelf grootgebrachte Pokémon de strijd aangaat of met de standaard beestjes waarmee het spel je voorziet, de ring moet betreden. Toch is het nog steeds een hele vooruitgang dat het vanaf nu mogelijk is om het tegen zakmonsters van over heel de wereld op te nemen.   Dat neemt echter niet weg dat Pokémon Battle Revolution aanvoelt als een halfbakken spel dat, zelfs als je de Pokémon uit Diamond of Pearl upload, eigenlijk niets meer is dan een product dat de gevechten uit een DS-game in 3D op je televisiescherm weergeeft. Ben je echter een doorwinterde fan van de reeks, dan zou het goed kunnen dat je Pokémon Battle Revolution helemaal het einde vindt…al is die kans klein.