Pocket Card Jockey | Gamer.nl

Pocket Card Jockey | Gamer.nl

Bizarre combinaties kunnen soms verrassend goed uitpakken. Zo smaken chilipepers ondergedompeld in chocola uitstekend en is een broodje met chips een verrassend luchtige snack. Dat hetzelfde opgaat voor games bewijst het knotsgekke Pocket Card Jockey voor Nintendo 3DS. In deze titel uit de stal van GameFreak worden paardenraces en het kaartspel solitaire gemixt tot een uitstekend smakende cocktail van stijlen en genres.

Als onsuccesvolle jockey word je na een onhandige val gezegend met een tweede kans om de meest succesvolle ruiter aller tijden te worden. Om die droom iets haalbaarder te maken, krijg je van een engel (die verdacht veel wegheeft van je trainer) de gave om je paard aan te sporen door tijdens het racen succesvol een heel dek kaarten weg te spelen in een potje solitaire. De regels van dit kaartspel zijn voor de gelegenheid iets versimpeld. Je hoeft bijvoorbeeld niet langer alleen aftellend te stapelen en ook op de kleur van de kaarten hoef je in Pocket Card Jockey niet te letten.

Pocket Card Jockey

Gegeven advies moet je niet in de bek kijken

Alles in de game ademt een prettige, maar gestoorde wazigheid; van de opzwepende muziek tijdens de races tot de dialogen met je trainer, de eigenaren van je renpaarden en natuurlijk de immer behulpzame Off Course the Horse. Laatstgenoemde is een pratend paard dat je tijdens of na een race maar al te graag van advies voorziet.

Dat is best nodig, want achter het vrolijke stijltje schuilt in Pocket Card Jockey een verra end complexe game waarin je meer moet doen dan alleen een fatsoenlijk potje kaarten stapelen. Er zijn tal van factoreren waar je als jockey rekening mee moet houden. Stuur je je paard tu en het kaarten door naar de binnenbocht om tijd te winnen, met als risico dat je ingesloten kan worden door de andere racers? En hoeveel wil je je uitgeputte paard nog opzwepen tijdens de eindsprint?

De gesteldheid van je paard is namelijk een cruciaal onderdeel tijdens de races. Speel je zo matig solitaire dat er een berg kaarten overblijft, dan wordt je paard geïrriteerd. Als je het heel bont maakt, dan slaat het beest op hol. Speel je wel iedere set kaarten weg, dan werkt dat als een paardenmiddel voor je ros. Een beter humeur betekent een langere renafstand tu en het kaarten door, waardoor je jezelf beter tu en de andere ruiters kunt positioneren.

Pocket Card Jockey

Achter lopen als een hollend paard

Meteen naar voren rennen lijkt op het eerste gezicht mi chien logisch, maar in Pocket Card Jockey is ieder renpaard anders. Hierdoor is het van belang om rekening te houden met hun sterke en zwakke kanten. Het ene paard rent het grootste deel van de race liever helemaal achteraan, terwijl het andere juist het beste presteert wanneer hij of zij nét achter de koploper galoppeert. Andere eigenschappen ontwikkelen zich naarmate je meer races wint. Zo zorgt het ene paard ervoor dat je wat hints krijgt tijdens het solitaire-gedeelte van de race en blinkt de andere weer uit in het trekken van een eindsprint.

Het is echter geen goed idee om al te gehecht raken aan een specifieke knol, want na een handjevol races zijn ze te oud en worden ze afgeschreven. Dat betekent dat een reeks overwinning snel opgevolgd kan worden door een reeks van totale mislukkingen. Met goed kaarten alleen red je het immers niet. Oude knollen worden naar de boerderij gestuurd waar je ze nog eens kan bezoeken, maar waar je ze ook kunt latten hokken. Een veulentje van je twee beste renners is in de meeste gevallen een natuurlijk racetalent.

Man en paard noemen

In die snelle afwi eling tu en racepaarden zit de lol – want je moet steeds je strategie op een nieuw dier aanpa en – maar ook wat frustratie. Je kunt nog zo effectief alle kaarten op elkaar stapelen of je paard op zijn best positioneren, soms zit de winst er gewoon niet in. Net zoals bij echte paardenraces komt er best een dosis geluk bij kijken. Een tegenslag is mi chien wel vervelend, maar na een paar keer verloren te hebben wi el je je matige paard gewoon in voor een betere.

Pocket Card Jockey is daarmee zo’n game die je maar blijft spelen. Succes in een volgende race voelt altijd haalbaar en de gameplay zelf is aanstekelijk vermakelijk. Het overkoepelende doel is alle trofeeën verzamelen van de verschillende soorten races, maar daar gaat zoveel tijd en geluk in zitten dat een halve prijzenkast ook een aardige prestatie is. Pocket Card Jockey leent zich vooral voor korte, snelle potjes en daarmee is deze game van GameFreak uitstekend geschikt voor een draagbare console als de 3DS. Een port naar smartphones zou ook prima kunnen werken.

Pocket Card Jockey is voor 6,99 euro verkrijgbaar in de eShop van de Nintendo 3DS.