PlayStation VR Worlds | Gamer.nl

PlayStation VR Worlds | Gamer.nl

De vijf ervaringen die PlayStation VR Worlds je voorschotelt, zijn zeker niet allemaal even goed uitgewerkt, diepgaand of vermakelijk. Wel biedt het totaalpakket een aardige mix – ter kennismaking met de mogelijkheden die PlayStation VR te bieden heeft. In deze review lopen we ze een voor een door.

Ocean Descent

De onderwaterwereld die je in Ocean Descent vanuit een duikerskooi verkent, is zonder meer mooi gemaakt. In drie verschillende levels zak je in enkele minuten tot enkele tientallen meters onder de zeespiegel. Dit is vooral een relaxte, rustige kennismaking met de mogelijkheid om in alle richtingen om je heen te kijken, al zorgt de (jammer genoeg vooraf aangekondigde) confrontatie met een haai wel even voor een flinke stijging van de hartslag. Enige vorm van interactie ontbreekt echter, waardoor de replay value zeer gering is.

Danger Ball

Waar vind je anno 2016 nog een remake van oerspel Pong? In de gedaante van Danger Ball, een futuristische versie die verra end intens en uitdagend kan zijn. Je gebruikt louter (letterlijk) je hoofd om een bal terug te kaatsen richting een computergestuurde speler – bij voorkeur om hem heen, want zo scoor je een punt. De electro-lichteffecten en –muziek, tegenstanders met verschillende speciale vaardigheden en online leaderboards maken dit tot een gelikt minispelletje. De meerwaarde van virtual reality is hierbij echter vrij gering.

VR Luge

Wie niet zo gek is om in het echt per skateboard op je rug van een steile weg af te snellen, kan terecht bij VR Luge. Deze extreme variant op rodelen geeft je een redelijk gevoel van snelheid, zeker wanneer je onder vrachtwagens of vallende boomstammen zoeft. De besturing middels het kantelen van je hoofd mist echter de gewenste precisie, waardoor de ten doel gestelde tijden vrij moeilijk te realiseren zijn. Ook zijn er slechts vier afdalingen beschikbaar, allemaal binnen dezelfde omgeving en zich relatief weinig onderscheidend.

PlayStation VR Worlds
PlayStation VR Worlds
PlayStation VR Worlds

The London Heist

De grootste aandachtstrekker van het pakket, alleen al omdat The London Heist vooral een toffe vr-shooter is. De interactieve cutscenes – waarin je vanuit het eerste-persoonsperspectief een gangsterdrama beleeft – zijn door de nodige gimmicks leuk. Maar de show wordt gestolen door de momenten waarop je een pistool oppakt, zelf mag laden en vervolgens kunt leegschieten op toesnellend gespuis. Verwacht echter meer de beleving van een actiefilm dan Call of Duty-waardige gameplay. Stiekem wordt het hoogtepunt van heel PlayStation VR Worlds overigens gevormd door een aantal schiethallen, waarin je naar hartelust je knalvaardigheid kunt verbeteren met stilstaande en dynamische doelwitten.

Scavengers Ody ey

Van alle spellen in PlayStation VR Worlds lijkt Scavengers Ody ey nog het meest op een volwaardige – doch nog wel korte – game. Als bestuurder van een soort intergalactische looptank baan je jezelf een weg weg door ruimtescheepwrakken, astroïden en hordes aliens. Met deze campagne ben je binnen twee uur klaar, al zijn er (net als in mindere mate bij de andere spellen) de nodige speciale uitdagingen om nog eens terug te keren. Ondergetekende hield het echter eerder voor gezien door terugkerende mi elijkheid – iets waarvan ik nota bene bij geen enkele andere PlayStation VR-game last heb gehad – vooral door de ruimtesprongen op zwevende platformen, muren en plafonds.

PlayStation VR Worlds is nu verkrijgbaar voor PlayStation VR vanaf 39,95 euro.