PlayerUnknown’s Battlegrounds | Gamer.nl

PlayerUnknown’s Battlegrounds heeft zijn ingetogen genialiteit te danken aan zijn simpele spelregels. Samen met maximaal 99 anderen spring je uit een vliegtuig boven een groot, afgebakend gebied. Eenmaal geland moet je snel op zoek naar vuurwapens, die willekeurig gegenereerd in gebouwen te vinden zijn. Het spelgebied – aangeduid met een blauwe cirkel – krimpt geleidelijk in de richting van een witte, op de kaart gemarkeerde cirkel, zodat alle spelers naar elkaar toe worden gedreven. Jij, of jouw team, moet als laatste overblijven om te winnen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan.

De regels van PUBG brengen op organische wijze veel tactische vraagstukken met zich mee. Zo mijden spelers vaak de huizen waarvan de deuren open staan. Een speler kan dan een mooie val zetten door bewust alle deuren achter zich dicht te doen. Een door de wol geverfde speler trapt daar niet meer in, want die neemt de positie van de cirkel, de route van het vliegtuig en het gebroken raam op de eerste verdieping van het rode huis links allemaal mee in de risicoanalyse. In PlayerUnknown’s Battlegrounds blijkt een goede positie vaak doorslaggevender dan je mikkunsten en is informatie over de locatie van je tegenstanders waardevoller dan een telescoopvizier.

Zenuwslopend

De spanning in PUBG bouwt zich, na een vroege piek, op naar een zenuwslopende climax. In het begin ren je het dichtstbijzijnde gebouw in, in de hoop een halve seconde eerder een pistool door te laden en de naast je gelande concurrent door het hoofd te schieten. Als je de eerste paar minuten overleeft, volgt een rustigere periode. Veel tijd van de ongeveer dertig minuten durende rondes besteed je aan uitrusting zoeken – in huizen, op de nog warme lichamen van je slachtoffers en de periodiek vallende rode kisten met speciale buit – en richting de witte cirkel trekken, voordat de blauwe cirkel je inhaalt. Mocht dat gebeuren, dan loopt je gezondheid geleidelijk terug. In het begin valt die schade nog mee, maar naarmate de cirkel verder krimpt is een verblijf buiten de blauwe cirkel al na enkele seconden dodelijk.

Als je het lef hebt een rode Care Package te benaderen, kun je altijd wel rekenen op actie. Bij het leegroven van zo’n kistje of bij het onverwacht horen van voetstappen bevriest het bloed al in je aderen, maar die spanning valt in het niet bij de oorverdovende hartkloppingen zodra je de top tien bereikt. Je zult niet de eerste zijn die bij het zien van de woorden ‘Winner Winner Chicken Dinner’ het hele huis wakker maakt met een triomfantelijke brul.

1.0, maar niet af

PlayerUnknown’s Battlegrounds heeft tijdens een relatief korte periode in Early Acce enorme vooruitgang geboekt – ontwikkelaars van DayZ, kijken jullie mee? – maar de 1.0-aanduiding die de game nu draagt is niet helemaal verdiend. De game speelt weliswaar vele malen soepeler dan enkele maanden geleden en het heuvelachtige woestijnlandschap van Miramar vormt een goed contrast met het zeeklimaat van het eiland Erangel. Daar tegenover staan echter meerdere die al langere tijd bekend zijn en een beginfase die gebukt gaat onder verbindingsproblemen. Kijk niet gek op als je achter een muurtje rent om dekking te zoeken en een lading hagel alsnog je lichaam weet te vinden. De oorzaak is vastgesteld, maar een officiële release voorafgaand aan de lucratieve kerstdagen woog kennelijk zwaarder.

De geluidskwaliteit in PUBG is uitstekend als je de geluiden individueel beoordeelt. Tevens vervormt het geluid op realistische wijze afhankelijk van de afstand en de omgeving waarin het schot wordt gelost. Ronduit erbarmelijk is echter de positionering van het geluid. Schoten in het zicht van de speler kloppen meestal wel, maar daarbuiten bestaat alleen links, rechts en achter. Of iemand nu boven of onder je rond rent in een gebouw is al helemaal gokken. Nog storender is dat geluid zelfs wegvalt als de bron . Goed kunnen horen waar je tegenstander zich bevindt is cruciaal in een game als PlayerUnknown’s Battlegrounds. Brak directioneel geluid is dan moeilijk te verkroppen in een 1.0-versie.

PlayerUnknown’s Battlegrounds is een bron van anekdotes, even onverwachte als spectaculaire vuurgevechten en nagelbijtende ontknopingen. Het bedrieglijk eenvoudige spelconcept leidt op organische wijze tot een breed scala aan strategieën en situaties om ze op toe te pa en. Als ontwikkelaar PUBG Corp. echter een paar maandjes extra had besteed aan het wegpoetsen van de foutjes, het rechtbreien van de verbindingsproblemen en het verbeteren van het geluid, was de game nog beter geweest.

PlayerUnknown’s Battlegrounds is nu beschikbaar voor pc en Xbox One, waar deze te spelen is met Xbox Game Preview. De review is op basis van de pc-versie. Blijf voorlopig ver weg van de Xbox One-versie, die gebukt gaat onder prestatieproblemen.