Plants vs. Zombies 2: It's About Time | Gamer.nl

Sinds de originele pc-release in 2009 verscheen de tower defense-game Plants vs. Zombies op elk elektronisch apparaat. Van iPhone tot PlayStation 3, van DSiWare tot aan haardroger. Maar een gloednieuw deel liet zo lang op zich wachten dat het waarlijk wortelschieten werd. Eindelijk lijken de lijken lang genoeg te hebben gerot en lopen ze zich en ma e weer stuk op de door spelers geplande plantenlinies. Het voelt alsof de tijd heeft stilgestaan die afgelopen vier jaar.

En tegelijkertijd is het te merken dat er in vier jaar een hoop kan veranderen. Waar we in 2009 ongelooflijk gelukkig werden van een koddig ogend spelletje dat plots toch een berg diepgang leek te bezitten, daar zijn we de afgelopen jaren toch wat meer verwend. De industrie van (meer) casual games is volwa ener geworden en alleen een groenfris uiterlijk is niet meer genoeg. Dat weten ze bij PopCap ook en dat zie je aan alle verfijnde details die Plants vs Zombies 2: It’s About Time rijk is. Of het nu gaat om de spelvariatie, de opgebouwde moeilijkheidsgraad of de steeds origineler wordende zombietegenstand.

Plants vs Zombies 2 It's About Time

Groene kolen en peulenschillen

Het doel van Plants vs Zombies 2: It’s About Time is in het gros van de levels hetzelfde: plant een stel planten die vervolgens aanstrompelende zombies bekogelen met zaadjes, boterklonten, groene kolen, peulenschilletjes en al wat niet van een plant afkomstig kan zijn. Uiteraard heeft elke plant zijn bijzonderheid waarmee geëxperimenteerd kan worden.

Dat is ook wel nodig, want voor de zombies geldt hetzelfde. Naast het standaard kanonnenvoer loop je snel inventievere ondoden tegen het lijf/(lijk?). Zo kom je in de piratenlevels aan touwen slingerende gruwels tegen, terwijl er ook tonnenrollende monsters rondlopen alsook een groep zombies die zichzelf vermommen als kameel (toepa elijk omgedoopt tot ‘camelflage’ door de game zelf). Elke plant kan weer op zijn eigen manier bijdragen aan het verslaan van de bonte tegenstand.

Elke nieuwe plant stelt je ook weer voor de lastige keuze bij een nieuw level: ga je uit van je eerder behaalde succe en of neem je een (letterlijk) groentje op in je plantenselectie, die zichzelf vervolgens mag gaan bewijzen. Het is knap hoe gebalanceerd de plantenselectie daadwerkelijk is; dilemma’s worden je constant voor de voeten geworpen, maar nergens voelt het alsof de game je geforceerd beperkt tot maar een paar planten. En ook zijn er genoeg zijpaden te ontdekken waar weer andere soorten opdrachten verstopt liggen te wachten op je. Teruggaan naar een vorige spelwereld en daar weer dingen ontdekken is geen uitzondering.

Andere levels

Naast levels waarin de speler het opneemt tegen golven aan vijanden, gooit Plants vs. Zombies 2: It’s About Time er op gezette tijden een flinke scheut variatie doorheen. In sommige gevallen luidt simpelweg de opdracht om alles kapot te maken met planten die semiwillekeurig van een lopende band komen rollen. Op een ander moment schiet je met kokosnootkannonen op ondersteboven bungelende zombies. In een derde uitdaging moeten planten worden beschermd die gevaarlijk dicht bij de frontlinie staan. Het zorgt ervoor dat je toch weer verleid wordt om ‘nog even dat ene leveltje te spelen’. Daarvoor zijn de uitdagingen vaak precies net kort genoeg en net wat eenvoudiger om weer een snelle kick op te leveren.

Plants vs Zombies 2 It's About Time

Onverwachts uit de hoek

Vergis je niet: PvZ 2 wil op momenten nog wel eens onverwachts uit de hoek komen met lastige opdrachten. Met name later, als bijvoorbeeld plantenstelende papegaaien zich in het strijdgewoel mengen en uit tonnen getoverde minizombies plots het veld overspoelen, kan het overzicht zomaar kwijt worden geraakt.

Op dit soort momenten kunnen spelers verschillende hulpmiddelen gebruiken. Van het inzetten van plantenvoer waarmee planten tijdelijk superkrachten verkrijgen tot aan de mogelijkheid om alles op het speelveld te elektrocuteren met een simpele vingeraanraking. Eerstgenoemde soort verdien je simpelweg door groengloeiende zombies te verslaan, de tweede kost munten die ook tegen een echt geldbedrag kunnen worden aangeschaft. De praktijk leert echter dat een beetje zombieslachter de munten allang zelf heeft verdiend.

Dat sommige plantensoorten achter betaalslot en grendel zitten, vinden we niet erg. De selectie beschikbare planten is al enorm gevarieerd en ook de toegang tot nieuwe werelden is met een beetje inzet zo te verdienen.

Die zou je in principe ook meteen kunnen ontgrendelen met echt geld. Maar het spel is veel te leuk om jezelf een weg naar het einde te kopen. Elk level weer heeft wel een vorm van ontdekking in zich met steeds absurder wordende tegenstand die je verbaast, verrast en verblijdt. De komische timing van Plants vs. Zombies 2 is nagenoeg perfect, zelfs nadat we er vier jaar op hebben moeten wachten.

Plants vs Zombies 2 It's About Time

Plants vs. Zombies 2: It's About Time is gratis te downloaden voor iPad en iPhone vanuit iTunes. Andere platformen volgen op een later moment.