PixelJunk Monsters (PSN) | Gamer.nl

Soms merk je bij het spelen van nieuwerevideogames wel eens dat bepaalde spelelementen je verdacht bekend voorkomen. Natuurlijkprobeert de ontwikkelaar zo goed mogelijk te verbergen dat ze ideeën hebben 'geleend'uit andere titels, al blijft het vaak overduidelijk waar men despreekwoordelijke mosterd vandaan heeft. PixelJunk Monsters is zo'n game diegebruik maakt van een reeds bestaand spelconcept: Tower Defence.Door Matthijs Hannink en Philip CremersMocht jeniet bekend zijn met Tower Defence, dan is het mi chien aan te raden om hetspel zelf even uit te testen. PixelJunk Monsters hanteertnamelijk grotendeels dezelfde filosofie als het bekende flashspel: bouw torensom de zondvloed aan monsters te beletten je basis te bereiken. Het klinktmi chien als een belachelijk idee om een volledig spel rond op te bouwen, maarniets is minder waar. Tower Defence, en dus ook PixelJunk Monsters, is ongelooflijkverslavend om te spelen, waardoor je al snel een uur in de weer bent terwijl jeeigenlijk tu endoor eventjes wat tijd wilde verdrijven. Het feit dat zelfs hetpopulaire spel Warcraft III zijn eigen online Tower Defence-variant heeft, zegtal genoeg over de populariteit ervan.In PixelJunkMonsters krijg je de controle over een vreemd, Inca-achtig mannetje met eenschild op zijn rug. Met dit mannetje moet je in meer dan twintig verschillende bosrijkeomgevingen je dorp beschermen tegen vraatzuchtige monsters. De enige manierwaarop je de monsters kunt vermoorden is door allerlei torens te bouwen, gaandevan vuurspuwende tot pijlschietende constructies. Verwacht echter niet dat jein het wilde weg torens kunt gaan neerplanten, je moet telkens weer rekeninghouden met het soort monster dat je wilt verslaan. Zo zijn vliegende monstershet best te bestrijden met luchtafweertorens, terwijl grondeenheden verslaandienen te worden door torens die kanonskogels lanceren. Men had wel watcreatiever mogen zijn bij het verzinnen van vijanden. Zo kom je logischerwijsverder in het spel sterkere monsters tegen, maar dit zijn steeds dezelfde beestjesals in het begin van het spel. Het enige verschil is dat ze nu een groenenergieschild rond hun lichaam hebben hangen. Waarom zorgde de ontwikkelaargewoon niet voor een ander, imposanter monster om de hogere moeilijkheidsgraad weerte geven?

Telkens alsje een monster weet te verslaan, laat deze wat muntjes achter die je vervolgenskunt oprapen. Je hebt namelijk geld nodig om nieuwe torens te kunnen bouwen enom de reeds geplaatste op te waarderen zodat ze meer vuurkracht krijgen. Aldeze dingen zorgen ervoor dat je voortdurend aan het nadenken bent op welkemanier je het best een goede verdediging kunt bouwen. PixelJunk Monsters is danook geen al te makkelijke game en vereist een nodige dosis tactisch inzicht. Opeen geven moment moet je, om verder te komen in het spel, levels uitspelenzonder één enkel monster te laten doorbreken, wat wel een beetje frustrerendkan worden. Er zijn namelijk nergens tijdens het levels checkpoints waar jevooruitgang opgeslagen kan worden.Toch blijftPixelJunk Monsters zelfs na die tiende keer leuk aanvoelen omdat je steeds weereen andere tactiek gaat toepa en. Hierdoor is elke speelse ie eigenlijk eennieuwe ervaring, terwijl je zelf ook aanvoelt dat je elke keer weer wat beterwordt. Bovendien ziet het spel er opmerkelijk fris en kleurrijk uit. Ook dedeuntjes die je te horen krijgt aangenaam in de oren klinken. Grafisch blaastniets wat je te zien krijgt je uit je stoel, maar straalt het spel eerder eenkinderlijke charme uit door de eenvoud waarmee alles in beeld wordt gebracht.

Het iszonde dat de ontwikkelaar er niet aan heeft gedacht om een online coöp toe tevoegen, al maakt de optie om met twee spelers op één console aan de slag tegaan dat deels goed. Hetgeen PixelJunk Monsters daarentegen écht mist is demogelijk om spelers zelf levels te laten maken, die vervolgens via PlayStationNetwork gedeeld zouden kunnen worden. Tower Defence is namelijk hét uitgelezenconcept om user-generated content tepromoten. Laten we echter in het achterhoofd houden dat hetgeen je wel in PixelJunkMonsters voor de kiezen krijgt dubbel en dik zijn geld waard is en makkelijkgerekend kan worden tot de crème de la crème van de titels die momenteel viaPlayStation Network te downloaden zijn.