Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest (PSP) | Gamer.nl

De Pirates of theCaribbean gekte begon allemaal met een niet al te wilde achtbaan. Het was meereen museum, waarin je met een karretje door werd gereden. Een museum volpiraten van wax die het bekende ‘Yo Ho A Pirate’s Life for Me’ zongen. Het waseen levendige gebeurtenis vol bewegende piraten, kanonnen die werdenafgeschoten en brandende gebouwen. In 2003 kwam er een actievolle film uitgebaseerd op de piratenrit en inmiddels draait het tweede deel alweer in debioscopen. Pirates of the Caribbean: Dead Man’s Chest is ook als gameuitgekomen en wij hebben onze piratenvlag opgehesen voor de PSP-versie.

Om maar direct het gebruikelijke uit de weg te helpen: Piratesof the Caribbean is een third person actiegame en we weten langzamerhand datdit niet altijd even lekker uitpakt op de PSP. Pirates of the Caribbean laatnog maar eens zien hoe wanhopig het genre werkt als het zomaar overgezet wordtnaar de PSP. De combinatie van de wat slome besturing en de verschrikkelijkecamera maken het spel vervelend om te spelen. De camera is gelukkig altijd tedraaien met de twee triggers, wat ook wel nodig is omdat het ding altijdverkeerd staat. Soms weigert de camera zelfs compleet te werken en blijf je naareen bepaald punt staren.

Wat vrolijker word ik van de actie zelf. Het spel is eenhack & slash game, wat qua gameplay net een stapje verder gaat. Elke typevijand heeft namelijk een specifieke knoppencombinatie nodig om verslagen teworden. Of het nou andere piraten, kannibalen, zombiepiraten of wat dan ookzijn, je hebt altijd diezelfde combinaties nodig. Je hebt drie aanvallen tot jebeschikking, een snelle, krachtige en verdovende aanval. Bij een vijand met éénzwaard moet je bijvoorbeeld eerst een aantal snelle aanvallen doen om teeindigen met een zware aanval. Bij een vijand met twee zwaarden moet dit weerandersom. Vijanden gaan niet dood door gewoon hakken, omdat je echt dieknoppenserie af moet maken. Met verschillende vijanden om je heen is ditbehoorlijk lastig, omdat met elke slag of stoot je weer opnieuw moet beginnen. Deverdovingsaanval is daar heel praktisch voor, maar Pirates of the Caribbeanbiedt nog andere aanvalsmogelijkheden.

Door het spel heen zijn schatkaarten te vinden, welkeplekken aangeven voor speciale arena’s. In deze arena’s krijg je een aantalgolven aan vijanden te verduren die je moet verslaan. Deze moet je allemaaloverwinnen om de eindbaas, de Krakus, vrij te spelen. Tevens kun je speciale krachtaanvallenverdienen. Deze drietal aanvallen gaan onder de D-pad verstopt en zijn erg nuttigals je omringt bent door vijanden. Ook de tijdelijke wapens zijn erg effectief.Mocht je een fles wijn, werpme en, of een pistool met een enkel schottegenkomen, dan kun je die eenmaal gebruiken tegen een vijand wat altijd eendodelijk gevolg heeft. Erg praktisch in drukke gevechten. Ook kan de omgevingin beperkte mate tegen je vijanden gebruikt worden. Zo zijn er plekken waar jeeen ton tegen een vijand aan kunt rollen of een net vol stenen naar beneden kuntlaten donderen.

De AI is ook niet iets om over naar huis te schrijven. Omeen voorbeeld te geven van het begin van het spel. Ik activeerde een brug,waardoor er automatisch weer vijanden geactiveerd werden. Er kwam er eentje uiteen deurtje zetten met zijn vaste uitspraak “what are you doing out?!” en rendein een rechte lijn naar mij toe zo het lava in. Dood. Mannetje twee, drie envier volgenden dezelfde routine. Ze kwamen uit hetzelfde deurtje, zeidendezelfde zin en liepen allemaal het lava in. Ook kunnen vijanden gebruik makenvan afstandswapens en dan maakt het ze niets uit of ze hun eigen mensen raken. Gameszijn soms zo heerlijk makkelijk als ze slecht gemaakt zijn.

Het vechten wordt zo nu en dan afgewi eld met belachelijksimpele puzzeltjes. Zoals op de juiste volgorde aan hendels trekken, terwijldie volgorde groot ernaast staat, of hindernisbanen die meer een hindernis zijndoor de camera en de besturing. Door wat touwslingeren en platformelementenmoet het spel als een heus piratenavontuur aanvoelen, maar het werkt gewoonniet. Het piratengevoel wordt nog verder uitgebreid in de multiplayer, waarspelers het met schepen tegen elkaar opnemen. Positief punt is dat maar éénspeler het spel nodig heeft, negatief punt is dat het spel verschrikkelijk dufis.

Johnny Depp heeft in ieder geval wel de stem van JackSparrow ingesproken en ook de muziek is dezelfde opzwepende soundtrack van defilms. Maar als je zo’n ster als Johnny Depp aan boord hebt, zorg je toch ookdat de teksten die hij spreekt sterk genoeg zijn? Jack Sparrow is erg humoristisch,maar dat komt vrijwel niet terug in het spel. De teksten zijn zo slap als wat. Ooklijkt Depp lang niet zoveel plezier in zijn rol te hebben als in de films, hetis bijna saai in gesproken door de acteur. Grafisch is er ook weinig bijzonderste melden. De hoofdpersonages lijken best aardig, maar de rest is saai engrauw. Het leveldesign is erg matig en de framerate regelmatig bedroevend laag.

Het is jammer, maar ook Pirates of the Caribbean: Dead MansChest kan zich aansluiten bij de lange, lange rij aan matige filmgames. Hetvechtsysteem werkt nog best aardig, en het is ook een leuke uitdaging om diegevechten te winnen. Toch als level na level na level telkens hetzelfde gebeurten daarbij de rest van het spel gewoonweg slecht is, word je er echt nietvrolijk van. Je moet een die-hard Pirates of the Caribbean fan zijn om hierplezier aan te hebben, maar eigenlijk kan ik het niemand aanraden. Yo ho, yoho, no pirates life for me.