Pikmin 3 Deluxe is een (plant)aardige port

De Pikmin-reeks is een van de vele ondergeschoven kindjes van Nintendo. In zeventien jaar zijn er maar drie delen en een slappe spin-off verschenen, en van het ooit beloofde Pikmin 4 is geen spoor te verkennen. Met Pikmin 3 Deluxe geeft Nintendo het uitstekende derde deel de kans om zich opnieuw te ontpoppen, en dit keer op een console die niet ten dode is opgeschreven.

In die zeventien jaar tijd is er weinig veranderd aan de Pikmin-formule. Als gestrande ruimtereiziger op een onbekende planeet commandeer je de inheemse Pikmin en laat je ze allerlei klusjes uitvoeren om jouw ontsnapping mogelijk te maken. In groten getale trek je de wortelachtige beestjes uit de grond en laat je ze muren afbreken, bruggen bouwen, vechten tegen roofdieren en spullen naar je ruimteschip brengen. Jouw leven ligt in de drieledige pootjes van de koddige Pikmin, en tegelijkertijd vertrouwen zij erop dat jij hen in leven houdt.

Je vecht namelijk niet alleen tegen de vleesetende monsters van planeet PNF-404, maar ook tegen de klok. Tegen het einde van de dag moet je alle Pikmin weer veilig naar hun nest brengen, want ’s nachts komen de roofdieren zoeken naar een lekkere snack. Het zien en horen van een achtergebleven Pikmin die levend opgepeuzeld wordt is een horrorachtig tafereel die je niet snel zal vergeten.

Pikmin 3 Deluxe

Slimme Pikmin

In het derde deel krijg je in plaats van één, maar liefst drie ruimtereizigers onder de knoppen en is efficiënt multitasken het devies. Stuur je Alph, Brittany en Charlie ieder een eigen weg met hun eigen kluitje Pikmin, of houd je het gezelschap bij elkaar om puzzels op te lossen die onmogelijk zijn in je eentje? Spelers moeten in dit deel nieuwe keuzes maken, wat perfect past bij de strategische gameplay van de serie. Ook dankzij de toevoeging van de stenen Pikmin, die kristallen kunnen kapotslaan, en de vliegende Pikmin, die moeiteloos over water en andere hindernissen vliegen, wist Pikmin 3 zich zeven jaar geleden al voldoende te vernieuwen, zonder de oorspronkelijke formule aan te tasten.

Hoewel Pikmin 3 al fantastisch wegspeelde op Wii U, zijn er in Pikmin 3 Deluxe enkele subtiele aanpassingen gedaan aan de gameplay die het geheel nog gestroomlijnder maken. Pikmin blijven nu beter gefocust op hun taken en laten niet direct alles uit hun pootjes vallen als je ze per abuis terugroept, en een nieuw lock-on-systeem maakt het makkelijker dan ooit om je manschappen de juiste kant op te sturen. Het zijn subtiele aanpassingen die samen voor een nauwkeurigere besturing zorgen en het managen van je Pikmin een stuk makkelijker maakt. De game speelt verder meer dan prima met een Pro Controller of met Joy-Cons.

De Switch-versie voegt eindelijk een coöperatieve modus toe, waarvan we eigenlijk al vonden dat die in het origineel had moeten zitten.

-

Verrimpeld fruit

Waar Pikmin 3 Deluxe helaas niet in weet te vernieuwen, is op grafisch gebied. Zeven jaar geleden was Pikmin 3 een klein grafisch mirakel op de Wii U, maar inmiddels zijn de kartelachtige randjes, modderige textures en vooral de lage resolutie niet meer van deze tijd. Zelfs de gedetailleerde 3d-modellen van het fruit dat je moet verzamelen doen ons niet meer watertanden. Het is wat dat betreft doodzonde dat Nintendo de game niet heeft opgepoetst, want wat ooit een mijlpaal was voor de franchise en voor de Wii U, is nu het voornaamste minpunt geworden van een verder uitstekende overzetting. Pikmin 3 Deluxe is geen lelijke game, maar na al die jaren had dit simpelweg beter gekund.

Pikmin 3 Deluxe weet aan de andere kant ook gemiste kansen uit het verleden te herstellen. De Switch-versie voegt eindelijk een coöperatieve modus toe, waarvan we eigenlijk al vonden dat die in het origineel had moeten zitten. Je kunt in Pikmin 3 Deluxe op ieder gewenst moment een tweede speler inschakelen, waar de op multitasking gerichte gameplay zich natuurlijk perfect voor leent.

Beide spelers hebben volledige autonomie over hun kapitein en kunnen eventueel ook overschakelen op het derde personage, om zo puzzels op te lossen. Pikmin-eenheden overdragen naar de andere speler kan wel, maar afpakken niet, dus er wordt wel verwacht dat jij en je medespeler goed overweg kunnen met het co-ouderschap. Met sterk teamwork wordt het klaren van de verhaalmodus een fluitje van een cent, maar daar ligt misschien ook wel het euvel van Pikmin 3 Deluxe.

Pikmin 3 Deluxe

Zoethouders en zuurmakers

De game is namelijk niet bijzonder lang. Hoewel we Pikmin 3 al een keer hadden uitgespeeld op de Wii U en dus hebben geoefend, stond er elf uur op de gameklok toen we de verhaalmodus van de Deluxe-versie voor honderd procent uitspeelden. En dat was volledig in singleplayer. Als je met twee spelers door de game gaat, vlieg je er potentieel twee keer zo hard doorheen. Uiteraard kun je het daarna nog eens proberen op de volledig nieuwe Ultra Spicy-moeilijkheidsgraad, dat het leven van jou en je geliefde Pikmin extra zuur maakt.

Gelukkig zijn er nog enkele extra onderdelen om je zoet te houden, zoals de gloednieuwe proloog- en epiloog-zijmissies. In deze losstaande missies bestuur je Olimar en Louie (eventueel met twee spelers) en moet je verschillende doelstellingen behalen binnen de aangegeven tijd. In de ene missie verzamel je zoveel mogelijk fruit en schatten, in de volgende dien je alle vijanden te verslaan met een beperkt aantal Pikmin tot je beschikking. De missies hebben een lage moeilijkheidscurve en zijn op zijn best onderhoudend te noemen, maar het is bij definitie niet de nieuwe Pikmin-content waar fans al jaren naar snakken.

Tot slot zijn er nog de Challenge-missies waar in de loop der tijd enkele betaalde uitbreidingen voor zijn uitgekomen op de Wii U. Al deze extra dlc zit uiteraard bij de Deluxe-versie inbegrepen en staat garant voor intensieve, uitdagende en bevredigende coöperatieve gameplay. Het is in deze ondergewaardeerde modus dat het strategische element van Pikmin zijn hoogtepunt bereikt, want elke zet die jij en je copiloot maken, moet perfect zijn om de doelstellingen binnen de tijd te halen. Heb je geen tweede speler tot je beschikking met wie je kan bekvechten en strategieën kan overlopen, dan is deze stand een stuk minder interessant.

Pikmin 3 Deluxe is nog steeds een uitmuntende game die op sublieme wijze het rts-genre toegankelijk maakt voor een breder publiek, op een manier waarop alleen Nintendo dat kan. Zoals bij de meeste Wii U-overzettingen is het relatief hoge prijskaartje een zure appel om doorheen te bijten voor degenen die het origineel al hebben gespeeld, maar dat sluit verder niet uit dat deze game de entreeprijs volledig waard is voor nieuwe spelers.

Pikmin 3 Deluxe komt op 30 oktober uit voor Nintendo Switch.

Laatste reviews op Gamer.nl:

""