Phoenix Wright: Ace Attorney Trials and Tribulations | Gamer.nl

Op de televisie is het concept van rechtertje kijken een beproefde formule. Een serie als Law & Order loopt al talloze seizoen en het publiek lijkt geen genoeg te krijgen van de combinatie dader zoeken en berechten. De Phoenix Wright-serie brengt het proces van verdachten berechten in games. In de rechtbank is het de taak van Mr. Wright om verdachten van moorden bij te staan en uiteindelijk onschuldig te laten verklaren. Na twee eerdere delen op de Nintendo DS is Trials and Tribulations een aanvulling en vervolg op het verhaal rondom het leven van de advocaat. Ook dit keer sta jij in de schoenen van Mr. Wright om ervoor te zorgen dat het recht zegeviert.

Hoewel de rechtbank een serieuze omgeving is om een game op te baseren, heeft Capcom er voor gekozen Phoenix Wright overdreven fictief te maken. Het rechtsysteem wat gehanteerd wordt in de rechtbank heeft wat weg van het Amerikaanse systeem met een aanklager en een verdedigende advocaat, waarbij veelvuldig “Objection!” door de rechtzaal geroepen wordt. Een grote afwijking is echter dat de verdachte bij voorbaat schuldig verklaard wordt, tenzij anders wordt bewezen. Daarnaast mag elke rechtzaak niet langer dan drie dagen duren, wat het des te moeilijker maakt voor de verdedigende advocaat.

In Phoenix Wright ligt het er extra dik bovenop dat de vijf verschillende hoofdstukken fictief zijn. Door gebruik te maken van getekende, tekenfilmachtige graphics lijkt alles een positieve uitstraling te hebben. Tevens gaat het in alle drie de delen van de serie vaak om moorden die op een zeer creatieve manier en met een gecompliceerd motief uitgevoerd zijn. Dit in combinatie met de vaak extravagante verdachten maakt het spel alles behalve realistisch. Toch weet elk hoofdstuk weer te verra en met nieuwe diepgaande complotten.

Om deze verhalen te benadrukken krijg je veel tekst voorgeschoteld in Phoenix Wright. De voornaamste bezigheid in de game is dan ook het aanhoren en doorklikken van tekst. Dit alles speelt zich af in statische 2D-tekeningen, zoals we die kennen van de ouderwetse point 'n click-games. Naast het praten met personages in de rechtszaal en daarbuiten, kun je in de werelden zelf naar een onderzoekmodus gaan waarmee je met behulp van je stylus de omgeving kunt verkennen. De beste omschrijving voor deze game is een combinatie van puzzelelementen in de rechtszaal en een simpele point 'n click-game. Door de unieke setting voelt de game niet als games uit deze genres, maar meer als een compleet nieuw genre.

En om vervolgens maar meteen met de deur in huis te vallen: het derde deel is grafisch en op het gebied van gameplay exact hetzelfde als de twee voorgaande delen. Er wordt op dezelfde wijze bewijsmateriaal verzameld en het spel wi elt zich af met delen waarin je onderzoek moet verrichten en delen waarbij je in de rechtzaal staat. In dit laatste neem je het op tegen de aanklager die met reeksen getuigen op de proppen zal komen om jouw cliënt in slecht daglicht te zetten. Tijdens de getuigenverklaring van de verdachte is het aan jou om de onjuistheden in de verklaring aan te tonen door middel van een bewij tuk wat je hebt. Doe je dit goed, dan zul je uiteindelijk je zaak winnen.

Opvolgers van games die exact dezelfde eigenschappen hebben als diens voorloper, worden vaak bekritiseerd. Phoenix Wright is echter geen echte opvolger, maar meer een uitbreiding van het originele verhaal. Je krijgt in Trials and Tribulations meer te horen over de achtergrond van bepaalde personages zoals Phoenix zelf. Om deze reden voelt het ook absoluut niet bezwaarlijk dat de game op technisch gebied niets veranderd is. Sterker nog, de verhaallijn in deze game is een stuk beter dan die van de voorgaande delen.

Een groot verschil tu en Trials and Tribulations en de vorige delen is de opbouw van het verhaal. Waarbij er bij deel één en twee sprake was van vijf lo taande hoofdstukken, zijn deze in deel drie grotendeels met elkaar verbonden, waardoor er één overkoepelende verhaallijn ontstaat binnen de game. Naarmate je vordert zul je steeds meer te weten komen over een bepaald persoon die verbonden is met de meerderheid van de hoofdstukken. Wat deze game naast de verhaallijn ontzettend kracht bij zet, is de moeilijkheidsgraad van het spel. Vanaf het eerste moment word je getraind om op elk detail te letten in je omgeving en op je bewij tukken. Het zal dus gegarandeerd voorkomen dat je vast zit. Gezien het spel volledig lineair is, zul je op zo'n moment diep na moeten denken over mogelijke theorieën voordat je verder kunt.

Voor bekenden met de serie zal dit deel naast de verhaallijn niets nieuws brengen. Vond je de vorige delen goed dan is deze game verplichte kost. Mocht je nieuw zijn binnen de serie dan raad ik je aan eerst deel één op te pakken zodat je wat meer achtergrond informatie krijgt over het verhaal. Hoewel Trials and Tribulations zonder deze voorkennis wel speelbaar is, maakt het de ervaring alleen maar beter als je bekend bent met de verhalen uit de vorige delen. Phoenix Wright heeft eerder al twee maal een acht van ons gekregen en deze toevoeging is zeker net zo goed, al dan niet nog net iets beter.