Games en films hebben al jarenlang een haat liefde verhouding. Hoewel er zo nu en dan top games uitkomen gebaseerd op films, lijken er voor elk van deze games wel tien anderen uit te komen die volledig de mist in gaat. Ubisoft besloot om voor de game behorende bij Peter Jacksons nieuwe film King Kong dan ook om er alles aan te doen om van de game een succes te maken, en stelde Michel Ancel (Rayman, Beyond Good and Evil) aan als leider van het project. Gecombineerd met een nauwe samenwerking met Weta workshop zou dit moeten leiden tot een zeer sterke game. Is dit ook daadwerkelijk gelukt?

Voor het verhaal van King Kong gaan we terug naar 1933. Filmmaker Carl Denham, die dol is op risico's, neemt een groep Amerikaanse acteurs mee naar het mythische Skull Island, om daar zijn nieuwste film op te nemen. Daar aangekomen besluit de cast midden in de storm met sloepen naar het eiland te roeien, en vanaf daar gaat alles grondig de mist in. Men komt terecht op een eiland vol bloeddorstige monsters, waaronder dinosaurussen, gigantische duizendpoten en natuurlijk een gigantische aap, en moet elk moment vechten om te overleven. In de game speel je het merendeel vanuit het first person perspectief scenarioschrijver Jack Driscoll, en zal je het merendeel van de game doorbrengen met regisseur Denham, hoofdrolspeelster Ann Darrow en matroos Hayes. Een deel van de game krijg je echter vanuit third person perspectief de kans om je met King Kong lekker uit te leven tegen dinosaurussen. Het merendeel van de verhaallijn beleef je vanuit het first person perspectief, maar zo nu en dan zijn er ook fragmenten uit de film om het verhaal verder op weg te helpen.

Het first person gedeelte is zeer lineair ontworpen en volgt voor het merendeel de verhaallijn van de film. Je verplaatst je met je groepje over het eiland en wordt daarbij constant aangevallen door de fauna van Skull Island. Zo nu en dan krijg je in plaats van overlevingsscenario's ook de verantwoordelijkheid om je reisgenoten te beschermen als deze bijvoorbeeld hendels overhalen om de deur te openen. Over het algemeen zal je hierbij behoorlijk zuinig met je munitie moeten zijn; de voorraad is beperkt, en zodra deze op is heb je nog slechts je speer om je te verdedigen. King Kong maakt veel gebruik van scripting; dit werkt het merendeel van de tijd zeer goed, maar zo hier en daar zijn er wat scriptfoutjes die voor problemen kunnen zorgen. De third person gedeeltes waarin je King Kong bestuurd zijn over het algemeen wat kort, betrekkelijk eenvoudig en ook weer betrekkelijk lineair. Dit gedeelte had iets beter uitgewerkt kunnen worden, al is het erg vermakelijk om met de enorm gespierde reuzenaap de boel flink overhoop te halen.

Een interessante feature aan de game is het vrijwel ontbreken van de interface. In tegenstelling tot de doorsnee shooter is er geen healthbar, kun je niet direct zien hoeveel munitie je hebt en is ook de crosshair (mikpunt) afwezig. De hoeveelheid kogels die je hebt moet je opmaken uit wat Jack zegt; je gezondheid kun je opmaken uit de rode tint die het scherm krijgt als je geraakt wordt, en de steeds sneller gaande ademhaling van Jack. Deze verwijdering van de interface werkt erg goed; je kruipt meer in de huid van Jack. Het effect is erg sfeerverhogend, wat zeker in een lineaire en op een verhaallijn gebaseerde game als King Kong een zeer positief effect heeft.

Hoogtepunt in de game zal voor de meeste mensen het tegenkomen van een V-Rex (Peter Jacksons versie van de T-Rex) zijn. Dit gigantische beest is uiteraard zeer dodelijk, en met een enkele hap ben je er geweest. Dit heeft als resultaat dat deze sequenties zeer spannend zijn, iets dat alleen nog maar wordt versterkt door Jacks steeds snellere en zenuwachtigere ademhaling. Zeer geschikt voor mensen die wel van wat adrenaline houden dus. Een ander erg sterk punt van de game is de voedselketen; in tegenstelling met de gemiddelde andere shooter kunnen de vijanden in King Kong het regelmatig helemaal niet zo goed met elkaar vinden. Resultaat is dat je situaties krijgt waarin ze elkaar aan vallen, en de mogelijkheid om met het doden van het ene beest een val te zetten voor een ander. Zo wordt het makkelijker om deze vijand te doden, of kan je hem helemaal ontwijken.

Grafisch steekt King Kong zeer goed in elkaar. Het is technisch niet de meest geavanceerde game, maar compenseert dit met zeer artistiek en sfeervol ontworpen coulissen. De omgevingen in de game zijn zeer goed ontworpen, van de angstaanjagende ruïnes tot het levendige regenwoud, die de speler bijna het gevoel geven echt op Skull Island aanwezig te zijn. Ook de vijanden zijn zeer goed vormgegeven en geanimeerd, van kruiperige duizendpoten tot aan de gigantische V-rex, en natuurlijk King Kong. Ook op audio gebied weet King Kong te overtuigen. De muziek is sfeervol, en de geluidseffecten van de vijanden en wapens is uitstekend in orde. Gecombineerd met de prima voice acting en de sfeerverhogende ademhaling van Jack laat de game op dit punt absoluut geen steken vallen.

Over het geheel genomen is King Kong een zeer solide titel geworden. De game is weliswaar erg lineair en ook wat aan de korte kant (de gemiddelde speler zal grofweg 6 uur nodig hebben om hem uit te spelen), maar de speler krijgt hier ook het nodige voor terug. King Kong is namelijk een zeer sfeervolle game geworden, met een aantal spectaculaire momenten, waarbij zowel graphics als geluid de (niet al te complexe) gameplay op zeer sterke wijze ondersteunen. Gecombineerd met leuke en innovatieve features zoals de voedselketen en de afwezigheid van een interface maakt dit alles King Kong tot een gewoon erg leuke game. De game is niet perfect; het gedeelte van de game waarin King Kong bestuurd wordt had iets beter uitgewerkt kunnen worden, en er zijn zo hier en daar wat script foutjes te vinden. Als totaalpakket kan de game echter beschouwd worden als een sterke vertaling van het witte doek naar de monitor, en één van de sterkste film games van de laatste tijd.