PES 2015 – Koning voetbal | Gamer.nl

PES 2015 – Koning voetbal | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Vorig jaar kwam Pro Evolution Soccer eigenlijk te vroeg uit en leek het voor Konami een generale repetitie voor de, destijds nieuwe, Fox Engine. Inmiddels zijn we een jaar verder en komt Pes juist iets later uit dan normaal, maar dit keer wél voor de nieuwe generatie spelcomputers. Een nieuw debuut dat de nare, door bugs geteisterde, smaak van Pes 2014 weg moet spoelen.

Voetbalsimulatie

De eerste paar wedstrijden is het even wennen aan de nieuwe Pes. Het tempo ligt lager dan voorgaande jaren en vergeleken met Fifa hebben we met een totaal ander spel te maken. Negentig minuten als een gek de bal over het veld jagen heeft weinig voeten in de aarde, en bovendien is dat niet mogelijk omdat zelfs bij de meest fitte spelers in het spel de tank dan helemaal leeg is. Keer op keer met een verdediger razendsnel een dieptepa geven op een van de rappe aanvallers is er ook niet meer bij. Tenminste: het kan wel, maar dit vergt oefening. Met name in het begin zijn we gedwongen om kansen te creëren door nauwkeurig en geduldig te tikken, wachtend op een barst in de verdediging van de tegenstander. Onzorgvuldig pa en levert balverlies op. Dat er een kans gaat komen is vrijwel zeker en wanneer het lukt om ook daadwerkelijk met een scherp afgemeten pa een speler voor het vijandelijke doel vrij te spelen is de voldoening groter dan ooit te voren.

PES 2015

Pes 2015 is zo een perfectionering van wat het eigenlijk altijd al is geweest: de perfecte voetbalsimulatie.  Het is voetbal waar er niet dertig doelpogingen per wedstrijd zijn, maar er gewerkt en geknokt moet worden voor iedere gra priet. Een goede bal pa en vereist dat we die bal eerst correct moeten aannemen, de juiste kant opdraaien en het leder op het juiste moment met de correcte kracht raken. Dat klinkt vanzelfsprekend, maar pas wanneer het een vereiste is merken we hoeveel beter en leuker een voetbalgame hierdoor wordt. Natuurlijk kan er gepingeld worden, maar ook hierbij is uiterste precisie een must en is het van belang dat we het lichaam gepast gebruiken.

Grootheden als Me i, Ronaldo en Robben kunnen dit als geen ander, maar het is net zo belangrijk dat er ruimtes getrokken worden door andere spelers en dat deze goed benut worden. Zielsalleen drie man voorbij dribbelen heeft dan ook weinig resultaat en het is de kunst om trucjes nuttig te gebruiken. Pes is er sowieso in geslaagd om de typerende dribbels, trekjes en houding van de bekendere voetbalspelers uiterst geloofwaardig op het veld te etaleren. Ook de gezichten van spelers van de grote clubs zien er voortreffelijk uit, met hier en daar een uitzondering. Deze uitzondering geldt jammer genoeg wederom voor vrijwel de hele Eredivisie, waarbij een handjevol internationals nog te herkennen zijn. Het verschil tu en Ajax’ Duarte en Feyenoords Manu is echter ver te zoeken. Animaties komen soms ook wat raar over. Met name bij het vieren van goals of overtredingen komt de engine weleens vreemd uit de hoek.

PES 2015

Deze punten zijn traditiegetrouw te plaatsen in het rijtje met jaarlijkse tekortkomingen van Pes: het minimaal aantal stadiums (slechts zeventien) en ontbrekende licenties. Zo zijn we het inmiddels wel gewend van Pes om te beginnen met London FC (Chelsea), North London (Arsenal) en Merseyside Red (Liverpool). Toch heeft het ook wat om zelf weer aan de slag te gaan met het aanpa en van de data, maar dat moet natuurlijk geen excuus zijn voor deze tekortkoming. Jammer is dat de PlayStation 4- en Xbox One-versie op het moment nog geen Option Files ondersteunen, om dit simpel aan te pa en. Aan de andere kant heeft Pes wel de officiële licenties van de Champions League, de Europa League, de Copa Libertadores en de Asian Champions League. Dit zorgt voor de nodige sfeer, enkele unieke teams en een aangename afwi eling voor de standaardwedstrijden.

Online multiplayer

Nieuwe spelmodus in Pes 2015 is myClub, een gestructureerde online optie die dient als de vervanger van de online variant van de Master League. myClub is wat Ultimate Team voor FIFA is en de overeenkomsten zijn overduidelijk. In de modus bouw je een eigen droomteam door veel wedstrijden te spelen en te winnen, en met een klein beetje geluk. Door online punten te verzamelen (of te kopen met microtransacties) zijn spelersmakelaars in te schakelen die afhankelijk van jouw uitgave matige spelers tot wereldtoppers tekenen. De keuze hierbij is, behalve de positie, willekeurig waardoor je nooit weet welke speler er aangetrokken wordt. Het is dus een kwestie van hopen op een sterspeler van formaat. Een ander intere ant aspect bij myClub is dat je ook de coach, waaronder enkele gelicenseerde namen, zelf aan kunt trekken. Een coach heeft invloed op je tactische opties, salarisplafond en de samenwerking binnen het team en is dus een belangrijk aspect om rekening mee te houden.

PES 2015

De offline variant van de Master League en de Become A Legend-modus zijn wederom beschikbaar, maar hier is weinig aan gesleuteld. Intere anter is wellicht de optie om in de multiplayer, zowel off- als online, gebruik te maken van Role Control. Dit geeft iedere speler de mogelijkheid om een bepaald gedeelte van hetzelfde team onder zijn hoede te nemen. Met drie spelers is een team dan verdeeld in drieën: de verdediging, het middenveld en de aanvalslinie. Een intere ante modus, waardoor je je meer moet kunnen richten op één taak. In werkelijkheid komt Role Control nog niet helemaal uit de verf; zo is het in de hectiek vaak moeilijk snel te zien welke speler je precies bestuurt.

Belangrijk is dat vrijwel alle wedstrijden en modi die we online hebben gespeeld perfect werken. Zelden hebben potjes last van vertraging en er zijn meer dan genoeg spelers te vinden om het tegen op te nemen. Bovendien worden behaalde resultaten in myClub perfect bijgehouden, zelfs als de verbinding plots verbreekt. Toch zijn er ook enkele punten waarbij Pes onder de maat scoort. Zo is het formatiemenu nog onlogisch, zijn de algemene menu’s inspiratieloos vormgegeven en is het voetbalcommentaar slaapverwekkend en repetitief.

PES 2015

De echte verbetering in Pes zit dan ook in de daadwerkelijke gameplay op het veld. Die doet ons regelmatig juichen en het oude gevoel van Pes komt af en toe weer opborrelen. Dat Pes 2015 zowel offline als online garant staat voor fantastische wedstrijden maakt de vele tekortkomingen op dit moment meer dan goed. Opvallend is dat we ons nog het beste hebben vermaakt met de PlayStation 3-versie, die net iets sneller speelt dan de PS4 en Xbox One-versie.

PES 2015 is verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3 en Xbox 360. Voor deze recensie zijn de PS4-, Xbox One- en PS3-versie getest.