PES 2014 | Gamer.nl

PES 2014 | Gamer.nl

De Fox Engine is het sleutelwoord in PES 2014. Dat is zowel goed nieuws als slecht nieuws. De techniek die ook Metal Gear Solid V van een fundament voorziet doet namelijk een aantal dingen anders. Zo is de bal losgekoppeld van de spelers, waardoor de bal niet meer vastplakt aan een speler maar zijn eigen koers berekent. Dat is van veel invloed op de pa ing en de aannames. Rustig achterin en op het middenveld rondspelen is niet zo simpel meer als vroeger. Behalve het meegeven van de  juiste vaart aan de bal, is de manier waarop je als speler gepositioneerd staat nu ook van belang. Meerdere keren mistten onze pa es een medespeler met een marge van drie meter terwijl het hier om een ogenschijnlijk simpel tikkie opzij ging. En zat het een keer wél goed met de richting, dan bleek de aanname weer niet goed te zijn, waardoor de tegenstander er alsnog met de bal vandoor ging.

Blijf je wel in balbezit, dan merk je dat er nu nog meer frictie tu en de verschillende spelers is. Duels worden steviger uitgevochten. Dee rechter analogestick speelt daar een grote rol in. Als verdediger helpt het pookje je bijvoorbeeld de tegenstander met een schouderduw van de bal te zetten het laat de tegenstander gemakkelijker op het verkeerde been zetten met een welgetimede lichaamsbeweging. Dat valt echter niet mee en vereist veel oefening. De beloning is des te groter als een succesvolle dribbel afgerond kan worden door het lichaamsgewicht net iets te verplaatsen om zo wat ruimte vrij te maken voor het schot.

PES 2014

Sterren geven smaak

Of de bal vervolgens het doel daadwerkelijk invliegt is een tweede. Evenals het pa en is het schieten lastiger geworden in PES 2014. Afhankelijk van de manier waarop je gepositioneerd staat , kunnen verschillende soorten schoten worden afgevuurd. Schiet gecontroleerd met behulp van de rechterschouderknop of gooi er bijvoorbeeld een laag schot uit door op het moment dat de speler de bal op zijn pantoffel neemt net op driehoekje te drukken. Er zijn legio mogelijkheden die elk veel oefening vereisen. Een mooie aanval met een poeier afronden is daardoor soms frustrerend . De balans tu en plezier en kunde lijkt nog meer richting het laatste te zijn getild met PES 2014.

PES 2014 voelt meer dan ooit aan als een spel dat volledig naar de eigen hand gezet kan worden. Zo zijn er geavanceerde tactische mogelijkheden bijgekomen en bieden teams met unieke sterren nog meer ruimte voor een aparte strategie. AC Milan’s El Shaarawy is een ongekend vlugge dribbelaar die perfect omgaat met een tactiek die gebruikmaakt van de ruimtes. Suárez heeft daarentegen minder ruimte nodig of creëert die ruimte zelf. De manier waarop de sterren op hun evenbeeld lijken en hun kwaliteiten worden gesimuleerd verdient een compliment, maar de compleet verkeerde weergaven van de mindere goden werken alsnog ontnuchterend. Fans van subtoppers zullen hun idolen niet snel herkennen.

PES 2014

Nog niet af

Helaas valt er meer te klagen. Verdedigen is door de chaos die ontstaat tu en jouw wensen en de wensen van jouw computergestuurde medeverdedigers soms onnodig lastig . Om onverklaarbare redenen laten verdedigers iemand lopen. Zelf de controle over je medespeler overnemen werkt eveneens niet zo soepel als dat zou moeten. Het frustreert enorm als je een situatie ziet aankomen waarin de aanvaller van de tegenstander naar buiten wil drukken, maar je computergestuurde collegaverdediger blijft staan. Wil je vervolgens de controle over de speler overnemen, dan wordt te vaak de verkeerde verdediger geselecteerd.

Vanuit het perspectief van de aanvallers heb je dan weer te maken met onrealistisch snelle inhaalacties van backs. Wanneer Cristiano Ronaldo op snelheid langs een verdediger baant, zouden er weinig tot geen spelers moeten zijn die hem bij kunnen houden. Niet in PES 2014, waarin zelfs een middelmatige back een sprint in huis heeft waar je ‘u’ tegen zegt. Ook keepers willen op momenten nog wel eens vreemde capriolen uithalen en zo zelfs een goal inleiden. Dat zijn van die momenten die leuk zijn voor de toeschouwers, maar irritant voor de speler.

Collectief geven dergelijke foutjes het gevoel dat PES 2014 nog niet helemaal af is. De eerdergenoemde verdediging heeft wel degelijk een intelligente boost gekregen, maar is simpelweg niet consistent. De pa ing die meer vrijheid biedt, is op cruciale momenten te onbetrouwbaar. Er zijn nog te veel kinderziektes die het spelplezier bederven.

PES 2014

Het bekende liedje met PES 2014

Dat is niet anders op het gebied van graphics. De animaties zijn fantastisch en de algehele flow van de game oogt goed, maar de motor hapert aanzienlijk tijdens de opkomst van de spelers en de herhalingen. Voor de al niet al te beste presentatie van het spel is dat dodelijk. Wederom wordt de game getergd door een gebrek aan licenties. Ook in dit deel wordt de speler opgescheept met duels tu en ‘Merseyside Blue en North East London’. Echte fans wachten natuurlijk op een option file. Tot die tijd, valt er niets anders te doen dan aanmodderen met de inmiddels vertrouwde nepnamen in de Engelse competitie en te accepteren dat de Duitse competitie geheel ontbreekt.

Qua spelmodi is het niet veel anders. Ze zijn allemaal ouderwets en summier. Via updates wordt er nog het een en ander toegevoegd, maar het geheel aan opties blijft karig en weinig ambitieus. Ja, de MasterLeague-modus is een favoriet van veel PES-fans en is dit jaar effectiever dan vorig jaar (geen focus meer op geld verdienen, maar op het creëeren van een goed team), maar het is nog steeds een log en traag geheel. De Become A Legend-modus is daarnaast doorspekt met rare besli ingen. Hoe kan onze zelfgecreëerde legende opeens op de bank zitten, terwijl hij de wedstrijd ervoor drie goals maakte?

Dat zijn tekortkomingen die de echte fans voor lief nemen, maar de gemiddelde speler zal afschrikken. In combinatie met de diepe maar eigenwijze gameplay zullen veel gamers in PES 2014 tegen een te hoge instapdrempel aanlopen.  Konami heeft nog niet de complete controle over zijn nieuwe motor. Daardoor is het spel veelbelovend voor de toekomst, maar teleurstellend in het nu.