Echt succesvolle innovatieve games zien we weinig. Het gebeurt regelmatig dat het unieke concept niet helemaal lijkt te werken, en wanneer het wel werkt weten deze games vaak slechts een klein publiek aan te spreken. Ook Perimeter is een vernieuwende game, waarin wordt geprobeerd een frisse wind door het RTS genre te blazen. Maar is het ook aansprekend en leuk om te spelen? Je leest het in de review.

De mensheid is weer eens op de vlucht. Waar naartoe? De perfecte wereld, met groen gras, vruchtbare grond en een lekker zonnetje. Door middel van vliegende steden met honderdduizenden inwoners, frames genaamd, reist men van wereld naar wereld. Per planeet een klein stukje dichter bij het einddoel. Op iedere planeet wordt ook de Sourge aangetroffen, een gevaarlijke vijand, die het de mensheid steeds moeilijker maakt. Waar ze vandaan komen weet niemand. De reis is al generaties lang bezig en jij bent aangewezen om de exodus te voltooien. Door de lange reis zijn de verschillende frames van elkaar gescheiden. Er zijn hierdoor verschillende fracties ontstaan, ieder met zijn eigen idealen, wensen en doelen.

Vernieuwend is Perimeter absoluut. De gamers die verwachten een standaard basis te bouwen om vervolgens de tegenstander te overweldigen met units houdt het niet lang uit. Je basis bestaat in het begin uit een klein stukje bebouwbaar terrein, te klein om een flinke basis op te bouwen. Eerst dien je dit terrein dus te vergroten. Dit doe je door te "verven" welk terrein je bebouwbaar wilt hebben. Je nanonbots, kleine robotjes, zullen dit terrein dan bruikbaar maken. Je kunt natuurlijk in één keer het gehele terrein verven, verstandiger is het om kleine stukjes achter elkaar bebouwbaar te maken. Als je in één keer het gehele speelveld selecteert raken je nanobots verspreid en groeit er maar langzaam land bij, bij kleine stukken land gaan alle nanobots dicht bij elkaar aan het werk en zie je het terrein snel groeien.

Zomaar een dagje vechten in Perimeter

Nadat je een stuk terrein hebt geclaimd moet je gebouwen gaan neerzetten. Perimeter kent slechts een beperkt aantal gebouwen, wat de speelbaarheid ten goede komt. De belangrijkste gebouwen zijn de energie generator, waarmee je terrein claimt en tegelijk perimeter shields kunt oproepen, en de energie transmitter. Normaal gesproken kan je alleen units bouwen binnen een gebied waarin je stroomtoevoer hebt. De energie generator hebben echter een heel klein bereik, het bereik van de energie transmitter is twee keer zo groot. Hiermee kan je grote afstanden overbruggen en je basis sneller uitbreiden. Naast gebouwen die energie opbrengen of versturen heb je er ook een aantal die alleen energie kosten. Er zijn drie soorten barakken, die ieder een eigen soort basisunit voortbrengen. Daarnaast zijn er verschillende labs, welke nodig zijn om de basisunits te laten morphen in een geavanceerde unit. Geavanceerde units worden gevormd door meerdere basiseenheden samen te laten klonteren.

Daar gaat je stroomrekening