Patapon 2 | Gamer.nl

Patapon wist vorig jaar goed tescoren met vernieuwende gameplay en een hartverwarmend stijltje. Degrootste prestatie was uiteindelijk de genre-overschrijdendegameplay, die bijzonder sterk uitpakte. Daarmee wist de game devalkuil te ontwijken waarin zoveel vernieuwende games trappen,namelijk het introduceren van een nieuw spelelement terwijl al hetandere onderbelicht blijft. Patapon 2 heeft een goede basis om op tebouwen. Nu is het nog de vraag of de kwaliteit van deel ééngeëvenaard of mi chien wel verbeterd kan worden.

Eenpopulair Engels gezegde gaat: if it ain't broke, don't fix it.Het team achter Patapon 2 heeft zich hier zondermeer aan gehouden.Alle vertrouwde elementen zijn dus weer aanwezig. Wederom speel je dealmachtige God, toepa elijk genaamd Almighty, die leiding geeft aanhet zichzelf veel te serieus nemende volkje Patapon. Op de maat vande muziek moet je een combinatie maken van driehoek, vierkant, rondjeen kruisje, waarmee je strategische commando's kunt geven aan jePatapon. De vier hoofdcommando's zijn aanvallen, verdedigen,voorwaarts marcheren en terugtrekken. Als je een aantal keren eencombinatie op precies de juiste trommelslag weet uit te voeren,kunnen de Patapon in een Fever-modus raken, waardoor ze agre ieveren krachtiger aanvallen. Door op vlees te jagen en minigames tespelen, kunnen wederom nieuwe Patapon worden verdiend, die ieder hunspecifieke eigenschappen hebben. Aangezien er op dit gebiednauwelijks iets is veranderd, zou ik je voor een gedetailleerdebeschrijving willen verwijzen naar de reviewvan deel één.

Om de nummer twee aan het einde van de titelte verdienen, heeft Sony een aantal enigszins voorspelbaretoevoegingen gemaakt aan de game. Verplichte kost zijn natuurlijknieuwe vijanden (ditmaal meerdere kwaadwillende Dodonga-volken) eneen aantal nieuwe eindbazen. Hoewel de nieuwe eindbazen opnieuwprachtig op het scherm worden getoverd, voegen ze behalve de nodigeeye-candy niet bijster veel toe. Je zult uiteindelijk tochdezelfde tactieken moeten toepa en als bij de vijanden uit hetorigineel. Deze komen overigens ook weer allemaal langs. Ook kunnenop het slagveld nieuwe troepen worden gevonden. In tegenstelling totdeel éen, bestaan deze ditmaal niet alleen uit simpel voetvolk, maarook uit helden. Deze helden zijn groter en hebben sterkere aanvallendan de gewone Patapon. Enerzijds zijn de helden een welkometoevoeging. Ze geven je aanvallen de nodige kracht die je kan helpenmoeilijkere vijanden te verslaan. Anderzijds haalt de toevoeging vande helden een groot deel van het strategische aspect van Patapon 2onderuit. De grote kracht van de game was namelijk dat je lekker konspelen met de positie van de gespecialiseerde eenheden, om ze elkaarperfect te laten onderteunen. De brute kracht van de helden haaltechter het strategische element van de gevechten onderuit.

Eenandere nieuwe toevoeging is een soort van 'boom van het leven' die wekennen uit de evolutieleer van Darwin. Door een Patapon te latenevolueren ontwikkelt deze speciale vaardigheden die de vorigegeneratie niet had. Elk van de typen Patapon kan op talloze manierenworden 'gefokt' met speciale eigenschappen als krachtigere aanvallenof een resistentie tegen elementen als vuur en ijs. Dezeeigenschappen brengen ook nadelen met zich mee. Zo kan eenvuur-resistente Patapon weer slecht over ijs en blijft een snellePatapon achter in brute kracht. Hoewel de grafische representatie vande ontwikkeling van een Patapon met de boom een stuk beter in beeldwordt gebracht dan in deel één, valt nog te bezien of hetdaadwerkelijk wat toevoegt aan de game. De bijna absurde hoeveelheidmogelijkheden maken dat het bijhouden van de eigenschappen van alleindividuele Patapon een onoverzichtelijke klus wordt. Daarbij komtook nog eens dat niet is te voorspellen welke eigenschappen nodigzijn in de nog te kommen mi ies. Je moet uiteindelijk een mi ietwee keer spelen om alles uit je troepen te kunnen halen. Toch kom jeer uiteindelijk achter dat de meeste aanpa ingen aan je Patapon nietecht nodig zijn. Als je de Patapon de gulden middenweg laat belopen,kom je al best ver. Een paar mi ies worden zonder gespecialiseerdePatapon uiteindelijk wel moeilijker om te voltooien, maar dit is geenonoverkomelijk euvel. Zeker niet als je de helden inzet.

Ondanksde voorspelbare en zelfs overbodige toevoegingen blijft een positiefgevoel over tijdens het spelen van Patapon 2. Al vanaf de eerstetrommelslag is het praktisch onmogelijk om niet met je hoofd mee tedeinen op de maat. Het zal je ook de grootste moeite kosten de grijnsvan je gezicht af te krijgen, die als gevolg van de eigenzinnigestijl en de hartverwarmende stemmetjes van de Patapon ontstaat. Hetopgewekte gevoel dat je krijgt door het spelen van Patapon 2, kun jeoverigens nu ook delen met je vrienden. Het is namelijk mogelijk omvia de WiFi-verbinding met anderen samen eindbazen te verslaan enupgrades te verdienen, die vervolgens in de singleplayer te gebruikenzijn. Het is vergeleken met de singleplayer niet zo uitgebreid, dushier is ook nog wel wat aan te verbeteren. Zou het niet leuk zijn omjuist tegen elkaar te vechten, in plaats van alleen samen tewerken?

Patapon 2 levert gemengde gevoelens op. Enerzijds zijnde nieuwe avonturen van de Patapon weer heerlijk, maar anderzijds iser toch ook wel de teleurstelling dat praktisch alles bij het oude isgebleven. Toevoegingen als helden en een evolutieboom lagen geheel inde lijn der verwachtingen, maar zorgen er onbedoeld voor de geheleervaring minder puur te maken dan die in het origineel. Het ismoeilijk aan te geven wat Patapon 2 had moeten doen om deel één teevenaren. Mi chien had Sony het gewoon bij één game moeten latenen alle toevoegingen uit deel twee als add-on uit moeten geven. Wantdat is uiteindelijk wat Patapon 2 werkelijk is: een tot de nok toegevulde add-on. Gelukkig wel een hele leuke, die een grote glimlachop je gezicht tovert.