Parkan: Iron Strategy zou de ultieme mix moeten zijn tussen twee immens populaire genres: Real Time Strategy en Action/Mechwarrior, bij elkaar gehouden door een flinterdun verhaal. Het begin van het verhaal deed me denken aan de SF serie Stargate. Lang geleden heeft een zeer hoog ontwikkeld Alienras een serie sterrenpoorten gebouwd voor sterrenreizen. De mensheid ontdekt dit transportmiddel toevallig en opeens komen ontelbare planeten binnen het bereik van de mensheid. Zoals verwacht springen talloze handelsondernemingen op dit gat in de markt en al gauw heeft iedereen ruzie met elkaar. Een enorme oorlogsvloot wordt richting de portal gestuurd, die echter met een mysterieus Alien wapen door rebellen wordt uitgeschakeld. Alle schepen zul je denken ? Nee, één schip, De Parkan, weet de slachting te overleven en dan begint het spel...

Gelukkig heeft het verhaal een goed excuus om flink te knokken en daar gaat het spel dan ook om. Gewapend met je battlesuite, een soort mechwarrior, kom je terecht in de vrij bijzondere wereld van Parkan. Je battlesuit is het hart van je operatie, je kan er mee vechten ( inclusief rockets, plasma rifle, cannon en laser), vijandelijke/neutrale fabrieken overnemen en orders geven aan robots die onder jouw commando staan.