Pangya! Golf with Style | Gamer.nl

Pangya is een gratis online te spelen PC multiplayer game. Het spel draait volledig om golfen, maar wordt verdiept door een bijna role-playing-achtig karakter. Tecmo zag wel iets in het succes van het spel, en het succes van Wii Sports, zodat we nu Pangya! Golf with Style voor de Nintendo Wii kunnen verwelkomen.

Golf is voor mij het leukste spelletje uit Wii Sports. De extreme simpelheid maakt het toegankelijk voor iedereen, maar je zult de perfecte slag niet zomaar onder de knie krijgen. Pangya! Golf with Style is wat ingewikkelder dan Wii Sports en dat is maar goed ook. In Pangya kies je een personage dat beter wordt naarmate je veel speelt. Tevens kun je voor geld nieuwe items, zoals kleren, kopen om je vaardigheden te verbeteren. Een aantal intere ante role-playing elementen dus, maar hoe zit het met het golfen?

Pangya is niet golfen zoals we gewend zijn van Wii Sports. Niet simpel je club naar achter en voren zwiepen, maar eerst een afweging maken wat voor schot je in gedachten hebt, om vervolgens de perfecte beweging te maken. Voor het maken van een slag moet je eerst je Wii-afstandsbediening naar achter bewegen waardoor een balk op het scherm zich vult. Deze balk stelt de afstand voor die je zult slaan. Wanneer je de A-knop indrukt blijft de balk op de gekozen afstand staan en hoef je alleen nog maar te zwiepen. Natuurlijk kun je nog wel scheef en te zacht slaan, maar de afstand vast. Dit is even wennen, maar als je het eenmaal onder controle hebt, werkt het systeem vrij behoorlijk

Ook dien je een slag van te voren goed te plannen. Zo moet je eerst een club kiezen, dat staat voor de verschillende afstanden die je kunt slaan. Om de juiste afstand te bepalen kun je van bovenaf het veld bekijken, en ook de plek waar de bal terecht komt is van dichtbij te zien. Dan moet je de afweging maken hoe je slaat, terwijl je rekening houdt met obstakels en de wind. Ben je eenmaal tevreden dan heb je enkel nog de juiste beweging nodig om de bal op die plek te krijgen. Het golfen onder de knie krijgen kost wat werk, maar na een tijdje oefenen sla je zo de perfecte slag, ook wel de Pangya-slag!

Je hoeft Pangya niet met de Wii-swingcontrols te spelen. Je kunt de instellingen zo veranderen dat je alleen met de knoppen kunt te spelen. Het gaat dan puur om timing, dus als de balk vult voor de afstand, moet je op het juiste moment op de knop drukken om de goede slag te maken. Op die manier heb je dezelfde game die je ook gratis op de PC kunt spelen, dus het meeste plezier beleef je met de swingbesturing.

De singleplayer van de game is onderverdeeld in Pangya Festa, Stroke Play en Match Play. Pangya Festa is de hoofdmode, waarin je met verschillende personages verhalen moet doorgaan. Helaas geen mooie filmpjes, maar lappen tekst en niet ingesproken, saaie dialogen. Met Stroke Play speel je 18 holes achter elkaar en moet je er voor zorgen op de bovenste plaats in de ranglijst te komen. Met Match Play daag je een enkele tegenstander uit. Het is jammer dat de AI in het spel of angstig goed speelt, of zo nu en dan extreem domme fouten maakt. Toch zijn je tegenstanders erg goed. Pangya is dan ook een bijzonder moeilijk spel, en dat verwacht je niet door het kinderlijke uiterlijk.

Speel je goed dan krijg je Pang-punten. Is het een gelijke stand aan het eind van de wedstrijd, dan wint de speler met de meeste Pang-punten. Deze punten kun je vervolgens gebruiken om nieuwe spullen te kopen in de winkel. Hoewel je het niet zou verwachten in een golfspel, speelt winkelen een grote rol in Pangya. Door kleren en acce oires worden je statistieken namelijk verbeterd. Ook kun je nieuwe caddies, clubs (van paraplu's, tot honkbalknuppels) en extra items kopen. Pang-punten kun je ook gebruiken om je huidige clubs, of je personage, enkele upgrades te geven.

Natuurlijk heeft Pangya! ook multiplayer, en dat in drie verschillende smaken. Een één-tegen-één wedstrijd,.een strijd langs 18 holes voor de hoogste score en een wedstrijd om wie de meeste ballonnetjes raakt met de bal. De eerste twee modes kunnen met één Wii-mote gespeeld worden, maar voor het ballonnetjesfestival heb je twee Wii-motes nodig. De Nunchuck wordt in het hele spel niet gebruikt. Het probleem van de multiplayer kan zijn dat de gameplay best ingewikkeld is. Je start het niet even op om wat met je Wii-mote te zwieren zoals in Wii Sports. Je moet je in Pangya verdiepen zodat je er echt van kunt genieten. Als je multiplayerpartner zich eenmaal in het spel heeft verdiept, kan Pangya een hele leuke multiplayertitel zijn.

Pangya biedt in alle modes heerlijk veel content. Veel personages, omgevingen, clubs, items en verra ingen staan er op je te wachten. Het leuke is dat de omgevingen nooit standaard of saai zijn. De holes zijn vol fantasie vormgegeven en dat brengt variatie in het spel.