De game is gehuld in een cartoonesk jasje en de lol komt daarom extra goed over. Door de vrolijke aanpak kunnen de makers net iets verder gaan dan met een realistische setting. Zo loopt er een demonstrant in een tijgerpak langs, hangt er een aambeeld met een aapje aan een flatgebouw en zijn de afzonderlijke letters van een hotelnaam los te rammen. Nadat je je personage afschiet (waarbij je kunt mikken en de kracht kunt bepalen), kun je deze nog losjes bijsturen met het pookje en bovendien idiote capriolen uithalen om extra punten te scoren. Ook kun je eventueel al vliegende een object (zoals een explosieve kist) grijpen en wegslingeren. Het sleutelwoord van Pain is physics. Alle botsingen en rondstuiterende objecten worden door de Havok physicsengine leven ingeblazen, wat uitermate goed verwezenlijkt is. Wanneer je eenmaal ergens tegenaan knalt, is je rol nog niet uitgespeeld. Je hebt namelijk nog Ooch, een manier om je aangeslagen personage nog net dat extra zetje te geven. Voor elk van de vier letters van Ooch kun je éénmaal op een pijltjestoets drukken om je afgeschoten persoon nog net dat zetje richting bijvoorbeeld een explosief krat te geven. Wanneer je hierna nóg niet stilligt, herlaadt je Ooch zich en kun je dit kunstje herhalen. Als je bovendien snel met de controller schudt, krijg je een extra krachtige Ooch om je personage een redelijk stuk weg te slingeren. Deze mogelijkheid is best wel handig, hoewel het niet zo is dat je nog minutenlang bezig bent nadat je eenmaal wat geraakt hebt; eerder seconden.
Pain kent drie singleplayer- en drie offline multiplayer-gamemodi. In singleplayer kun je ten eerste flink rondraggen voor de hoogst mogelijke score, iets dat dankzij het geniale level enorm lollig is. Vervolgens is er de modus waarbij je een mimespeler die in de lucht hangt vast moet grijpen en door glazen panelen heen moet slingeren (ja, deze game is idioot). In de derde speelmodus moet je allerlei aapjes overal in de stad zien te raken. Alledrie de speelmodi zijn erg vermakelijk, hoewel bij de Mime Toss wel de besturingsproblemen van Pain zichtbaar worden (die zich overigens alleen in deze speelmodus duidelijke voordoen). Het sturen, grijpen en loslaten zorgen er soms voor dat je handen in de knoop komen te zitten, en bovendien is accuraat mikken niet goed mogelijk, hoewel dat ook weer zijn charme heeft. De offline multiplayermodi zijn erg lollig en passen goed in het spel. De modus Horse is waarschijnlijk het grappigste. Hier moet de ene speler zich tegen een object aanslingeren en vervolgens zoveel mogelijk punten halen, waarna de volgende speler zich tegen hetzelfde object moet storten om te proberen de score te overtreffen. En zo kiezen de spelers omstebeurt een object waartegen ze zich aan moeten storten. Ook is er bowlen, waarbij de ene speler de kegels om moet stoten en de andere dit door explosieven moet verhinderen. In de laatste modus, Fun With Explosives, is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk van de talloze explosieve kratten in het level tot ontploffing moet zien te brengen. Als je de smaak te pakken hebt, stuiter je van explosief naar explosief.
Op de kleine besturingsproblemen na is er geen vuiltje aan de lucht voor Pain. Maar het grootste nadeel is dat de game je een beetje naait, of dat minstens in de toekomst wil gaan doen. Eigenlijk koop je geen volledig spel. Het feit dat je een level kunt selecteren en er vervolgens maar één level is, wil zeggen dat je in de toekomst levels bij kunt kopen. Het is zelfs nog schaamtelozer, want als je je personage uitkiest, zie je daar al meteen twee personages staan die je kunt kopen. De Amerikaanse prijs voor de game zelf is $9,99 en de personages kosten elk $0,99, wat aan de dure kant is voor zo'n onzinnige toevoeging. En met nieuwe beloofde speelmodi en speelvelden in ontwikkeling, zal de game toch een stuk duurder zijn dan de prijs die je oorspronkelijk betaalt. Eén level, hoe lollig het ook is, voelt gewoon als te weinig aan voor de game, zeker als je al weet dat er meer levels tegen betaling in de maak zijn. Uiteindelijk weet dit financiële gedoe de game zelf niet heel veel te schaden, hoewel het natuurlijk wel enigszins te betreuren is. Maar de enorme lol, de idiote omgeving en de ingenieuze speelmodi weten zeker wel te overtuigen en maken Pain tot een game die je vooral met meerdere mensen veel plezier kan opleveren.
Reacties op: PAIN (PSN)
MIT3CKA
Bioh4zard
Soragu
Ik heb liever een nieuw karakter dan twee marsrepen ofzo
alexvkan
Fransz0
Icib
MikMakMan
Nemisis2003
Air Rocket
misschien dat er later packs worden verkocht, hopelijk voor een schapelijker prijs.
en misschien is dit wel een grote nadeel van de psn systeem
want als je dit ook bij gt strx moet doen voor elke auto betalen kom je ook vrij duur uit :S
keesdepees
diTani
maar 10dollar (zal wel 8euro oid worden) voor een spel met 1 lvl is wel heel erg veel
Nemisis2003
Funkey
Mesijs
GamezAddict
Nemisis2003
Voor mij iig geen reden om ook maar een centje meer te betalen.
Als het nou een battlefield of CoD game is….
freaq
ka je vanuitgaan
Mesijs
Toly
Het spel is misschien maar kort leuk, maar daarom is het ook een spel van PSN en geen PS3, voor minder geld een game voor zo af en toe ff lachen
Ghostfire