PAIN (PSN) | Gamer.nl

Eén van de leukstevormen van vermaak is leedvermaak. Soms is het een beetje zielig, maar vaak kunje er hartelijk om lachen. Je zult vast wel eens op YouTube een filmpje bekekenhebben waarbij een skateboarder vol met zijn kruis op een stang terecht kwam,of waarbij iemand flink op zijn bek ging met de fiets. Erg grappig, moeten zebij Sony gedacht hebben. Laten we daar een game van maken.Positioneer een gigantische katapult in een stad, hang ereen mens in en lanceren maar. Dat is het recept van Pain, en het is heel erglollig. Dat komt vooral omdat de stad (het enige level dat tot nog toebeschikbaar is) enorm veel idiote objecten herbergt. Zo staat er eengigantische bowlingbal inclusief kegels op het ene gebouw, terwijl je op hetandere een grote bak cornflakes (met lepel) aantreft. Daarnaast fietsen er afen toe wielrenners, inclusief sloopbare fiets, langs. Pain gaat dan ook vooralom het komisch presenteren van pijn, een beetje Jacka maar dan virtueel.

De game is gehuld in een cartoonesk jasje en de lol komtdaarom extra goed over. Door de vrolijke aanpak kunnen de makers net ietsverder gaan dan met een realistische setting. Zo loopt er een demonstrant ineen tijgerpak langs, hangt er een aambeeld met een aapje aan een flatgebouw enzijn de afzonderlijke letters van een hotelnaam los te rammen. Nadat je jepersonage afschiet (waarbij je kunt mikken en de kracht kunt bepalen), kun je dezenog losjes bijsturen met het pookje en bovendien idiote capriolen uithalen omextra punten te scoren. Ook kun je eventueel al vliegende een object (zoals eenexplosieve kist) grijpen en wegslingeren. Het sleutelwoord van Pain is physics. Alle botsingen en rondstuiterendeobjecten worden door de Havok physicsengine leven ingeblazen, wat uitermategoed verwezenlijkt is.Wanneer je eenmaal ergens tegenaan knalt, is je rol nog nietuitgespeeld. Je hebt namelijk nog Ooch,een manier om je aangeslagen personage nog net dat extra zetje te geven. Voorelk van de vier letters van Ooch kunje éénmaal op een pijltjestoets drukken om je afgeschoten persoon nog net datzetje richting bijvoorbeeld een explosief krat te geven. Wanneer je hierna nógniet stilligt, herlaadt je Ooch zichen kun je dit kunstje herhalen. Als je bovendien snel met de controller schudt,krijg je een extra krachtige Ooch omje personage een redelijk stuk weg te slingeren. Deze mogelijkheid is best welhandig, hoewel het niet zo is dat je nog minutenlang bezig bent nadat jeeenmaal wat geraakt hebt; eerder seconden.

Pain kent drie singleplayer- en drie offlinemultiplayer-gamemodi. In singleplayer kun je ten eerste flink rondraggen voorde hoogst mogelijke score, iets dat dankzij het geniale level enorm lollig is.Vervolgens is er de modus waarbij je een mimespeler die in de lucht hangt vastmoet grijpen en door glazen panelen heen moet slingeren (ja, deze game isidioot). In de derde speelmodus moet je allerlei aapjes overal in de stad ziente raken. Alledrie de speelmodi zijn erg vermakelijk, hoewel bij de Mime To wel de besturingsproblemen van Pain zichtbaar worden (die zich overigens alleenin deze speelmodus duidelijke voordoen). Het sturen, grijpen en loslaten zorgener soms voor dat je handen in de knoop komen te zitten, en bovendien isaccuraat mikken niet goed mogelijk, hoewel dat ook weer zijn charme heeft.De offline multiplayermodi zijn erg lollig en pa en goed inhet spel. De modus Horse iswaarschijnlijk het grappigste. Hier moet de ene speler zich tegen een objectaanslingeren en vervolgens zoveel mogelijk punten halen, waarna de volgendespeler zich tegen hetzelfde object moet storten om te proberen de score teovertreffen. En zo kiezen de spelers omstebeurt een object waartegen ze zichaan moeten storten. Ook is er bowlen, waarbij de ene speler de kegels om moetstoten en de andere dit door explosieven moet verhinderen. In de laatste modus,Fun With Explosives, is het debedoeling dat je zoveel mogelijk van de talloze explosieve kratten in het leveltot ontploffing moet zien te brengen. Als je de smaak te pakken hebt, stuiterje van explosief naar explosief.

Op de kleine besturingsproblemen na is er geen vuiltje aande lucht voor Pain. Maar het grootste nadeel is dat de game je een beetjenaait, of dat minstens in de toekomst wil gaan doen. Eigenlijk koop je geenvolledig spel. Het feit dat je een level kunt selecteren en er vervolgens maaréén level is, wil zeggen dat je in de toekomst levels bij kunt kopen. Het iszelfs nog schaamtelozer, want als je je personage uitkiest, zie je daar almeteen twee personages staan die je kunt kopen. De Amerikaanse prijs voor degame zelf is $9,99 en de personages kosten elk $0,99, wat aan de dure kant isvoor zo'n onzinnige toevoeging. En met nieuwe beloofde speelmodi en speelveldenin ontwikkeling, zal de game toch een stuk duurder zijn dan de prijs die jeoorspronkelijk betaalt. Eén level, hoe lollig het ook is, voelt gewoon als teweinig aan voor de game, zeker als je al weet dat er meer levels tegen betalingin de maak zijn.Uiteindelijk weet dit financiële gedoe de game zelf nietheel veel te schaden, hoewel het natuurlijk wel enigszins te betreuren is. Maarde enorme lol, de idiote omgeving en de ingenieuze speelmodi weten zeker wel teovertuigen en maken Pain tot een game die je vooral met meerdere mensen veelplezier kan opleveren.