Pac-Man World Rally | Gamer.nl

Pac-Man gedraagt zichde laatste jaren als een uitgerangeerde artiest die een wanhopige poging doetom de pas van zijn jongere concurrenten bij te benen. Het concept waarmeePac-Man groot is geworden is namelijk niet echt meer van deze tijd. Daarom moetNamco’s gele happertje te pas en te onpas op komen draven in andere spelgenres.Na Pac-Man-platformgames, Pac-Man-flipperkasten en Pac-Man-partygames is het nude beurt aan een Pac-Man-racespel. Of beter gezegd: Mario Kart met Pac-Man.Pac-Man World Rally is een racespelletje volgens eeneeuwenoude formule. Je racet een aantal rondjes over kleurrijke parcours tegeneen zevental tegenstanders, allemaal personages uit het Pac-Man universum. Overhet parcours verspreid liggen allerlei power-upsvoor het oprapen, waaronder bommen, snelheidboosts en boosaardige duiveltjesdie zich op de wagen van een tegenstander zullen nestelen. Het een en anderwordt opgeleukt met typische Pac-Manelementen, zoals gele opraapbare bolletjes, fruit waarmee je kortere routeskunt openen en de welbekende Pac-Man geluidjes.

Op een paar minimale spelelementen na heeft Pac-Man WorldRally vooral goed gekeken naar de concurrentie. Het spel is bij momenten haasteen één-op-één kopie van Mario Kart, van de besturing tot het layout van bepaaldeparcoursen aan toe. Het ‘spookhuisparcours’ in Pac-Man World Rally lijkt echtschandalig veel op het spookkasteel in Mario Kart, ‘geïnspireerd op’ is hierecht een understatement. Er zijn overigens wel meer elementen die duidelijk vanMario Kart afkomstig zijn. Zo krijg je een boost na een drift, kun je kleinesprongetjes maken die handig zijn bij het nemen van bochten en is er een bomdie het parcours afwandelt om de spelers die voorop ligt aan te pakken.

De grote gele Pac-Man

Maar zoals gezegd heeft Pac-Man World Rally ook een paaronderscheidende elementjes. Het meest unieke zijn wellicht de gele bolletjes.Als je daar een hele hoop van opraapt, kun je tijdelijk in een speciale, grotePac-Man veranderen. De andere personages veranderen dan in blauwe spookjes, dieje op kunt eten door er tegenaan te rijden. Analoog aan de spelmechaniek in hetoriginele Pac-Man dus, al is de power-up niet héél krachtig en heb je zoveelgele bolletjes nodig, dat je het hoogstens één á twee keer per race uit kuntvoeren. De verschillende parcoursen in Pac-Man World Rally komenstuk voor stuk uit het boekje ‘Hoe MaakIk Standaard Kart- of Racegame Parcoursen voor Dummies’. De eerste wereldis een groene, onschuldige omgeving; Check. IJswereld; Check. Lavagrotten;Check. Ruimtebasis; Check. Piratenschip; Check. Oosterse tempels; Check.Gelukkig zijn er nog een handje vol parcours die wel origineel zijn, waarbijvooral het Katamari Damacy-parcours opvalt. Helaas ontbreekt hier wel dekenmerkende muziek van de Katamari-reeks, een dodelijke stilte op deachtergrond in het alternatief. Het grootste probleem is echter niet eens dat het spel aanchronische originaliteitsarmoede lijdt. Het is vooral de lagemoeilijkheidsgraad die het spel de das om doet. Zelfs op de hoogstemoeilijkheidsgraad behaal je zonder al te veel moeite de eerste plaats, zelfsals je geen ervaren racefanaat bent. De AI biedt nauwelijks weerstand en slechtgebruik van de boostmogelijkheden en power-ups. Daarbij is de besturing zosimpel, dat je de meeste bochten moeiteloos door zult komen. Alleen een paarlatere parcoursen hebben redelijk wat vallen en scherpe bochten, maar de AI zaldaar meer last van hebben dan jijzelf. Ook visueel is Pac-Man World Rally teleurstellend. De graphicszijn weliswaar kleurrijk en de omgevingen bevatten veel bewegende elementen diede boel op moeten fleuren, maar ze mi en detail en komen erg rommelig over. Bijmomenten waan je je terug in het tijdperk van de eerste Playstation met dezegame. Het geluid is van het type ‘we doen er wat Pac-Man geluidjes in en dan ishet wel goed’, en dat is het op zich ook. Geen streling van het oor, maar hetis er en het stoort niet. Pac-Man World Rally heeft op zich de potentie in huis om netals Mario Kart voor aardig wat partyplezier te zorgen, maar weet ook inmultiplayer niet echt te slagen. Het spel ondersteunt multiplayer voor maximaaltwee spelers, waar ondersteuning van de MultiTap welkom was geweest. Ook is deBattle Mode (als iets in Mario Kart zit, dan móet het natuurlijk ook in dezegame) niet echt om over naar huis te schrijven, wat vooral te wijten is aan hetmatige wapenarsenaal.