Overwatch 2

Overwatch 2 bouwt voort op een rottende fundering

Een stap voorwaarts, twee terug

Geschreven door Marcel Vroegrijk op

Overwatch 2 doet veel goed, maar tegelijkertijd ging bijna alles voor, rond en na de lancering mis. Het is moeilijk om door al die bomen van fouten het bos te zien, terwijl ergens in die puinhoop nog steeds een van de leukste shooters van het moment verstopt zit. Deel twee voert een aantal broodnodige verbeteringen door waardoor het in theorie beter speelt dan ooit tevoren. In de praktijk voerden afgelopen week helaas de vele bugs en serverproblemen de boventoon . Het is daarom ‘maar beter’ dat deel twee free-to-play is, want hier mag je eigenlijk geen geld voor vragen.
7
Score
70
Score: 70
  • Pluspunten
  • In de kern nog steeds fantastisch, tanken is leuker dan ooit, minder passieve potjes, nieuwe heroes zijn schot in de roos
  • Minpunten
  • Agressief verdienmodel, PvE-gedeelte wordt erg gemist, nog veel bugs, nieuwe content aan de magere kant, spel kan nog steeds niet omgaan met instabiel internet
Onder reviews op Gamer.nl wordt regelmatig de vraag gesteld waarom een game een 9 kan krijgen als er geen minpunten worden genoemd. Het antwoord daarop is eigenlijk altijd dat recenseren niet simpelweg een kwestie van optellen of aftrekken is. Een spel dat een tien krijgt kan best een aantal minpunten bevattenen een game zonder duidelijke nadelen is soms ‘slechts’ een 8. In het geval van Overwatch 2 ontkomen we er echter bijna niet aan om de game te reduceren tot een rekensom.

Dat begint al bij de naam. 2 is meer dan 1, maar Overwatch 2 is op bepaalde vlakken juist minder. Er zijn minder spelers in de bekendste modus (vijf-tegen-vijf, ten opzichte van zes-tegen-zes in Overwatch) en hoewel er één nieuwe spelmodus (Push) en zes nieuwe maps zijn toegevoegd, luidt OW2 ook het einde in van de Assault-modus en nog eens drie maps, nadat Paris en Horizon al eerder uit het spel werden gehaald. De nieuwe spelmodus zorgt in ieder geval voor wat nodige variatie, maar het verandert de essentie van het spel niet: je moet nog steeds met jouw team een bepaald doelwit aanvallen dan wel verdedigen, of dat nu een punt op de map of een rennende robot is.

Verhaal halen

De reden waarom we dat doen verdween in OW1 steeds verder en verder naar de achtergrond. In deel twee wordt de context van de rijke verzameling helden en hun strijd momenteel helemaal niet uitgelegd. Het verhaal rondom de Overwatch-organisatie waaraan de game zijn naam dankt ligt al jaren stil en wordt pas ergens volgend jaar weer voortgezet met het verschijnen van de langverwachte PVE-modus. Daarin neem je het met teamgenoten op tegen computergestuurde robots en kun je iedere hero verder customizen met spectaculaire vaardigheden die voor de competitieve modus veel te krachtig zouden zijn.

Officieel is deel twee nog in early access, maar toch voelt het ontbreken van deze coöperatieve, verhalende modus als een groot gemis. Blizzard wist namelijk met het eerste Overwatch perfect de indruk te wekken dat er achter de in essentie vrij basale multiplayerpotjes een groots verhaal zat, waarin jij met jouw Overwatch-team de wereld redt. In OW2 ontbreekt dat volledig.

Het meer van Overwatch 2 is vooral meer van hetzelfde. De game zou een update voor het originele Overwatch kunnen zijn, en dat had het misschien ook móéten zijn. Hoewel ontwikkelaar Blizzard zelf vol blijft houden dat dit echt een ‘nieuw tijdperk’ inluidt voor de heroshooter (en dat is het waarschijnlijk ook voor de studio zelf), voelt het voor spelers toch vooral als een grote update. Dat vermoeden werd nog maar eens bevestigd toen de eerste Overwatch op de dag van lancering letterlijk een patch kreeg en er daarna ineens een nieuw logo stond met een 2’tje erin. Hoe opzichtig wil je het hebben.

Er valt nog genoeg te zeggen over het moeizame ontwikkeltraject van dit vervolg, de dubieuze marketing en het discutabele verdienmodel, maar het is vooral de ronduit rampzalige lancering die afgelopen week een ongelukkige hoofdrol opeiste. Op het moment van schrijven zijn de servers weliswaar stukken stabieler, maar een hoop spelers komen er nog steeds niet in of wachten nog altijd op hun in Overwatch vrijgespeelde items.

Nu heeft vrijwel iedere multiplayergame last van opstartproblemen, maar in dit geval is het extra pijnlijk omdat deel één voorgoed verdween toen OW2 verscheen. Sommigen mensen komen al een week lang niet in de game en hebben ook geen alternatief. Bovendien voelt het hierdoor extra oneerlijk dat Blizzard spelers nog even hard straft als hun internetverbinding eruit klapt tijdens een potje competitive. Dat je meteen een klein kwartier niet meer kunt meedoen aan deze modus is één ding, maar je mag niet eens de lopende match opnieuw joinen om er nog iets van proberen te maken. Het is tamelijk bizar om te zien dat dat soort dingen nog steeds niet zijn verholpen, terwijl er anderzijds een rits aan nieuwe bugs zijn ingeslopen. OW2 voelt hierdoor soms als een soort bètaversie van deel één.

De shooter die geen shooter was

Terug naar die rekensom. Blizzard heeft een hoop fouten gemaakt, dat moge duidelijk zijn. Dat boven deze recensie nog steeds een ruime voldoende staat, geeft maar aan hoe fantastisch de kern van Overwatch (2) blijft. Het is nog altijd een van de leukste en meest toegankelijke ‘shooters’ van het moment. Nu het free-to-play is gegaan wordt de drempel om het eens te proberen alleen maar lager. Er zijn weinig andere games met zo’n ‘diverse’ selectie aan speelbare personages, die niet alsnog allemaal een variatie zijn op ‘poppetje met geweer’.

Overwatch is bovendien ontzettend kleurrijk en bruist het van de sfeer. De helden zijn van Pixar-achtige kwaliteit en de manier waarop ze tijdens potjes met elkaar kletsen of juist kibbelen doet je bijna vergeten dat je toch echt een competitief schietspel aan het spelen bent. Dat is ook de reden waarom Overwatch zo’n breed publiek wist aan te trekken. Voor veel mensen was het de eerste game in dit genre die meer bood dan enkel de ‘thrill of the kill’, wat voor veel mensen helemaal geen interessante propositie is.

Overwatch 2

Aan die basis is gelukkig niet te veel getornd in Overwatch 2, al schreeuwt het wel echt om een voortzetting en betere integratie van het verhaal. Wat OW2 vooral doet is voortborduren op wat er al was, of dit waar nodig vervangen voor een overwegend betere balans. Een van de grootste veranderingen is het ‘verdwijnen’ van de zesde speler in je team. De meeste teams bestonden in het eerste deel uit twee supports, twee attack heroes en twee tanks. In OW2 is er eigenlijk nog maar plek voor één tank, al kun je gelukkig nog wel via de zogeheten open queue-modus voor een vrije teamsamenstelling kiezen.

Tanks but no tanks

Toch zullen de meeste mensen via role queue gaan spelen, waarbij je vastzit aan twee supports, twee dps en één tank. Dat lijkt op het eerste gezicht een groot verlies, maar in de praktijk blijkt het pure winst te zijn (behalve voor die ene zesde persoon in het team die nu ineens op de reservebank zit of nieuwe vrienden mag gaan zoeken). De tank-klasse moet het nu ‘alleen’ doen en dat heeft zich vertaald in aanpassingen om ze weerbaarder te maken en tegelijkertijd meer aanvalskracht te geven. In Overwatch was je als de hoofdtank volledig afhankelijk van de rest van je team, wat helaas leidde tot een bepaalde tegenzin bij mensen om zich voor deze rol ‘aan te melden’. Bij deel twee ben je, ook dankzij die ene speler minder, meer in staat om bepalend te zijn met je eigen acties.

Neem bijvoorbeeld Reinhardt, niet geheel toevallig een van mijn favoriete personages. Zijn vaardigheden zijn grotendeels hetzelfde gebleven, maar de handvol aanpassingen zijn allemaal raak. Zo kan hij nu twee projectielen afvuren in plaats van slechts één, en kun je zijn raketgedreven beuk vooruit nu tussentijds bijsturen of zelfs vroegtijdig afbreken. Dat zorgt ervoor dat zijn offensieve kant beter tot uiting komt en vooral ook minder hard wordt afgestraft. Bovendien luidt het verdwijnen van de tweede tank ook het definitieve einde in de passieve potjes die OW1 vaak typeerden. Veel confrontaties in die game bestonden de eerste tien tot twintig seconden uit hersenloos op elkaars schilden schieten. Daarna werd het pas echt leuk.

Overwatch 2

In Overwatch 2 zijn daarnaast veel van de obstakels die het spelverloop voorspelbaar maakten weggehaald. Er is bijvoorbeeld veel minder zogeheten ‘crowd control’, een manier om je tegenstanders tijdelijk buitenspel te zetten of hun acties teniet te doen. Zo onderbreekt de ram van Brigittes schild geen Ultimates (de krachtigste vaardigheid van iedere held) meer, raak je niet langer compleet bevroren door Mei’s ijsgeweer en is Cassidy’s stungranaat nu gewoon een granaat. Gevechten worden hierdoor eerder beslist door daadwerkelijk overwicht, waar het vroeger vaker een kwestie was van welk team het beste kon onthouden wie welke vaardigheid nou wel of juist niet had gebruikt.

Schiet op

Een bijkomend nadeel is wel dat de focus meer op (raak)schieten is komen te liggen. Dat klinkt misschien nogal vanzelfsprekend voor een shooter, maar een deel van de aantrekkingskracht van Overwatch zat ‘m juist het feit dat je niet per se goed hoefde te kunnen mikken om toch van meerwaarde te zijn. Deel twee is in die zin meer een traditioneel schietspel geworden. Daarom is het extra belangrijk dat Blizzard vaart maakt met het verhalende gedeelte, waarin je met je team tegen computergestuurde tegenstanders vecht en de lol meer om samenwerken draait in plaats van competitie.

Echt helemaal nieuw voor Overwatch 2 zijn de heroes Junker Queen (tank), Sojourn (attack) en Kiriko (support). Sojourn is lichtvoetig en tegelijkertijd een beest met haar railgun, een allesverwoestende knal die ze oplaadt met haar reguliere schoten. Ze is qua vaardigheden misschien niet zo gevarieerd, maar het is overduidelijk een hero die is ontworpen voor een spel met een hoger tempo.

Overwatch 2

Junker Queen en Kiriko zijn betere voorbeelden van de richting die Blizzard met OW2 op wil, of beter gezegd waar het van af wil. De ontwikkelaar heeft eerder aangegeven dat het wil voorkomen dat spelers ‘gedwongen’ worden om bijvoorbeeld te wisselen naar Cassidy als de tegenstander een Tracer in het team heeft. De nieuwe heroes zijn eigenlijk alleskunners, en die insteek gaan we waarschijnlijk nog vaker zien. Haast traditiegetrouw zijn de toevoegingen aan de selectie wel wat aan de sterke kant allemaal, maar dat wordt ongetwijfeld nog rechtgetrokken in een toekomstige update.

Het voelt raar om dit te moeten concluderen, maar Overwatch 2 is in feite nog hoofdzakelijk een belofte, ook al is het spel stiekem al zes jaar oud. De sterke basis is er, maar die was er al. Om de ‘2’ in de naam te kunnen rechtvaardigen, is meer nodig. Meer nieuwe heroes, meer spelmodi, meer verhaal en vooral meer bewijs dat het team achter Overwatch ondanks de gure commerciële wind die bij Activision-Blizzard waait nog genoeg liefde in het spel weet te stoppen. Misschien dat de aanstaande overname door Microsoft daar wat bij kan helpen.

Want zoals het er nu voorstaat is deel twee weliswaar leuker om te spelen, maar mag het eigenlijk geen absolute verbetering genoemd worden ten opzichte van de eerste Overwatch - hooguit voor de portemonnee van Activision Blizzard. Zit je eenmaal in een potje, dan merk je hier gelukkig niets van, maar het verdienmodel blijft behoorlijk agressief en de extra inhoud stiekem best mager. Dan blijkt 1 + 1 toch echt 2. ‘Gelukkig’ is het free-to-play.

Overwatch 2 is verkrijgbaar voor pc, PlayStation 4, PS5, Xbox One, Xbox Series S|X en Nintendo Switch. Voor deze review is het spel getest op de pc, de PS4 en de PS5.

Wil je meer lezen over het verdienmodel? Hierover verscheen onlangs een artikel waarin uitgebreid wordt ingegaan op de Battle Pass.

Overwatch 2 maakt verwachtingen niet waar - Ron en Erik Podcast 407 Steam claimt dat System Shock-remake in maart 2023 uitkomt
23

Reacties op: Overwatch 2 bouwt voort op een rottende fundering

• avatar

Mmo-veteran

• 9 oktober 2022 17:57
    Deze game een paar uur gespeeld maar heb een erg been there done that gevoel. De game voelt totaal niet als een nieuw deel.
    Ik ben het eens met deze review.

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

The_Stifmeister

• 9 oktober 2022 19:21
    Prima review maar ik vind het wel ontzettend flauw en zelfs onder de gordel om de server problemen hier zo explicitiet te noemen en zo de indruk te wekken dat dit aan Blizzard ligt. Blizzard kan er weinig aan doen dat er paar klootzakken Ddos-aanvallen uitvoeren.

• avatar

Mcvroegrijk

• 9 oktober 2022 19:55
    @The_Stifmeister Die aanvallen waren enkel de eerste dag. Het spel bezweek ook onder de enorme hoeveelheid aan mensen die met Battle.net moesten connecten om hun gegevens van OW1 over te zetten of een telefoonnummer te koppelen. Dat hebben ze zelf gecommuniceerd, dus daar is niets onder de gordel aan.

• avatar

SuperDre

• 9 oktober 2022 20:32
    @Mcvroegrijk ofwel identiek aan bijna elke populaire multiplayergame in de weken van release. De afgelopen jaren is het eerder een uitzondering dat er de eerste paar dagen/weken geen server problemen zijn dan wel, alle grote releases hebben hier last van gehad.

• avatar

Mcvroegrijk

• 9 oktober 2022 21:15
    @SuperDre Helaas wel ja. Tot op zekere hoogte is dat ook heel begrijpelijk. Ik snap dat ze niet dusdanig veel servercapaciteit kunnen inkopen om die eerste enorme piek aan spelers allemaal tegelijk te faciliteren, terwijl misschien niet eens 25 % daarvan langer dan een dag of twee blijft spelen.

Maar bij Overwatch 2 was het ook dat authentificatiesysteem via sms en het aanspreken van Battle.net voor het mergen van accounts. Daar hebben ze zich enorm op verkeken, wat ik vrij bizar vind als je bedenkt dat iedere speler dit verplicht moest doen.

• avatar

The_Stifmeister

• 9 oktober 2022 22:17
    @Mcvroegrijk
    Dat geloof ik graag maar -rampzalige lancering- is wel de overstatement van het jaar. Zo ontzettend erg was het ook weer niet, zeker niet als je naar andere releases kijkt van deze omvang. Ja het kon (een stuk) beter maar rampzalig is echt overdreven.

• avatar

Mcvroegrijk

• 9 oktober 2022 22:42
    @The_Stifmeister Hmm, dan verschillen we daar in opvatting. Een vriendin van me krijgt letterlijk al een week nagenoeg alleen maar errors, die heeft mss twee potjes kunnen doen in al die dagen. En zij is lang niet de enige, sterker nog, daar had een aanzienlijk deel last van de eerste paar dagen. Dat durf ik best rampzalig te noemen. Als zoiets na vijf dagen nog steeds aan de gang is. Gelukkig gaat het nu wel langzaam de goede kant op, dus laten we hopen dat het volgende week voorbij is.

• avatar

Fr3nzy

• 10 oktober 2022 12:17
    @The_Stifmeister
    valt inderdaad allemaal wel mee.
    De eerste paar dagen ging het wat moeizaam maar afgelopen week nauwelijks problemen ondervonden.

• avatar

Markus88

• 11 oktober 2022 08:28
    @Fr3nzy Oke, maar je bent niet alleen op de wereld he… Ik kom er al een week niet in, en toen ik eindelijk in een potje zat kreeg ik gelijk een foutmelding. En er zijn VELE op forums die het zelfde hebben. En volgens mij als je met veel mensen een week de game al niet kan spelen, is dat toch echt wel "rampzalig"?

• avatar

Fr3nzy

• 11 oktober 2022 10:45
    @Markus88
    Misschien moet ik erbij vermelden dat ik op de ps5 speel, daar lijken de problemen al bijna een week voorbij.

• avatar

Markus88

• 11 oktober 2022 12:51
    @Fr3nzy Denk wel dat het een PC issue is ja.. Dus dat scheelt :P

• avatar

FishSt1ck

• 9 oktober 2022 19:32
    Als je langer Blizzard games gespeeld hebt is de wachtrij meer verwachting dan verrassing. Het was overigens wel extra zuur dat als je uiteindelijk een potje kon spelen en een achievement behaald, je uit de game gegooid werd en weer in de wachtrij mocht aansluiten.

Game speelt nog steeds lekker, maar meer dan een f2p relaunch van overwatch1 is het niet.

• avatar

Rutgie

• 9 oktober 2022 21:38
    Gelukkig heb ik nergens last van gehad qua connectieproblemen. Wellicht helpt het dat ik deel 1 in jaren niet gespeeld heb. Maar wat heb ik dit weekend lol gehad om weer als Winston rond te hoppen en te meppen of om als Lucio skatend langs muren te gaan. Voor mij toch een verrassing. En de 5v5 is echt een hele goede aanpassing geweest vooralsnog.

• Quintex

• 9 oktober 2022 23:33
    Persoonlijk vind ik OW2 qua balancing helemaal de plank misslaan. Het is een stuk chaotischer geworden door de verhoogde snelheid en de focus op goede aim. Dat is jammer, want ze hebben wel een tank per team weg gehaald wat juist voor meer overzicht zou moeten zorgen.

Tanks hebben wel heel veel survivability, vooral vergeleken de rest van het team. Healers die geen goede escape hebben worden aan hun lot overgelaten door mobility DPS. Voelt veel meer allemaal als een shooter e-sport a la Valorant dan voorheen. Het plezier is voor mij daardoor echt een stuk verminderd. Dat in combinatie met de schaamteloze manier van verdienen (hoewel ik groot fan ben van de battlepass en de bijbehorende seizoenen voor periodieke content) van Blizzard, het ontbreken van PvE content wat wel de focus zou hebben. Daarnaast ook nog het ontbreken van sociale features die OW1 wel had… Voelt allemaal heel gerushed.

• avatar

NrFive

• 10 oktober 2022 00:41
    Even geprobeerd maar als oudere gamer met minder snellere reflexes, is dit spel nu niet meer leuk voor mij. Wie weet met PvE nog de moeite waard.

• killghost

• 10 oktober 2022 13:05
    @NrFive Daar ben ik als iemand van 43 ook bang voor.

• avatar

Fr3nzy

• 10 oktober 2022 12:23
    Deel 1 nooit gespeeld, alleen een keer een soortgelijke game, paladins.
    Maar ik moet zeggen dat ik Overwatch 2 wel lekker vind spelen.
    De variatie in personages en skills vind ik erg leuk en de potjes verlopen erg vlot.
    Prima game om tussendoor even een paar potjes te doen.
    Het verdienmodel stoor ik me totaal niet aan, ik heb inmiddels volgens mij alle personages vrijgespeeld. En die verschillende pakjes en dergelijke die je kunt vrijspelen met de betaalde battlepass hebben voor mij persoonlijk geen meerwaarde dus voor mij tot nu toe een erg vermakelijke gratis game erbij.

• avatar

sandervs

• 10 oktober 2022 16:33
    Agressief verdienmodel? Wat is er dan anders dan andere F2P games? Je hoeft niks te kopen, je kan een geweldige game gewoon gratis spelen voor de rest van je leven maar de meeste mensen vinden het niet erg om wat geld uit te geven aan een game die ze leuk vinden. Hoe meer ze verdienen des te meer content we krijgen met zijn allen (zie Fortnite). Ik vind dit een enorme verbetering, door de battlepass heb ik tenminste een doel. Enige nadeel vind ik dat ik misschien de tijd niet heb om tier 80 te halen, zeker omdat ik ook Halo en Fortnite battlepasses koop. Bij Halo heb je iig niet die tijds druk.

• Gunny

• 10 oktober 2022 18:53
    @sandervs
    Hoe meer ze verdienen, der te meer geld er naar de shareholders gaat. Lang al het geld wat verdiend wordt, gaat niet terug de game in.

• avatar

sandervs

• 12 oktober 2022 07:40
    @Gunny als een game geen winst maakt kan je al die mensen die nodig zijn om elke week voor nieuwe content te zorgen toch niet verantwoorden? Als OW2 nu veel geld verdient dan is dat goed voor zowel de makers als de gebruikers, dat is helemaal geen hogere wetenschap.