Overcooked 2 biedt een smakelijke tweede gang | Gamer.nl

De eerste Overcooked is inmiddels een bekende titel onder liefhebbers van coöperatieve multiplayer-games. Het eerste deel wist de balans tussen chaos, samenwerking en onvervalst plezier perfect uit te werken. Het is daarom ook niet verbazingwekkend dat er nu een tweede deel van deze hectische keuken-managementgame is verschenen.

Voor iedereen die het eerste deel gemist heeft: net zoals zijn voorganger is Overcooked 2 een coöperatief spel waarbij 1 tot 4 spelers samen een team van chef-koks besturen en proberen in korte tijd zoveel mogelijk bestellingen klaar te maken. Ondertu en worden de spelers in elk level weer blootgesteld aan nieuwe obstakels die dit proces behoorlijk moeilijk maken. In praktijk betekent dit dat er in moordend tempo sushi, pizza's of burgers aan hongerige klanten moeten worden geserveerd terwijl intu en de halve keuken wegdrijft, in brand vliegt of op magische wijze van indeling verandert. Het is aan de spelers om in deze chaos het hoofd koel te houden en met nauwkeurig afgestemde samenwerking zoveel mogelijk bestellingen af te ronden. En dat is in Overcooked 2 een stuk makkelijk gezegd dan gedaan.

Overcooked 2
Overcooked 2
Overcooked 2

Lekker pittig

Overcooked 2 is namelijk een heel stuk uitdagender dan het eerste deel. De ontwikkelaars zijn er bij het ontwerpen van de levels duidelijk vanuit gegaan dat de spelers bekend zijn met de formule van het spel. Waar je voorheen vaak maar één enkele nieuwe gimmick per level kreeg voorgeschoteld zijn dat er nu vaak twee of drie tegelijk. Zo begint een van de levels op een luchtballon waar voortdurend brandgevaar op de loer ligt en de brandblu er onmisbaar is, en dan moeten er ook nog salades klaargemaakt worden. Als de spelers net het ritme te pakken hebben, stort de luchtballon plotseling neer, bevindt het team zich in de ruïnes van wat ooit een Sushi-restaurant was en moet er opeens sushi en sashimi bereid worden!

Dergelijke afwi eling komt in Overcooked 2 gelukkig vaak voor en dat houdt de game de hele campagne lang leuk en uitdagend. Het behalen van tenminste één ster - de minimale vereiste om naar een volgend level te kunnen - is vaak nog wel goed te doen, maar zeker de maximale score is een doel dat alleen met goede strategie en uitgekiend teamwork kan worden volbracht. En dan is het zaak dat spelers die samenwerking goed uitwerken en elkaar niet voortdurend voor de voeten lopen. Want hoe meer spelers er zijn, hoe chaotischer het wordt om alles nog effectief te coördineren. Probeer dan nog maar eens je kalmte te bewaren en niet als een ware Gordon Ramsay je medespelers woedend toe te schreeuwen dat ze die vieze borden in de vaat moeten gooien in plaats van kip te frituren die niet eens besteld is.

Overcooked 2

Nieuw op het menu

Wat betreft gameplay lijkt Overcooked 2 op het eerste oog niet zo veel nieuwe elementen te introduceren, maar toch zijn er enkele mogelijkheden bijgekomen. Er zijn bijvoorbeeld enkele nieuwe gerechten om te bereiden, waaronder sushi en dim-sum. Vooral de laatste van de twee vergt qua bereiding een oplettend oog en meerdere handelingen en is voornamelijk behouden voor de moeilijkere levels. Daarnaast hebben de koks in spe nu ook de vaardigheid om ingrediënten naar elkaar over te gooien, of zelfs direct in een pan. Door op deze manier dingen aan elkaar over te geven kan tijd worden bespaard en kunnen blokkades zoals rivieren, afgronden of een doodgewoon aanrecht worden omzeild. Het ontwerp van de levels houdt er rekening mee dat de spelers deze vaardigheid effectief in hun strategie inpa en - bereid je dus voor op rondvliegende steaks, kroppen sla en porties rijst. De Voedsel en Warenautoriteit zou er haar handen aan vol hebben, maar het is wel ontzettend melig.

Een andere noemenswaardige toevoeging ten opzichte van het eerste deel is de mogelijkheid om online met andere spelers samen te spelen. Het is mi chien een ietwat eigenaardige toevoeging voor een game die zich onderscheidde door zijn focus om lokale multiplayer, maar als je niemand in de buurt hebt kan de online-modus uitkomst bieden. Als je op deze manier coöperatieve spelvarianten wil spelen is het wel aan te raden dat alsnog met bekenden te doen of anders in ieder geval mét chatfuncties te spelen, want Overcooked 2 valt of staat met de mogelijkheid om te communiceren. Bij de versus-mode is dit probleem minder, maar ook dit is vele malen leuker als je tegenstanders naast je op de bank zitten.

Een luchtig geheel

Overcooked 2 mag dan mi chien niet zo heel veel vernieuwingen met zich meebrengen, maar dat betekent wel dat we precies krijgen wat we ervan verwachten: meer van de hilarische en vermakelijke Overcooked-formule. Op grafisch gebied is er eigenlijk niets aan het spel veranderd. De avatars waaruit de spelers kunnen kiezen zijn dezelfde oude bekenden en de omgevingen zijn ook met dezelfde visuele a ets ontworpen als in de eerste Overcooked. Het oogt een beetje als een omhooggevallen mobiele game, maar het doet niets af aan de pret die het spel biedt. Het is zelfs vrij aandoenlijk. De campagne is deze keer net wat uitdagender maar laat je nog steeds in opdracht van de King Onion in een voedseltruck door het land reizen om op verschillende locaties je culinaire kunsten te vertonen. Dit keer is dat echter niet om het grote Spaghettimonster tegen te houden, maar om een zombie-apocalypse van ondode boterhammen - jawel, de Unbread - in de kiem te smoren.

Het spel zit vol met dat soort flauwe maar vaak ook wel geslaagde woordgrappen en moet het hebben van zijn luchtige sfeer. De combinatie van dit alles zorgt ervoor dat Overcooked 2 wederom een perfecte party-game is die door eigenlijk elk gezelschap kan worden gewaardeerd, zowel in coöperatieve stand als in de versus-modus. Zonder dat je het doorhebt besteed je zo meerdere uren roepend, lachend en vloekend aan het bereiden van burrito's op een vlot of sushi aan de zijkant een autoweg. Overcooked 2 is absoluut vermakelijk, maar speelt het wel enorm op safe.

Overcooked 2 is voor deze review getest op de PlayStation 4. Het spel is daarnaast ook verkrijgbaar op Xbox One, Nintendo Switch en pc.

Laatste reviews: